27 °C Budapest
Szó szerint szívrohamot kaphatsz, ha ezekkel tömöd magad

Szó szerint szívrohamot kaphatsz, ha ezekkel tömöd magad

2016. június 10. 16:51

Az évek során rengeteg tévhit alakult ki a zsírok fogyasztásáról, volt, hogy a legjobb diétás eszközként tartották számon, de az is előfordult, hogy a megtestesült kaszásként állították be a szakemberek. Mostanra azonban már bebizonyosodott, melyik zsírokat érdemes fogyasztani, és melyiket kell kerülni. Mutatjuk, milyen ételekben találod az egészséges élethez szükséges zsírsavakat.

Sok tévhit kering a diétákról, különösen a zsírok szerepét értelmezik félre sokan. A Daily Mail viszont szakértő segítségével járt utána, hogy milyen forrásból juthatunk egészséges vagy egészségtelen zsírokhoz.

A zsíroknak négy alap típusa van, mindegyiknek eltérő hatása van az emberi szervezetre:

  • Egyszeresen telítetlen,
  • Többszörösen telítetlen,
  • Telített és
  • Transz zsírsavak.

Mit javasoltak korábban?

A 90-es évek elején a táplálkozási szakértők alapvetően a makronutriensek (fehérje, szénhidrát és zsír) számlálása mellett tették le a voksukat. Egy gramm fehérje és egy gramm szénhidrát is egyaránt 4 kcal-t tartalmaz, míg egy gramm zsír már 9-10 kilokalóriát. Már a 70-es évek óta népszerű volt az Atkins-diéta, amely magas fehérje és zsírfogyasztás mellett alacsony szénhidrát-adagokat írt elő.

A 90-es évek közepén több tanulmány is bebizonyította, hogy a telített és transz zsírsavak keringési megbetegedésekhez vezethetnek, így az Atkins-diéta önmagában nem vezet egészségesebb élethez.

Mi a mai álláspont?

Az elhízás és az emiatt kialakuló megbetegedések a nyugati világban tömegek életminőségét rontja. Emiatt az étkezéssel kapcsolatban folyamatosan új tanulmányok, kutatások látnak napvilágot.

A szakértők jelenlegi álláspontja szerint az zsírok összevont bevitelére érdemes elsősorban figyelni, azonban a telített és transz zsírsavak bevitelét is érdemes korlátok közé szorítani. A zsírokat inkább telítetlen és többszörösen telítetlen forrásból érdemes megoldani.

Eszerint a magas fehérje tartalmú ételek fogyasztása javasolt. Elsősorban tejtermékekre, sovány húsokra, halakra, magvakra, olíva olajra épülő diéta ajánlott. Ezzel együtt érdemes kerülni a vajat, a kókusz olajat és a feldolgozott élelmiszereket, mivel ezek telített zsírsavakban rendkívül gazdagok (azt érdemes megjegyezni, hogy a kókuszolaj 200 fok alatt jobb lehet főzéshez, mivel az olívával szemben nem bomlik le transz zsírrá, persze a mennyiséggel érdemes csínján bánni).

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste  Banknál 6,67%,  a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Mit kell betartani az egészséges élethez?

Mivel sokszor a zsírfogyasztást teszik felelősség az elhízásban, ezért egyre több zsírcsökkentett vagy zsírmentes termék kapható a boltok polcain. Ezzel azonban nem árt vigyázni, mivel a zsír hiányát gyakran gyorsan felszívódó szénhidráttal pótolják, amelyek a telített (és transz) zsírsavakhoz hasonlóan károsak lehetnek.

Ha tényleg megfelelően szeretnénk táplálkozni, akkor viszont nem árt szakemberhez fordulnunk, aki segít a személyre szabott étrend kialakításában. A diéta ugyanis

  • A testmagasságon,
  • Testalkaton,
  • Dohányzási szokásokon is múlik.

Ennek ellenére néhány ökölszabály betartásával akár mi is összeállíthatunk egy merőben egészségesebb étrendet:

  • Fogyasszunk több olíva olajat, magvakat (a pörkölt magvakhoz gyakran egészségtelen olajat használnak, így a natúr termékeket keressük)!
  • Néha belefér egy-egy "csalónap", az élsportolók is beiktatnak ilyet egyszer-egyszer, a lényeg, hogy az étkezéseink túlnyomó többsége megfeleljen a diétánknak.
  • Tartsunk be egy napi diétát!
  • Mindig nézzünk a reklámszlogenek mögé, a vásárláskor nézzük meg a termékek címkéit!
  • A szénhidrátra is figyeljünk, mindig a lassabban felszívódó forrást válasszuk (pl: búzakeksz helyett zabkekszet)!

NEKED AJÁNLJUK
Így győzheted le a tomboló inflációt: rengeteg magyar keresi szét magát ezzel a módszerrel

Egy vállalat sikeressége mérettől függetlenül több dolgon múlhat, azonban a sikeres marketing igazán erőssé teheti azt, válság esetén is.

Ez lenne a siker kulcsa? Sok magyar még mindig alábecsüli ezt az eszközt

Ezt mindenképp tudnod kell, mielőtt belevágsz egy start-up finanszírozásába, kezdő vállalkozóként.

Csendes gyilkos pusztítja tömegével a magyarokat: sok apróságon múlhat, megúszod-e

A magyar felnőttek mintegy 60 százaléka fél attól, hogy élete során rosszindulatú daganatot diagnosztizálnak nála.

Közösségi finanszírozás – alternatív, kockázatmentes út az üzleti célok megvalósítása felé (x)

Nincsenek könnyű helyzetben a hazai induló vagy bővülni kívánó vállalkozások: nehezen előrejelezhető egy-egy termék vagy fejlesztés várható sikere vagy megtérülése.

NAPTÁR
Tovább
2022. augusztus 9. kedd
Emőd
32. hét
Augusztus 9.
Az állatkertek napja
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?