3 °C Budapest
Sebességkorlátozó tábla

Egyre többen állnak be a 30 kilométeres sebességhatár mögé: tényleg bevezethetik Budapesten?

2025. április 10. 17:29

Németországban egyre szélesebb támogatást élvez a belterületi 30 km/h-s sebességkorlátozás általános bevezetése, amelyhez már több mint ezer város csatlakozott. A cél a közlekedésbiztonság javítása és a halálos balesetek számának csökkentése, különösen a gyalogosokat érintő gázolások visszaszorítása. A kezdeményezéshez hasonlóan Budapesten is sorra csökkentik a sebességhatárokat, bár egységes szabályozás még nem született.

A német rendőrszakszervezet (GdP) a belterületi 30 km/h-s sebességkorlátozás általános bevezetését szorgalmazza, csatlakozva egy 2021-ben indult országos mozgalomhoz. A kezdeményezés célja, hogy az önkormányzatok nagyobb mozgásteret kapjanak a sebességhatárok meghatározásában, a helyi igényekhez igazodva. A programhoz már több mint 1000 város és kerület csatlakozott, köztük olyan nagyvárosok is, mint Hannover vagy Lipcse - írja összeállításában a Közlekedésbiztonság szakportál.

A háttérben komoly közlekedésbiztonsági problémák állnak. Bár 2023-ban enyhén csökkent a halálos balesetek száma Németországban, a csökkenés mértéke elmaradt az uniós célkitűzésektől. A halálos áldozatok száma meghaladta a kívánt szintet, és különösen aggasztó a gyalogosgázolások számának növekedése, amit elsősorban emberi hibák – figyelmetlenség, felelőtlenség – okoznak.

A 30 km/h-s korlátozás hívei szerint a lassabb városi forgalom nemcsak a balesetek számát csökkentené, hanem azok súlyosságát is. Statisztikák szerint 60 km/h-s ütközés esetén 10 gyalogosból 9 meghal, míg 30 km/h-nál csak egy. A rendőrség ezért azt javasolja, hogy ne a sebességkorlátozás bevezetését kelljen indokolni, hanem annak elhagyását.

A kezdeményezés környezeti szempontból is érvel: a lassabb forgalom csökkentheti a zaj- és légszennyezést. Bár ez vitatott, közlekedésbiztonsági szempontból Európa-szerte támogatják a javaslatot. Példaként gyakran hozzák fel Bolognát, ahol a 30 km/h-s rendszer bevezetése után egy év alatt nem történt halálos gyalogosgázolás – először 1991 óta.

Budapesten is sorra csökkennek a sebességhatárok

Budapesten évek óta visszatérő vita tárgyát képezi a belső városrészek forgalmának lassítása, különösen a 30 km/h-s sebességhatárok általános bevezetésének kérdése. A támogatóik szerint ez jelentősen növelné a közlekedésbiztonságot, különösen a gyalogosok és kerékpárosok védelme érdekében, valamint hozzájárulna a zaj- és légszennyezés csökkentéséhez is. Ugyanakkor az elképzelés komoly ellenállásba ütközött különböző szakmai és lakossági szereplők részéről, akik szerint a forgalom lassítása torlódásokat okozhat, és aránytalanul megnehezíti az autós közlekedést.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Márciusban jelentették be például, hogy több fővárosi útszakaszon is drasztikusan csökkentik a sebességhatárokat:

  • Pázmány Péter sétány: a 60 km/h sebességhatárt csökkentették 50 km/h-ra
  • Hunyadi János út: a Kitérő út és a Mezőkövesd út közötti szakaszon a 70 km/h sebességhatárt csökkentették 60 km/h-ra (így a Hunyadi János úton, a Savoya Háztól befelé nem emelkedik 60 km/h fölé)
  • Balatoni út: a Repülőtéri út és Bódog utca közötti szakaszon a váltakozó sebességhatárt egységesen 50 km/h-ra módosították.
  • A Panoráma kanyar környékén 70 km/h-ban maximalizálták a sebességet, ezzel megszűntek a 90 km/h megengedett sebességű szakaszok.

Tavaly év végén a IV. kerületben található Megyeri úton, a Szilas-patak és az Íves út közötti szakaszon a korábbi 70 km/órás sebességhatárt 50 km/órára csökkentették. A X. kerületi Kőbányai út, ahol a Könyves Kálmán körút és a Szállás utca közötti részen 60 km/óráról 50 km/órára csökkent a megengedett legnagyobb sebesség.

Az is kiderült, a BKK javaslatára az új KRESZ-be bekerülhet egy módosítás, amely lehetővé tenné, hogy a villamosok zárt, biztonságos pályaszakaszokon a jelenlegi 50 km/h helyett akár 70 km/h-val is közlekedhessenek. Karácsony Gergely főpolgármester hangsúlyozta, hogy Budapesten több ilyen szakasz is található, ahol a villamosok gyorsítása révén csökkenhet az utazási idő. Ugyanakkor hozzátette: ez az intézkedés nem váltja ki a nagyobb közlekedési beruházásokat, de hozzájárulhat a szolgáltatás színvonalának javításához.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 13. szombat
Luca, Otília
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?