Csoda hogy ennyi gyógyszert veszünk? Ezekkel tömik a fejünket

Csoda hogy ennyi gyógyszert veszünk? Ezekkel tömik a fejünket

2016. május 2. 15:00

Érzésre rengeteg gyógyszerreklámot nézünk a tévében. És nem csak érzésre: a mért adatok szerint több, mint egynegyede az összes reklámnak valami gyógykészítményről szól. Élelmiszert és kereskedelmet nem reklámoznak ennyit összesen a tévékben - írja az Index.


Jöhetnek tabletek, telefonok, mindenféle kütyük, streaming-szolgáltatások, és hasonló újhullámos megoldások, de a tévé örök lesz. A legutóbbi Nielsen-mérés szerint a magyarok még mindig naponta átlag öt órát ültek a tévé előtt az év első negyedévében, igaz, a 18-49-es korosztály tagjai 7 perccel kevesebbet, mint az előző év hasonló időszakában.

Öt órába pedig jó sok reklám fér. Rengeteg. És ha valaki kapcsolt be tévét az utóbbi pár napban, hétben, hónapban, az pontosan tudja, hogy nevetségesen sok gyógyszerreklám megy a tévékben. Pofátlanul sok. Mintha az egész ország már délelőtt egy maroknyi bogyót szedne, hogy egyáltalán fel tudjon kelni az ágyból, ne puffadjon fel a reggelitől, és ne támadja meg azonnal a takonymanó, és eljusson munkába anélkül, hogy elfogyna az energiája.

A már emlegetett Nielsen méri a reklámok nézettségeit is, de a kimutatásaikból hiányoznak a gyógyszerek, ők az FMCG ("fast moving consumer goods", azaz gyorsan fogyó termék) reklámok nézettségét mérik: ebből az derül ki, hogy a magyarok legnagyobb számban joghurt-, és csokireklámokat néznek.

De mi a helyzet a gyógyszerekkel? Érzésre egyértelműen azokból van a legtöbb a magyar tévékben, úgyhogy megpróbáltam számokkal is alátámasztani ezt. Ehhez nagy segítséget nyújtott a Kantar Media reklámfigyelő cég 2015-ös kimutatásai a szektorról. Szóval a következő adatok és statisztikák mind 2015-re vonatkoznak.

A Kantar Media összesen 32 televízió reklámait figyeli, tehát nem a teljes magyar tévés piacot, de még így is elég komoly adatokat lehet levonni belőle. A felhasználat adatok egy része elérhető a cég honlapjáról. Úgy néz ki a hierarchia, hogy gyógyszerek -> recept nélkül kapható gyógyhatású készítmények -> terméktípusok -> konkrét termékek, mi pedig a második típusait nézzük. Arányaiban a dolog úgy néz ki, hogy

  • Recept nélkül kapható készítmények: 25 235 375 másodperc
  • Minden más a szektorban: 589 260 másodperc

A gyógyszer (pontosabban a recept nélkül kapható gyógyászati, gyógyhatású készítmények) reklámainak messze a legnagyobb aránya volt a tévékben 2015-ben, szóval gyakorlatilag most sikerült megerősítenem azt, amire kíváncsi voltam az elején. 2015-ben a tévékben összesen több, mint 25 millió másodpercnyi gyógyszerreklámot láthattunk, ez több, mint egynegyede volt az összes reklámidőnek a magyar tévékben. Sőt, többet láthattunk gyógyszerreklámokat, mint élelmiszer és kereskedelem kategóriákba tartozóakat összesen. Élelmiszereket - tudják, a dolgokat, amiket fogyasztanunk kell, hogy ne haljunk meg - összesen 13 millió másodpercben reklámozták 2015-ben, a kicsit általánosnak ható kereskedelmet több, mint 11,7 millió másodpercben.

ha az összes 2015-ös, tévében ment gyógyszerreklámot megnéznénk, az 292 napig tartana.

Összehasonlításképpen ugyanez az italreklámokkal csak 52 napig tartana, ami nem kevés, de azért nem egy teljes munkaév. Az meg szupervicces, hogy a nyomdászat és könyvkötés kategóriája kapott összesen 10 másodpercet 2015-ben.

És mennyi volt az összes reklámmennyiség a vizsgált csatornákon 2015-ben? 100 362 579 másodperc, azaz nagyjából 1161 napnyi. Igen, több, mint három év.

A Kantar Media adatai szerint egészen brutális emelkedés ment végbe az utóbbi 10 évben a tévés gyógyszerreklámok piacán, 2005-ben a gyógykészítmények reklámozásának aránya összesen 5,5 százalék volt. 2015-ben ez 25 százalék felett volt.

Taknyos nemzet vagyunk

A cégek is tisztában vannak azzal, hogy a megfázás, meg az azzal járó kellemetlen tünetek az első számú ellenségei a tévénézőknek, ugyanis a legtöbbször megfázás és nátha elleni szereket reklámoztak: az összes gyógyszerreklám 22 százaléka, tehát 5,5 millió másodpercben tukmáltak ránk valamit, ami segít megoldást találni erre az egyébként marha idegesítő jelenségre.

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

És mit diktál a logika, hogyan lehet megelőzni a náthát? Hát vitaminokkal! A vitaminok 17 százalékkal, azaz 4,1 millió másodperccel részesedtek az összes gyógyszerreklámból, és ha már megfájdult a fejünk ettől az egésztől, akkor segítenek a fájdalomcsillapítók, amik 14 százalékkal, 3,5 millió másodperccel voltak jelen a tévékben. Az emésztési problémákra való gyógyszerek témája csak az ötödik helyen van a listán, 9 százalékkal, azaz 2,2 millió másodperccel. A legkevesebb időt a gyógyteák és az ortopéd kellékek kapták, 600 és 100 másodperccel.

Óvakodjunk a Story4-től

A Kantar Media két különböző adattal rangsorolja a csatornákat, ez a két adat pedig a gyógyszerreklámok mennyisége másodpercben, illetve ezeknek a százalékos aránya az adott csatornán. Teljesen mindegy, hogy melyik mértéket nézzük, mert mindegyikben toronymagasan a Story4 vezet.

Korábban a Central Médiacsoport érdekeltségébe tartozó csatornán a reklámok 36 százaléka szólt gyógyszerről, szóval ha leültünk a tévé elé, akkor elég jó esélyünk volt, hogy legalább egy vitaminreklám szembejöjjön. Gyógyszerreklámokból összesen 2,2 millió volt csak a Story4-en, az összesen 6 millió feletti reklámmásodpercből.

Ha azt nézzük, hogy egy adott csatornán az összes reklámból mennyi volt a gyógyszerek aránya, akkor ugye szintén a Story4 vezet (36 százalék), de után szorosan jön a Universal Channel (35 százalék), és a Pro4 (32 százalék).

Fájdalomcsillapítót vegyenek!

Egy kis kitekintés a tévés reklámokból: a Kantar azt is összeszedte, hogy bizonyos cégek melyik termékei kapták a legnagyobb médiatámogatást 2015-ben, azaz melyik cégek melyik gyógyszert nyomták a legjobban mindenfajta felületen. A lista csak azért érdekes, mert hiába vezet a nátha a tévés költésekben, a legtöbb pénzt a Rapidophen nevű fájdalomcsillapítóba pumpálták. Így néz ki ez a lista:

És hogy mi a tanulság ebből a sok számból és százalékből? Főleg az, hogy iszonyatos mennyiségű gyógyszerreklámot fogyasztunk, és mivel amúgy is órákat tölt egy átlagos magyar a tévé előtt, ez nem biztos, hogy hamarosan meg fog változni. A gyógyszerreklámok piaca egyre csak nő és nő, így nem lenne meglepő, ha jövőre még ehhez képest is megugranának a költések.

NEKED AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. május 8. 19:18