27 °C Budapest

Nem csak a szállodákat küldi padlóra a koronavírus: a buszoztatás, áruszállítás is a csőd felé sodródik

2020. március 12. 10:00

Csőd szélén a magyar buszos cégek, az utasok gyakorlatilag teljesen eltűntek - főleg a kínai turistacsoportokra szakosodott buszoztatók vannak rossz helyzetben. A buszsofőröket a cégek sorra helyezik át hat- vagy négyórás munkaviszonyba, de sok az elbocsátás is.

Az elmúlt években nagyon sokan álltak rá arra, hogy ázsiai, főleg kínai turistákat fuvarozzanak akár Magyarországon, akár a régióban, és ez igen jó üzlet volt, mert az Európába látogató ázsiai turisták magas minőséget igényelnek, de meg is fizetik a szolgáltatást - írja a G7. A koronavírus-járvány miatt azonban az utasok gyakorlatilag teljesen eltűntek. Szinte minden típusú utat nagy arányban lemondtak a megrendelők, azaz például nincsenek síutak, de iskolai kirándulások sem. 

Üresen állnak a buszok, ez pedig nagy probléma: a szektorban magas a szolgáltatás fix költsége, vagyis a járművek lízing (esetleg bérleti) díja, amit mindenképpen fizetni kell. A buszokat terhelő adókat és járulékokat ugyan el lehet kerülni, ha a járművet (átmenetileg) kivonják a forgalomból, a lízingdíjat azonban fizetni kell, és mivel minden buszhoz átlagosan legalább másfél sofőrt kell foglalkoztatni, az ő bérüket is állniuk kellene a munkaadóknak.A lízingdíjat ugyan meg lehet próbálni átütemezni vagy újratárgyalni a finanszírozóval, de a tapasztalat szerint ilyenkor durván romlanak a feltételek, azaz nem biztos, hogy a vállalkozó később ki tudja fizetni a buszonként havi 1200 euróról 2000 euróra ugró díjat. 

A választás tehát valójában az, hogy most megy tönkre a cég vagy pár hónap múlva. A buszsofőröket a cégek sorra helyezik át hat- vagy négyórás munkaviszonyba, de sok az elbocsátás is. Mivel a fuvarozásban már hosszú évek óta munkaerőhiány volt, 

egy busz- vagy kamionsofőr jelenleg jellemzően nettó 400-600 ezer forintot keres, de az ágazatban gyakorlatilag mindenki minimálbéren van bejelentve, vagyis a pénz többi részét napidíjban kapja.

Mivel most nincs munka, az otthon ülő sofőrök csak a nettó minimálbérre számíthatnak, a hat vagy négy órába helyezettek pedig még kevesebb pénzt kapnak majd kézhez. A nemzetközi áruszállításban azok a cégek vannak viszonylag kedvezőbb helyzetben, amelyek nem szoktak sűrűn Olaszországba járni. Ők most azzal próbálkozhatnak, hogy teljes bevételüket más nyugat-európai országokban szerezzék meg. Akik viszont olasz relációkra szakosodtak (akár Magyarországról, akár más országból), azok szintén bajban vannak. 

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Bár az olasz hatóságok hivatalosan is megerősítették, hogy az áruszállításnak nem kell leállnia, és még az észak-olasz üzemek döntő többsége is megy, a magyar fuvarozók körében teljes a bizonytalanság. Ennek legfőbb oka az, hogy a helyzet napról-napra változik, elég áttekinthetetlen, és pontosan senki sem tudja, kell-e speciális feltételeket teljesíteni a szállításokhoz. Számos cég csak a saját felelősségére engedi el a sofőrjeit Olaszországba.

A félelem azonban egyre nagyobb, és az igazi probléma most már az, hogy a sofőrök a családi aggodalmak miatt egymás után tagadják meg az olasz fuvarokat.

Amennyiben Olaszország korlátozni kezdené a kamionos tranzitforgalmat, annak elég súlyos hatása lenne a magyar fogyasztókra is. Spanyolország felől meglehetősen sok árucikk, főleg élelmiszer (azon belül is zöldség-gyümölcs) érkezik hozzánk, és ha a kamionok nem tudnak áthajtani Észak-Olaszországon, akkor francia-német kerülőúton kell menniük, ami borzasztóan megnöveli a szállítás költségét. Ebben az esetben hirtelen csak dupla áron lesz spanyol narancs a magyar üzletekben, vagy egyáltalán nem is lesz.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 3. kedd
Klotild
23. hét
EZT OLVASTAD MÁR?