3 °C Budapest

Lezárult a kampány - taroltak az alkuszok

Pénzcentrum
2006. december 4. 12:00

Véget ért az idei kötelező kampány. Az összes piaci szereplő már évek óta hangoztatja, hogy az 1 hónapos felmondási időszak nem jó senkinek. Változás azonban még belátható időn belül nem várható. Nézzük akkor kinek, hogy alakult az idei év.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Nyertesek vs. Vesztesek - Mindent vittek az alkuszok

A 2007-es kötelező szezon egyik nagy meglepetése volt, hogy a tavalyi nagy nyertes egyesületek közül kettő, a TIR és a MÁV nem köthetett november során, csak meghirdethette tarifáit. Azonban a MÁV Biztosító Egyesület a kötési időszakban már fogadhat be ajánlatokat. Igaz a piaci szakértők egybehangzó véleménye szerint nem rendezi át a kialakult piaci helyzetet.

A felmondási időszak végén pontos számokról nem, inkább csak tendenciáról beszélhetünk. Az már most látszik, hogy míg a tavalyi évben az egyesületek taroltak a piacon, most nem hirdethetünk sem nyerteseket, sem veszteseket. Illetve azért vannak akiknek jól sikerült az elmúlt egy hónap: ők az online alkuszok, de erről majd később.

A kisebb biztosítók közül az Uniqa és az új belépő Signál szerepelt kiemelkedően, az egyesületek közül a Köbe az amely jelentősen bővítette állományát.

A kampány elején több helyen cikk jelent meg arról, hogy a két piacvezető biztosító, az Allianz és a Generali, jelentős veszteségeket szenvedett ügyfélszám tekintetében. Ha azonban a piaci részesedésük arányában vizsgáljuk a dolgokat, nem jelentős a csökkenés. Sőt, ha az egész évi szerzéseket nézzük, akkor valószínűleg mindkét társaság tovább erősíti majd a pozícióját.

Az Allianz esetében a Netrisk.hu statisztikái alapján, az ügyfeleik 23 százaléka felmondta az Allianznál kötött szerződését, de az új szerződések 8 százaléka viszont az Allianznál lett megkötve. A biztosító mintegy 1,8 millió szerződést kezel (ez a teljes piac csaknem 40 százaléka). A saját oldalunkon 350 ezer ügyfél végzett díjkalkulációt a .kampány ideje alatt. A teljes portfolióra vetítve a felmondás 5 százalék alatti, az újraszerződés (felmondás és újrakötés) pedig 1-2 százalék.

Míg a biztosítók és az egyesületek között nem hirdethetünk abszolút nyertest, illetve vesztest, addig a kampányidőszak egészét tekintve kijelenthetjük, hogy az online alkuszcégek taroltak az idén.

Haraszti Zsolt a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a kampányidőszakban mintegy 55 ezer új szerződést kötöttek és a szerződők 17 százaléka a Uniqának adott ajánlatot. Mestyán András a CLB értékesítési igazgatója, a Pénzcentrum.hu kérdésére elmondta, hogy novemberben több mint félmillió kalkuláció történt az oldalukon és 12 ezer új szerződés született. (Átlagos jutalék egy kötelező szerződésnél 3-4 ezer forint)

Nyertek-e az ügyfelek?

A PSZÁF adatai szerint tavaly mintegy 360 ezer kötött új szerződést. Az idei évben szintén az autósok 10 százaléka kötött új kötelezőt, tehát a tavalyi szám megközelítőleg stagnál. Tehát csak a piacon belüli átrendeződés volt tapasztalható, illetve az előzetes adatok alapján (ezek még természetesen változhatnak), nőtt az újraszerződők (azon szerződők akik a már meglévő szerződésüket felmondják és ugyanannál a biztosítónál újrakötik) aránya.

Az idei évben a tarifák tovább csökkentek. Ez azonban felvet egy kérdést: meddig csökkenthetők még a díjak. Jellemzően minden piaci szereplő azt vallja, hogy a kötelező üzletág masszívan veszteséges és egyre több szolgáltatást kell a termékek mögé rakni, hogy életben maradjanak a piacon. Azonban a költségek növekedése és a díjbevételek stagnálása esetleg csökkenése kérdésessé teszi, hogy valóban veszteséges-e az ágazat, illetve meddig tudják a cégek "lenyelni" ezt a veszteséget.

A tarifák csökkenése mellett, az online alkuszok adatai alapján, kijelenthetjük, hogy a piacon jelen lévő árkülönbségek nem csökkentek.

Panaszok és kartellgyanú

Binder István, a Felügyelet szóvivője, elmondta, hogy a mostanáig beérkezett kötelező átszerződési kampánnyal kapcsolatos panaszok száma 10 alatti. A panaszok 2 témában érkeztek, az egyik típus a következő éves díjakat "firtatja", a másik csoportnak azzal van gondja, hogy miért jár rosszabbul a régi ügyfél, ha nem bontja a szerződést és köt újat ugyanannál a biztosítónál.

A statisztikai adatok szempontjából a nagy "szezont" a december-januári időszak jelenti, így a panaszokra vonatkozó adatok késleltetve jelennek majd meg.

A kampány közben felröppent a pletyka, hogy néhány biztosító egymással összehangolta tarifáit. A GVH-tól Mihálovits András elmondta, hogy a jelenlegi kötelező biztosítási kampánnyal kapcsolatosan eddig nem kaptak kartell gyanújára vonatkozó bejelentést.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 30. kedd
András, Andor
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. november 30. 14:35