15 °C Budapest
Érik a katasztrófa a BKV-nál: mi lesz így a fővárosi közlekedéssel?

Érik a katasztrófa a BKV-nál: mi lesz így a fővárosi közlekedéssel?

2022. július 21. 08:31

Két hónap alatt megduplázódott a BKV-nál a felmondott beszállítói szerződések száma. Így tervezhetetlenné váltak a költségek.

Az elszálló euróárfolyam is felkerült a BKV szállítóinak szerződésfelmondási indokai közé az ukrán-orosz háború, az infláció, a gyártói áremelések, az alapanyaghiány mellé. A felmondott kontraktusok közé tartozik a gumiabroncs beszerzés is. A beszállító az ukrán nyersanyagforrás elzáródása miatt már a háború elején jelezte, hogy csak jóval magasabb áron tudna szállítani. A BKV-nak végül nem sikerült megegyeznie a céggel, így az felmondta a szerződést.

A fővárosi közlekedési cég a pótlás érdekében a múlt héten közbeszerzési eljárást indított 5100 gumiabroncs vásárlására. A felhívásban szereplő beszerzési költség visszaosztásával abroncsonként 83 ezer forint feletti átlagárat kapunk. A BKV szerint a tényleges árak később, az ajánlattételi szakaszban derülnek majd ki, a felhívásban megadott mennyiség és érték ugyanis csak tájékoztató adat, ráadásul tízféle eltérő méretű gumiabroncsot vásárolnának. Az eljárásnak egyébként nem egyetlen szállítói szerződés megkötése a célja, hanem egy dinamikus beszerzési rendszer létrehozása az elkövetkező 36 hónapra.

A forint-euró árfolyam romlása miatti veszteség mértékét feszegető kérdésre azt válaszolta a cég a Népszavának, hogy

a napi szintű és jelentős árfolyam-változások miatt a partnerek már csak euró alapon határozzák meg az egységárakat.

A gumiabroncsok forint alapon való beszerzésére viszont már korábban sem volt módjuk, ezért szerintük az „esetleges veszteség sem megállapítható”. A nevezett szerződés 1,98 millió euróról szólt, a két évvel ezelőtti aláíráskor ez 351 forintos árfolyamon 694 milliós kiadást jelentett a cégnek, ami idén májusban 386 forintos euró mellett 763 millióra kúszott fel, 400 forintos árfolyamon pedig 791 millió fölé emelkedett volna, de így se érte meg a szállítónak.

A felmondási indokokra nézve nem vezetünk pontos statisztikát, a partnerek sem minden esetben közlik azt, de jelentős részében hivatkoznak az ukrán-orosz háborúra

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

– tette hozzá cég. A háború nemcsak az energiaárak drasztikus változásához járul hozzá, hanem az alapanyagok árának növekedéséhez, a hozzáférés korlátozottságához, valamint az extrém mód megnövekedett beszállítási határidőkhöz is.

Az elmúlt két hónapban megduplázódott a felmondott szerződések száma. Míg április végéig 36 kontraktust mondtak fel a fővárosi közlekedési cég üzleti partnerei, júliusra ez a szám 75-re emelkedett. A megszűnt szerződések jellemzően az olajok, zsírok, vegyi anyagok, villamossági és járműalkatrészek és a gumiabroncsok beszállítói körét érintették. Ezek pótlására új közbeszerzési eljárásokat indítottak, de még nem zárultak le.

A BKV Zrt. energiaköltségei az idei első félévben a tavalyi év hasonló időszakához képest a duplájára emelkedtek. 2021. I. félévben a teljes energiaköltségük 9 milliárd forint volt, idén már 18 milliárd. A gázolaj ára 65 százalékkal nőtt, a vontatási áramé 136 százalékkal, míg az egyéb energia tételek költségének emelkedése meghaladta a 115 százalékot. Korábban úgy tűnt, hogy a háború az orosz szerelvényekkel futó hármas metró üzemeltetését is veszélyeztetheti, májusig ugyanis nem érkezett se alkatrész, se szakember Oroszországból, azonban azt válaszolta a BKV, hogy az üzemeltetéshez minden szükséges alkatrész rendelkezésre áll.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
Holdblog  |  2024. április 26. 08:56
HOLD After Hours. Szabó Lászlóval helyre tesszük a szövőlepkéket, a kapitalizmust, a kapitalizmus kr...
KonyhaKontrolling  |  2024. április 26. 07:45
A CBC Marketplace nemrég kiadott egy videót, amiben rejtett kamerával megvizsgálták néhány kanadai b...
Bankmonitor  |  2024. április 26. 06:26
Amióta csökken az infláció és az alapkamat, azóta egyre olcsóbbak a lakáshitelek is. A Bankmonitor s...
MEDIA1  |  2024. április 25. 19:54
79 éves korában érte őt a halál.
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem