20 °C Budapest
Sokkoló, milyen verdát vezet félmillió magyar: ezek bármikor megadhatják magukat

Sokkoló, milyen verdát vezet félmillió magyar: ezek bármikor megadhatják magukat

2020. június 12. 14:02

Az EU-ban Magyarország az egyik legkevésbé motorizált ország. Ez azt jelenti, hogy nálunk az egyik legkevesebb az 1000 lakosra jutó személygépautók száma. Ami ráadásul van, az is rendkívül öreg, úgyhogy nincs sok okunk az örömre.

Az Európai Unióban Luxembourg a leginkább motorizált nemzet. Itt 1000 lakosra átlagosan 676 személygépjármű jut, ami messze a legmagasabb. Az éllovast Olaszország, Ciprus és Finnország követi, ezekben az országokban 1000 lakosra 646, illetve 629-629 autó jutott 2018-ban - derült ki az Eurostat legfrissebb jelentése szerint.

Ezzel kontrasztban, a lista végén kullogó Romániában 1000 lakosra csupán 332 személygépkocsi jut, ami szinte egészen pontosan a fele annak, amennyit az első helyen álló Luxembourgban mértek. Hátulról a lista másodikja Lettország, a balti államban 1000 főre 369 autó jutott a statisztika szerint. És hát sajnos Magyarországnak sincs sok oka az örömre, már amit az összesített listát illeti, 

hazánkban ugyanis a harmadik legkevesebb az 1000 lakosra jutó személygépkocsik száma az EU-ban.

A statisztikák szerint hazánkban 1000 főre 373 autó jut, ami majdnem 300 járművel kevesebb, mint amennyit a top országokban mértek. A számaink ráadásul annak fényében is rendkívül alacsonyak, hogy a statisztikai hivatal elemzése szerint 2014-2018 között az EU tagállamaiban erőteljesen nőtt a regisztrált személygépjárművek száma, és ebből Magyarország is jócskán kivette a részét.

Egészen pontosan, a fent említett 5 éves periódusban Romániában nőtt leginkább a személyautók száma, összesen 31 százalékkal, amit Csehország, Szlovákia és Litvánia követett 19 százalékos növekedéssel. Ezután pedig Magyarország és Portugália következett, egyaránt 17-17 százalékos növekedéssel. Ehhez a növekedési ütemhez Ciprus is közel került, ott 15 százalékkal növekedett öt év alatt a regisztrált személygépkocsik száma. 

És akkor a koruk...

Az Európai Unióban nem csak az 1000 főre jutó személygépjárművek darabszámai között van bődületes eltérés, de a meglévő autók életkrát illetően is meghökkentőek a különbségek. Míg például Írországban a regisztrált személyautók 29,2 százaléka fiatalabb két évnél, addig Lengyelországban a forgalomban lévő kocsik 36,5 százaléka több mint 20 éves. 

Más - fiatalságban - éllovas országokban, mint például Luxembourg, Dánia vagy Belgium, az összes autó - sorrendben - 23,8, 23,3, illetve 23,1 százaléka kevesebb mint két éves. A sereghajtó Lengyelország fölött pedig a következőképp alakul a rangsor: Észtországban az összes személyautó 29,6; Finnországban 25,2; Romániában pedig 21,4 százaléka idősebb 20 évnél (!).

Magyarországon egyébként a forgalomban lévő autók 14 százaléka volt 20 évnél idősebb 2018-ban, ez összesen egyébként 507 574 autót jelentett.

Ehhez azért még érdemes azt is hozzátenni, hogy hazánkban 2019-ben az autóflotta átlagéletkora 14,2 év volt. Szóval mindennel együttvéve az a kevés autó is, ami van az országban, nem kimondottan egy ifjú paripa, sokkal inkább, kivénhedt csataló.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 28. kedd
Vencel
39. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?