A visszaélések nyomán a kínai hatóságok már szigorításokat fontolgatnak.

Hatósági ár alatt is lehet taxizni Budapesten: nem mindenkinél működik a trükk, sokan háborognak
Az Uber egy éve tért vissza Budapestre, és azóta folyamatosan kedvezményeket kínál utasainak a hatósági taxitarifából, miközben a sofőrök nem látják, hogy az utasok mennyit fizetnek valójában. A gyakorlat jogszerűségét és piaci hatásait vizsgáltuk.
2023 júniusában, nyolcéves szünet után az Uber újra megjelent a budapesti piacon, kezdetben ingyenes próbautakkal, majd 80, később 50 százalékos kedvezményekkel csábítva az utasokat. A kedvezmények azóta is folyamatosak, miközben a taxisofőrök nincsenek tisztában azzal, hogy utasaik a hatósági árnál kevesebbet fizetnek-e, mivel a taxiórán minden esetben a teljes összeg jelenik meg - írja a Telex.
Az amerikai gyökerű Uber először 2014-ben lépett a magyar piacra, akkor a diszpécserközpontok kiiktatásával, közvetlenül kötötte össze az utasokat a sofőrökkel. A szolgáltatás népszerűségét elsősorban a helyi tarifáknál alacsonyabb árai alapozták meg, ami azonban a taxisok ellenállását váltotta ki.
A magyar taxisok különösen nehezményezték, hogy az Uber nem ugyanazon szabályok szerint működött, mint ők. A 2013-as budapesti taxisrendelet hatósági árat írt elő a fővárosi taxiknak, amit az Uber technológiai vállalatként definiálva magát megkerült. A taxisok 2016-os tiltakozásai nyomán a kormány végül olyan törvénymódosítást léptetett életbe, amely súlyos büntetéseket helyezett kilátásba a taxizásra vonatkozó szabályok megszegése esetén, mire az Uber kivonult az országból.
A 2023-as visszatéréskor az Uber már rendelkezik hazai diszpécserszolgáltatóval (a Főtaxi leányvállalata, az F Mobilitás Kft. személyében), és sárga taxikkal működik. A hatósági ár alatti szolgáltatás azonban megmaradt, annak ellenére, hogy a cég korábban fix áras működést ígért.
A szolgáltató jelenleg is rendszeresen 20 százalékos vagy nagyobb kedvezményeket kínál bizonyos utasoknak, miközben a cég átvállalja a különbözetet. A taxisofőrök számára ez nem látható, a taxiórán továbbra is a teljes hatósági ár jelenik meg.
Több taxis szerint ez piactorzító hatású. Egy, az Ubernél dolgozó taxis kifogásolta, hogy miközben a cég fenntartja a kedvezményeket, a sofőröknek fizetendő jutalék az elmúlt egy évben nem emelkedett. "A mi jutalékunkból fizetik ki az utasoknak az engedményt" – fogalmazott az Ubernél magánvállalkozóként dolgozó taxis, aki szerint az sem igazságos, hogy nem minden utas kapja meg ugyanazokat a kedvezményeket.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az Uber válaszában hangsúlyozta, hogy "a mindenkor hatályos jogszabályoknak megfelelően működik, és a promóciók nem befolyásolják a hatósági viteldíjakat, azaz a sofőrök mindig megkapják a teljes, taxaméter által meghatározott viteldíjat". A cég szerint a kedvezmények "időben korlátozottak, meghatározott felhasználói csoportokra vonatkoznak, és a piaci körülmények, valamint az üzleti célok függvényében változnak". Arra azonban nem adtak választ, hogy pontosan kik, miért és milyen mértékű kedvezményeket kapnak.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) álláspontja szerint ebben az esetben "nem valószínűsíthető" a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvények megsértése. "Versenypolitikai értelemben a fogyasztók számára nyújtott árkedvezmények fő szabály szerint a verseny megnyilvánulásai és nem tekinthetők tiltott versenyellenes gyakorlatnak" – közölte a GVH.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint nincs hatáskörük megítélni az F Mobilitás Kft. árképzési gyakorlatát, mivel a taxitársaságok csak közvetítő tevékenységet végeznek, nem személyszállítást. A BKK szerint ugyanakkor az "állandó kedvezmény ügye versenyjogi szabályok megsértésének minősülhet", ami a GVH hatáskörébe tartozik.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Ez Magyarország egyik legkedvezőbb vállalati hitelterméke (x)
Már igényelhető a Nemzeti Bajnokok Hitelprogram akár 30 százalék vissza nem térítendő támogatással kombinált kamatmentes kölcsöne az MFB Pont Plusz hálózatban.


