8 °C Budapest
IQOS heat-not-burn tobacco product technology. Woman holding e-cigarette in his hand before smoking

Egyre többen szívnak ilyet itthon: sokan csinálják rosszul, a passzív dohányzás így is káros

2025. május 7. 18:32

Egy friss országos kutatás szerint a hevített dohánytermékek mára stabil helyet foglalnak el a magyar lakosság fogyasztási szokásaiban: a 18–75 évesek 25%-a – azaz megközelítőleg 1,8 millió ember – használ ilyen termékeket valamilyen gyakorisággal. Közülük több mint 1 millió fő rendszeresen, míg 790 ezren alkalmanként fordulnak ezekhez az alternatív dohányzási formákhoz.

A JTI kutatása alapján a hevített dohánytermékeket legnagyobb arányban a 30 év alattiak használják, különösen Budapesten és más nagyvárosokban. Gyakran előfordul a használat továbbá az aktív dolgozók és az alapfokú végzettséggel rendelkezők körében. A használati szokások között generációs különbségek is megfigyelhetők: „A hulladékmentesség az 50 év felettieknek fontosabb, a 30-asok számára inkább a gyors és kényelmes használat a fő fókusz, a 30 év alattiaknak pedig leginkább az, hogy az illat ne legyen zavaró” – mondta Polyák Emese, a JTI Hungary Zrt. CSR és kommunikációs menedzsere.

A szabadtéri használat a jó idő beköszöntével különösen hangsúlyossá válik. A rendszeres használók 69%-a kertben vagy teraszon, míg 46%-uk munkahelyi környezetben használ hevített dohányterméket. Az alkalmi fogyasztók körében a szórakozóhelyek és vendéglátóhelyek környéke a jellemzőbb helyszín.

A választás során a legfontosabb tényezők az íz (illat) és az ár-érték arány. A rendszeres használók közel fele számára kifejezetten fontos, hogy a termék valódi dohányt tartalmazzon, míg az alkalmi használók nyitottabbak az alternatív összetevőjű termékekre. A hevített dohánytermékek szabadtéri használata kapcsán egyre fontosabbá válik az etikus, környezet- és társadalomtudatos hozzáállás. A felhasználók többsége figyel arra, hogy ne hagyjon hulladékot maga után (különösen jellemző ez az 50 év felettiekre, ahol 60% fölött van ez az arány), valamint 10-ből 9 ember körbenéz, hogy nem zavar-e másokat – főként akkor, ha gyermek is van a közelben.

Ugyanakkor csupán 28% kérdezi meg proaktívan, hogy zavarja-e a másikat a termék használata. Pedig ahogy Dr. Kibédi-Varga Katalin, etikett szakértő is hangsúlyozza: „Hevített termékek használata előtt is mindig illene megkérdezni a körülöttünk lévőket: ‘Nem zavar, ha használom?’ Ez nemcsak szabály-, hanem felelősségkérdés is.”

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ez is rámutat arra, hogy bár a többség etikusan viselkedik, van még hova fejlődni a társadalmi normák követésében. Pozitívum ugyanakkor, hogy azok, akik rendszeresen használnak hevített dohánytermékeket, tudatosabbak, és jellemzően jobban alkalmazkodnak a környezetükhöz, mint az alkalmi használók.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 8. hétfő
Mária
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 8. 11:30