25 °C Budapest
highway exit

Életveszély a sztrádákon: ezek a legveszélyesebb autópálya-szakaszok Magyarországon

2022. május 31. 13:02

Tavaly hetente átlagosan 9 személyi sérülésekkel járó baleset történt a magyar autópályákon, derült ki a KSH adataiból. Az összesítést az M1-es vezeti, ahol 2021-ben összesen 117 ilyet regisztráltak, de az M3-as sincs sokkal lemaradva 112-vel. Bár az összes személyi sérüléses közlekedési balesetnek csak egy nagyon kis hányada történt az sztrádákon, de nem szabad elfelejteni, hogy a nagy sebesség miatt itt sokkal súlyosabb következményekkel is járhat egy-egy figyelmetlenség.

Az nem újdonság, hogy a sztráda veszélyes üzem, de az összesítésekek adják csak vissza azt, hogy mennyire óvatosnak kell lenni, ha autópályára merészkedik valaki. A KSH adatai szerint 2021-ben a magyar autópályákon összesen 470 darab személyi sérüléssel járó baleset történt - és ebben nincs benne az M0-s, ahol tavaly 95 ilyen baleset volt.

A statisztikákon vastagon látszanak a járvány miatti korlátozások, 2020-ban ugyanis 374 személyi sérüléssel járó baleset volt a sztrádákon, utoljára 2014-ben volt ennél kevesebb (365darab), azóta pedig minden évben 400 és 500 között volt az esetszám, sőt, 2019-ben 509 ilyet regisztráltak.

2021-ben a legtöbb személyi sérüléssel járó baleset az M1-esen történt (117), az M3-as autópályán 112, az M5-ösön pedig 91 sérüléssel járó baleset történt.

Szemléletesebb a heti leosztás szerint vizsgálni az adatokat: a számokat 52-vel elosztva kiderült, hogy átlagosan hetente 9 ilyen baleset történt a hazai autópályákon tavaly, az M1-esen és az M3-ason heti átagban több mint kettő. De az M0-son (átlagosan 1,83) és az M5-ösön (1,75) is közelíti ezt az átlag.

A statisztikákból az is kiderült, hogy összességében 14233 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt az országban, azaz hetente átlagosan, kerekítve 274, terület szerinti megoszlásban kb. kétharmad-egyharmad arányban lakotterületen belül, illetve kívül. Az arányokat megfigyelve látható, hogy a tendencia gyakorlatilag 2004 óta változatlan: ez valamilyen szinten logikus, hiszen a lakott területeken általában kisebb, változatosabb területen zsúfolódnak össze a közlekedők, nagyobb esély van a balesetekre is.

Bár összességében 2021-ben az összes balesetnek csupán kicsit több mint 3 százaléka történt autópályákon, de érdemes megjegyezni, hogy ezek a sztrádán általában súlyosabbak is - gondoljunk csak bele, jellemzően bőven 100 kilométer per óra feletti sebességgel közlekednek az autók.

A leállósávban sem vagy biztonságban!

Sokan elfelejtik, de a sztráda nem csak akkor veszélyes üzem, ha haladunk, hanem akkor is, ha valamiért meg kell állnunk a leállósávban. Sőt, a szakértők szerint egy embernek átlagosan 15-20 perce van a leállósávban (a korlátokon belül), mielőtt halálra gázolják.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Éppen ezért a rendőrség és a közútkezelő is megannyiszor felhívta már arra a figyelmet, hogy a leállósáv nem a közlekedőké, csak a lehető legszügségesebb esetben húzódjunk félre, és szálljunk ki az autóból.

A KRESZ egyértelműen kimondja, hogy leállósávon megállás vagy várakozás kizárólag az alábbi esetekben engedélyezett:

  • műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen,
  • a jármű a forgalmat ellenőrzi,
  • a jármű útfenntartást, úttisztítást végez,
  • a jármű a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását, vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi,
  • a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működteti.

Az pedig, aki a pályán álló dugót a leállósávon akarja kikerülni, nem csak a saját szegénységi bizonyítványát állítja ki, de mg szabálysértést is elkövet - ha elkapják például a forgalomfigyelő kamerák képei alapján, akkor súlyos bírságot fizethet.

A hatóságok szerint, ha elkerülhetetlen, hogy a leállósávban időzzünk, akkor az alábbiakra fokozottan igyelni kell:

  • az autóval teljesen húzódjunk jobbra, az út szélére,
  • kapcsoljuk be a vészvillogót,
  • vegyük fel a láthatósági mellényt,
  • tegyük ki az elakadásjelző háromszöget az autó mögött, mintegy 150 méterre (lehetőleg ne a sávban sétáljunk el addig, hanem a korláton kívül),
  • az utasokkal együtt álljuak a szalagkorlát mögé, és a segítség megérkezéséig végig ott tartózkodunk!

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ez lenne a megoldás a magyarok borzasztó egészségi állapotára? Kevesen ismerik ezt a trükköt

A kutatók szerint az egyik ok, amiért az adakozás javíthatja a fizikai egészséget az az, hogy segít csökkenteni a stresszt és a feszültséget.

Így győzheted le a tomboló inflációt: rengeteg magyar keresi szét magát ezzel a módszerrel

Egy vállalat sikeressége mérettől függetlenül több dolgon múlhat, azonban a sikeres marketing igazán erőssé teheti azt, válság esetén is.

Ez lenne a siker kulcsa? Sok magyar még mindig alábecsüli ezt az eszközt

Ezt mindenképp tudnod kell, mielőtt belevágsz egy start-up finanszírozásába, kezdő vállalkozóként.

Csendes gyilkos pusztítja tömegével a magyarokat: sok apróságon múlhat, megúszod-e

A magyar felnőttek mintegy 60 százaléka fél attól, hogy élete során rosszindulatú daganatot diagnosztizálnak nála.

NAPTÁR
Tovább
2022. augusztus 9. kedd
Emőd
32. hét
Augusztus 9.
Az állatkertek napja
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?