The White House in Washington DC, USA, South front Portico facing trees and garden.Official residence and workplace of the president of the United States.Sunset (or sunrise) scenic summer view of the iconic portico and the american

Elképesztő, ami kiderült Trump vámjairól: ezt nagyon benézte az amerikai elnök?

2025. június 16. 15:14

Az amerikai autóvásárlók egyelőre nem tapasztalnak jelentős áremelkedést a Trump-féle autóipari vámok áprilisi bevezetése óta, de a szakértők szerint ez hamarosan megváltozhat.

A CNN szerint bár az amerikai autóvásárlók a legrosszabbra készültek Donald Trump elnök autóipari vámjainak áprilisi bevezetésekor, az árak eddig alig változtak. A szakértők szerint azonban ez a helyzet néhány hónapon belül megváltozhat, ha a vámok érvényben maradnak.

"Egyelőre eltérés van az árakkal kapcsolatos várakozások és a valóság között, de úgy gondolom, hogy két-három hónapon belül elindulhat az áremelkedés" - nyilatkozta Ivan Drury, az Edmunds.com autóvásárlási kutatóoldal elemzési igazgatója.

A 25%-os vámok ellenére az új autók átlagára májusban 0,2%-kal csökkent az előző hónaphoz képest az Edmunds adatai szerint, és a vámok bevezetése előtti márciusi időszakhoz viszonyítva is csak 2,5%-kal emelkedett. Ezt a tendenciát a kormány májusi fogyasztói árindexe is megerősítette, amely szerint mind az új, mind a használt autók árai csökkentek a szezonális tényezők figyelembevételével.

Az árak stabilitásának több oka is van. A vámoktól való félelem távol tartotta a vásárlókat áprilisban és májusban, a csökkenő kereslet pedig korlátozta a kereskedők áremelési lehetőségeit. A szakértők szerint az autóipar tart attól is, hogy a jelentős áremelések bejelentése feldühítené a Trump-adminisztrációt.

A legfőbb ok azonban az, hogy a kereskedők még mindig a vámok előtt behozott autókészleteiket értékesítik. A vámok bevezetése óta eladott autók többsége még a vámok életbe lépése előtt érkezett az Egyesült Államokba vagy készült el. Márciusban a gyártóktól függően 30-77 napos készlettel rendelkeztek a kereskedések.

A vásárlói kereslet is gyenge. Néhányan márciusban siettek autót vásárolni a vámok bevezetése előtt, ami az első negyedévben eladási hullámot eredményezett, azóta viszont gyengült a kereslet. Emellett a gazdasággal és a munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmak, valamint a magas kamatlábak is visszatarthatják a vásárlókat a nagyobb kiadásoktól.

Drury szerint az áremelkedés hiánya később az év folyamán visszacsalogathatja a vásárlókat az autópiacra. A Conference Board májusi jelentése szerint az amerikai fogyasztók 12,1%-a fontolgatta új autó vásárlását a következő hat hónapban, ami jelentős növekedés az áprilisi 10,6%-hoz képest.

Amikor a vásárlók visszatérnek a piacra, valószínűleg emelkedő árakkal szembesülnek majd. A vámok minden autógyártót érintenek. A Tesla kivételével minden jelentős vállalat importál külföldön gyártott autókat az amerikai kereskedésekbe, ami az S&P Global Mobility szerint az amerikai autóeladások 46%-át tette ki 2024-ben. Még az amerikai gyárakban összeszerelt járművek is tartalmaznak importált alkatrészeket.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Drury elmondta, hogy egyes gyártók már most is emelik a költségeket olyan módokon, amelyek nem jelennek meg közvetlenül az árban, például díjak hozzáadásával és a vásárlóknak kínált kedvezmények csökkentésével. De ahogy a vámmal terhelt járművek megjelennek a kereskedésekben, a szakértők szerint a gyártók végül kénytelenek lesznek a költségek egy részét áthárítani.

Adam Jonas, a Bank of America autóipari elemzője szerint a gyártók valószínűleg később, a 2026-os modellév autóinak kereskedésekbe érkezésekor emelik majd a gyártói ajánlott kiskereskedelmi árat (MSRP). "Lassan hallunk áremelési bejelentésekről. Úgy gondolom, hogy a 2026-os modellekre való átállás lesz az a lehetőség, amikor a vállalatok árat emelhetnek az új járműveken anélkül, hogy feldühítenének bizonyos személyeket" - mondta Jonas egy nemrégiben tartott Bank of America konferencián.

Addig a gyártók hajlandók a vámok költségeinek egy részét a csökkentett nyereségükből fedezni, részben a gyengébb kereslet miatt, részben pedig azért, hogy elkerüljék a Trump-adminisztráció haragját. Drury szerint még amikor a gyártók emelik is az árakat, óvatosak lesznek, hogy ne tulajdonítsák az emeléseket a vámoknak.

"Azt hiszem, megtanulták, hogy semmi jó nem származik abból, ha ezt teszik"

- jegyezte meg.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. július 20. vasárnap
Illés
29. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?