Számos olyan település van Magyarországon, ahol nincsen fejlett közlekedés, és most az is kiderül, hogy hogyan állnak ezek a települések a gépjárművek arányában.

Tavaly hetente átlagosan 9 személyi sérülésekkel járó baleset történt a magyar autópályákon, derült ki a KSH adataiból. Az összesítést az M1-es vezeti, ahol 2021-ben összesen 117 ilyet regisztráltak, de az M3-as sincs sokkal lemaradva 112-vel. Bár az összes személyi sérüléses közlekedési balesetnek csak egy nagyon kis hányada történt az sztrádákon, de nem szabad elfelejteni, hogy a nagy sebesség miatt itt sokkal súlyosabb következményekkel is járhat egy-egy figyelmetlenség.
Az nem újdonság, hogy a sztráda veszélyes üzem, de az összesítésekek adják csak vissza azt, hogy mennyire óvatosnak kell lenni, ha autópályára merészkedik valaki. A KSH adatai szerint 2021-ben a magyar autópályákon összesen 470 darab személyi sérüléssel járó baleset történt - és ebben nincs benne az M0-s, ahol tavaly 95 ilyen baleset volt.
A statisztikákon vastagon látszanak a járvány miatti korlátozások, 2020-ban ugyanis 374 személyi sérüléssel járó baleset volt a sztrádákon, utoljára 2014-ben volt ennél kevesebb (365darab), azóta pedig minden évben 400 és 500 között volt az esetszám, sőt, 2019-ben 509 ilyet regisztráltak.
2021-ben a legtöbb személyi sérüléssel járó baleset az M1-esen történt (117), az M3-as autópályán 112, az M5-ösön pedig 91 sérüléssel járó baleset történt.
Szemléletesebb a heti leosztás szerint vizsgálni az adatokat: a számokat 52-vel elosztva kiderült, hogy átlagosan hetente 9 ilyen baleset történt a hazai autópályákon tavaly, az M1-esen és az M3-ason heti átagban több mint kettő. De az M0-son (átlagosan 1,83) és az M5-ösön (1,75) is közelíti ezt az átlag.
A statisztikákból az is kiderült, hogy összességében 14233 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt az országban, azaz hetente átlagosan, kerekítve 274, terület szerinti megoszlásban kb. kétharmad-egyharmad arányban lakotterületen belül, illetve kívül. Az arányokat megfigyelve látható, hogy a tendencia gyakorlatilag 2004 óta változatlan: ez valamilyen szinten logikus, hiszen a lakott területeken általában kisebb, változatosabb területen zsúfolódnak össze a közlekedők, nagyobb esély van a balesetekre is.
Bár összességében 2021-ben az összes balesetnek csupán kicsit több mint 3 százaléka történt autópályákon, de érdemes megjegyezni, hogy ezek a sztrádán általában súlyosabbak is - gondoljunk csak bele, jellemzően bőven 100 kilométer per óra feletti sebességgel közlekednek az autók.
A leállósávban sem vagy biztonságban!
Sokan elfelejtik, de a sztráda nem csak akkor veszélyes üzem, ha haladunk, hanem akkor is, ha valamiért meg kell állnunk a leállósávban. Sőt, a szakértők szerint egy embernek átlagosan 15-20 perce van a leállósávban (a korlátokon belül), mielőtt halálra gázolják.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Éppen ezért a rendőrség és a közútkezelő is megannyiszor felhívta már arra a figyelmet, hogy a leállósáv nem a közlekedőké, csak a lehető legszügségesebb esetben húzódjunk félre, és szálljunk ki az autóból.
A KRESZ egyértelműen kimondja, hogy leállósávon megállás vagy várakozás kizárólag az alábbi esetekben engedélyezett:
- műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen,
- a jármű a forgalmat ellenőrzi,
- a jármű útfenntartást, úttisztítást végez,
- a jármű a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását, vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi,
- a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működteti.
Az pedig, aki a pályán álló dugót a leállósávon akarja kikerülni, nem csak a saját szegénységi bizonyítványát állítja ki, de mg szabálysértést is elkövet - ha elkapják például a forgalomfigyelő kamerák képei alapján, akkor súlyos bírságot fizethet.
A hatóságok szerint, ha elkerülhetetlen, hogy a leállósávban időzzünk, akkor az alábbiakra fokozottan igyelni kell:
- az autóval teljesen húzódjunk jobbra, az út szélére,
- kapcsoljuk be a vészvillogót,
- vegyük fel a láthatósági mellényt,
- tegyük ki az elakadásjelző háromszöget az autó mögött, mintegy 150 méterre (lehetőleg ne a sávban sétáljunk el addig, hanem a korláton kívül),
- az utasokkal együtt álljuak a szalagkorlát mögé, és a segítség megérkezéséig végig ott tartózkodunk!

Súlyos bajokról vallottak magyar autószerelők: erre nem figyelnek a hazai autósok, pedig nagyon kéne
Tíz autószerelőből kilenc tapasztalt már problémákat a kritikus motoralkatrészeken lévő, teljesítménycsökkentő lerakódások miatt - ez derül ki egy új kutatásból.

Ennyi volt, nem gyártják többet ezeket a slágerautókat: a magyar vásárlók sem fognak örülni a hírnek
A svéd Volvo jelentős mérföldkőhöz érkezik jövőre, kivezetik kínálatukból a dízel autókat.

Drasztikusan átalakul a magyar gasztronómia a klímaváltozás miatt: komoly szemléletváltás kell a hazai konyhákban.
Ha egymás mellé tennénk mind a 2800-at, az Atlanti-óceánig is eljuthatnánk; utunk során pedig tökéletesen kirajzolódna egy a magyar társadalomról szóló szubjektív látlelet.
Már csak 500 nevező kell, hogy magyar Guinness-rekord szülessen októberben! A cél továbbra is, hogy ezren rúgjanak büntetőt az Országos Tizenegyesrúgó Bajnokságon.
A művészről eddig még nem készült monográfia, ezt a hiányt pótolja az ősszel megjelenő, kétnyelvű (magyar és angol) művészeti album készül.
-
Másodszor emel bért idén a Rossmann (x)
300 millió forintot fordít munkatársai fizetéseinek növelésére az idén 30 éves drogéria, amely tavaly elnyerte a Kincentric Legjobb Munkahely díját.
-
A környezetbarát IT eszközöké a jövő (x)
A világ első szén-dioxid-semleges üzleti laptopja új fejezetet nyithat fenntartható digitalizációban.
-
Az élelmiszer-infláció letöréséhez nem elég a 6 árharcos multi élelmiszerlánc (x)
Az élelmiszer-inflációban jelenleg gyengülés tapasztalható, amiben a multinacionális élelmiszerláncok árpolitikája is fontos szerepet játszik.
Agrárszektor Konferencia 2023
Sustainable World 2023
Mi lesz veled magyar élelmiszer?


