21 °C Budapest
Téli gumik, amiket messziről kerülj el: a tesztpálya nem hazudik!

Téli gumik, amiket messziről kerülj el: a tesztpálya nem hazudik!

Pénzcentrum
2016. október 5. 10:30

Ugyan még nincs roham az autógumisoknál, hamarosan azonban már nem várhatnak tovább a téli gumik felszerel(tet)ésével a hazai autósok. Egyáltalán nem mindegy azonban, milyen abroncsot választunk.

Sajtótájékoztatóval egybekötött tesztvezetést tartott múlt pénteken, a Hungaroring aszfaltcsíkján a Bridgestone. Őszinték leszünk, nem volt könnyű dolgunk, és nem azért mert kifogott rajtunk a rázópad, a körpálya, vagy éppen a rénszarvas teszt (vészfékezés és kikerülés).

Zavarunkat inkább az okozta, hogy a gumiabroncsok világában is legalább olyan parázs vita dúl, mint a gasztronómiában arról, hogyan készül az "igazi magyar halászlé". Mondjuk ezen nincs mit csodálkozni, ugyanis abroncsból is legalább annyi típus van a hazai piacon, mint nemzeti halételünkből a csárdákban.

Magyarországon, az import termékekkel együtt több száz gumiabroncs márkából válogathatnak az autósok.

Ember legyen tehát a talpán - avagy autós a négy kerekén, aki magabiztosan tud választani, ha új szett abroncsra van szüksége. Éppen ezért, mi az eseményre való készülődést azzal kezdtük, hogy elővettük a Német Autóklub, azaz az ADAC tavalyi téli gumi tesztjét.

Mint az a fenti galériában is látható (a részletes elemzést ITT találod), a németek tavaly, 3 év után újra a kisautókra való 165/70 R14-es, illetve a középkategóriás 205/55 R16-os abroncsokat vették górcső alá. Ahogy általában az más nemzetközi tesztekből, úgy ebből is kiderült, hogy

az olcsóbb abroncsok között ugyanúgy akad megbízható, biztonságos, és strapabíró termék, mint fordítva. Az ár-érték arányról már nem is beszélve.

A magyarok árérzékenysége kapcsán amúgy érdekes adat - erre már a Bridgestone szakemberei hívták fel a figyelmünket a sajtóeseményen -, hogy míg a prémium és középkategóriás abroncsokat mindössze a magyarok 30-30 százaléka favorizálja, addig a legtöbben (40%) a gazdaságos (budget) gumikat választják. Ezzel szemben Európában 56-25-18 százalékos ez az arány a drágább termékek javára, tehát ott hajlandóak mélyebben a zsebükbe nyúlni az autósok.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 646 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 7,28%), de nem sokkal marad el ettől a Sberbank 40 150 forintos törlesztőt (THM 7,66%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország főmérnöke a sajtóeseményen, saját felmérésükre hivatkozva viszont azt hangsúlyozta: száraz úton, 7 Celsius fok felett még nincs is probléma az olcsó abroncsokkal, de téli körülmények között már 15 százalékkal hosszabb a "budget" típusok átlagos fékútja. Sőt, tapasztalataik szerint a prémium abroncsokat akár 30-40 százalékkal is tovább lehet biztonságosan használni, mint a legolcsóbb változatokat.

Téli gumi vásárlásakor mindemellett azt is érdemes figyelembe venni, hogy minél mélyebb a bordázat, elvileg annál jobb tapadást biztosít az abroncs. Legalábbis a Bridgestone tesztvezetői havas úton arra jutottak, hogy 50 km/órás sebességről egy 4 mm mély bordázatú abronccsal 60 méter alatt, míg egy 9 mm-es bordázatú gumival 30 méter alatt lehet megállni vészfékezéskor. Na persze azt is érdemes hozzátenni, hogy minél mélyebb a bordázat, ugye annál jobban kopik a gumi száraz úton, főként, ha melegebb az időjárás. Így egy mélyebben bordázott abroncsot egy fagymentes, meleg tél után előbb szorul majd cserére.

Egy azonban biztos, sokáig már nem lehet halogatni a cserét. Annak például, aki kora reggel és késő este vezet a leggyakrabban, már most érdemes betérnie egy gumishoz, hiszen ezekben a napszakokban jóval alacsonyabb a hőmérséklet. És bár sokan esküsznek a négyévszakos abroncsra is. Ez viszont elsősorban a második vagy harmadik autókra lehet jó megoldás, amelyeknél megoldható, hogy havas időben ne használjuk, ilyen körülmények között a tapadás közel a nyári abroncsokéval megegyező.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 19. vasárnap
Vilhelmina
37. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Hello vidék  |  2021. szeptember 19. 07:29