2 °C Budapest

Kiderült az igazság: ennyi magyar termék van valójában az egyes boltok polcain

2021. március 20. 10:01

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) friss kutatása szerint a 10 legnagyobb forgalmat generáló élelmiszer-kiskereskedelmi lánc kínálatában a termékek 70,53 százaléka volt magyar. A hat évvel korábbi eredményekhez képest pozitív elmozdulást mértek a tejek, gyümölcsök és zöldségek, a méz és a tojás tekintetében. A leginkább a friss gyümölcsök, zöldségek esetében nőtt a magyar termékek aránya a boltok polcain, 11,51 százalékkal.

A Nébih kutatása rámutatott, hogy az elmúlt hat évben csökkent a magyar termékek aránya a legnagyobb élelmiszerláncoknál. A 10 vizsgált kereskedelmi láncból 9 esetében csökkenést tapasztaltak a 2014-es felmérések eredményeihez képest, csak az Aldi volt a kivétel: de itt is csak 0,85 százalékkal nőtt a magyar termékek aránya.

Leginkább a magasan feldolgozott termékek esetében nőtt az import termékek aránya: a joghurtok közt csak 19,41 százalék volt a magyar termék, a sonkáknak 38,26 százaléka származott Magyarországról, míg a sajtok esetében ez az arány 46,68 százalék. Jó hír, hogy a mézek esetében 97,18 százalék volt a magyar termékek aránya, és a csirkehús (93,85%), túró, kefir, tejföl kategória (89,39%), de akár a meggybefőtt, kukoricakonzerv (73,96%) is jól szerepeltek.

A Nébih csaknem 40 ezer terméket vizsgált az Aldi, Auchan, CBA, Coop, Lidl, Metro, Penny, Reál, SPAR, Tesco boltjaiban, 16 termékkategóriát vettek górcső alá, mindegyike élelmiszer. A jelentés részletesen itt olvasható.

Kiderült, hogy a vizsgált termékek közül a csomagolt sertéshús esetében az Aldi, Auchan, Lidl és SPAR kínálatában 100 százalék volt a magyar áru aránya! A csomagolt friss csirkehús esetében hasonlóképpen az Aldi, Auchan, Lidl, illetve a Penny, és Tesco győzedelmeskedtek (100%-kal). A magyar sonkák versenyét a Coop nyerte, a szalámik, szárazkolbászokét a SPAR, a virsli, párizsi kategóriát a Reál.

A tejek a Coop, Penny, SPAR, Tesco kínálatában 100 százalékban voltak hazaiak.

A tojásokat pedig a Lidl, Penny, Reál és Tesco esetében 100 százalékban magyar tyúkok tojták, a mézek közül pedig az összeset a polcon magyar méhek gyűjtötték az Aldi, CBA, Coop, Lidl, Penny, Reál, Tesco boltjaiban. A friss gyümölcsök, zöldségek legnagyobb arányban (87,26%) a Pennyben származtak Magyarországról, a lekvárok, dzsemek kategóriában pedig az Aldi győzedelmeskedett 100 százalékos ereménnyel.

Mennyire fontos a vásárlóknak a magyar termék?

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, a magyar vásárlók egyre környezettudatosabbak. Nem csak azért vásárolnak szívesebben magyar terméket, mert akkor nem több ezer kilóméterről érkezett "friss" gyümölcsöt esznek pl., hanem azért is, mert a fogyasztásuk így fenntarthatóbb, környezetbarátabb. A másik aspektus, ami miatt a magyar termék mellett döntenek, hogy így támogassák a gazdaságot, nem csak élelmiszerek, hanem más termékek esetében is.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Egy tavaly év végi felmérés szerint a magyar vásárlók többsége még a pandémia idején is kiemelten fontosnak tartotta, hogy online vásárlásával segítse a magyar gazdaságot: a megkérdezettek több mint fele rendelt magyar terméket 2020 második felében legalább egyszer. A válaszadók többsége úgy vélte, hogy a magyar termékek vásárlásával támogathatják a gazdaságot ls 63 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy számára fontosabbá vált az elmúlt időszakban, hogy magyar terméket rendeljen.

Korábban egy másik, ehhez kapcsolódó kérdésben kértük a Pénzcentrum olvasóinak véleményét: mennyire tartják fontosnak, hogy magyar tulajdonú üzletben vásároljanak. Az eredmény azt mutatta, hogy a magyar vásárlók számára a minőség a legfontosabb (39%), de az alacsonyak árak (31%) is nagy súllyal esnek a latba. Ami meglepő eredmény a szavazásban, hogy mindössze 6 százalék számára fontos, hogy ne külföldi, hanem magyar tulajdonú legyen az üzlet, ahol vásárol, viszont 24 százalék kifejezetten kerüli az ilyen üzleteket. Vagyis a válaszadók negyede nem szívesen költi a pénzét ilyen boltokban!

 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem