10 °C Budapest
m1-es autópálya, autópályaépítés, lázár jános

100 éve nem volt ilyen Magyarországon: új autópályát építenek, 2025 nyarán indul

2025. február 6. 16:16

Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában. A kormány által jóváhagyott, 800 milliárd forintos beruházás 100 év viszonylatában a legnagyobb autóút- és autópálya-építés lesz - jelentette be az építési és közlekedési miniszter csütörtökön esztergomi sajtótájékoztatóján.

Lázár János hozzátette, a teljes, 78 kilométeres szakasz 2029 elejéig készülhet el. Elsőként a Budapest és Bicske közötti 24 kilométeres szakasz készül el, mely rendkívül összetett, hiszen Budapest agglomerációját, elővárosi közlekedését is érinti. A miniszter kiemelte, megépül az M100-as autópálya bekötését lehetővé tevő csomópont és a kormány előzetes versenytárgyalásra bocsátja az M1-est Esztergommal összekötő, 35 kilométeres szakasz megépítését. A beruházás költségét 500 milliárd forintra becsülik. A tervek szerint az M100-as kétsávos, leállósáv nélküli autóút lesz.

A kivitelezést három szakaszra bontják: az első az M1-estől Zsámbékig tart, a második innen Kesztölcig, a harmadik tovább Esztergomig. A középső szakaszon három alagútra és számos völgy áthidalására lesz szükség. A három szakaszra együtt és külön-külön is lehet pályázni. Lázár János elmondta, jók az esélyei annak, hogy az M100-as építése két szakaszon már 2026 tavaszán elkezdődhet. A nyomvonal mentén 650 telek megvásárlásáról van szó, ebből 250 telket az állam már megvásárolt. Erre a kormány rendelkezik forrásokkal és a minisztériumnak is van pénze. Az idén 1,5-2 milliárd forintot költenek Zsámbék és a többi település térségében telekvásárlásra, így a közbeszerzések megjelenésére rendezettek lesznek a tulajdonviszonyok - ismertette a miniszter. Szólt arról is, hogy az M100-as autópálya Esztergomtól északnyugatra egy új Duna-híd megépítésének szükségességét is magával hozza, a most működő komp vonalában.

A közúti és vasúti híd helyének kijelölésére előzetes tanulmányterv készül. Elmondta, 2010-ben 1273 kilométer volt Magyarországon a gyorsforgalmi úthálózat hossza, ezt 2026-ra 2000 kilométerre növelik. A miniszter kiemelte, jelenleg is folyik az Esztergomot védő gát első ütemének építése, ez másfél kilométer hosszú lesz. A védővonal folytatása 20 milliárd forintot igényel, ennek terveit az Országos Vízügyi Főigazgatóság 2025 őszére készíti el, azt követően Esztergom önkormányzatával közösen nekikezdhetnek a védmű folytatásának. Lázár János az Esztergomban megvalósuló fejlesztéseket sorolva elmondta, hogy az önkormányzat lehetőséget kap a városban lévő, állami kezelésű közutak felújítandó szakaszainak kijelölésére, erre egymilliárd forintot fordíthat a Magyar Közút. Kitért arra: ma vasúttal 1 óra 4 perc alatt lehet Esztergomból Budapest belvárosába bejutni.

A vonal felújítása előtt évente 2,5 millió utazás zajlott a szakaszon, 2024-ben az ország és vármegyebérletnek köszönhetően 7 millió. Lázár János azt mondta, ígéretet tett arra, hogy egy éven belül felújítják az Esztergom-kertvárosban található pályaudvart. Ezt a MÁV saját beruházásaként fogja megvalósítani, Nagy Bálint közlekedési államtitkár felügyeletével. Kiemelte továbbá, hogy Hernádi Ádám (Fidesz-KDNP) polgármester kezdeményezésére a Volán öt új, 18-20 személyes buszt telepít Esztergomba 2026 áprilisáig. Ezek a távol eső városrészekről is eljuttathatják az embereket a város központjába. A miniszter támogathatónak nevezte a polgármester azon kezdeményezését is, hogy a térség 130 ezer lakóját ellátó, elavult és alkalmatlan kórház helyett zöldmezős beruházásban egy új egészségügyi intézmény épüljön.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 616 989 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el,  havi 141 676 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,88%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

"Úgy gondolom, sokkal jobban megéri a közösségeknek új kórházakat építeni, mint a régiekből nagy nehezen valamit újjáépíteni" - fogalmazott, majd hozzátette, javasolni fogja a miniszterelnöknek, hogy vidéken néhány városban új kórházat hozzanak létre. Lázár János újságírói kérdésre válaszolva elmondta, Budapesten a budapestiek nélkül fejlesztéseket végrehajtani nem lehet, így a kormány tudomásul veszi a főváros elővásárlási jogát Rákosrendezőre.

A miniszter azt tanácsolta az önkormányzatnak és az arab befektetőknek, hogy tárgyaljanak egymással, mert "ritkán jelentkezik valaki Budapesten, hogy 12 milliárd eurót, 5000 milliárdot elköltene ebben a városban". "Személyes mániájának" nevezte, hogy a területen lévő, 300 ezer köbméter hulladéknak el kell tűnnie, azt mondta, ezt a fővárosnak meg kell oldania. 

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. március 16. vasárnap
Henrietta
11. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33