Az ALDI a mai naptól csökkenti több népszerű vajtermékének árát a nemzetközi vajpiacon tapasztalható áresés következtében.
A magyar vásárlók impulzívabbak, mint gondolnánk: egy friss kutatás szerint 57 százalékuk elsősorban az akciók hatására vásárol, vagyis a kedvezmény önmagában képes beindítani a döntést, még akkor is, ha a termékre valójában nincs is szükség. A kutatás alapján a leárazások sokaknál érzelmi reakciót váltanak ki, ugyanis a válaszadók 39 százaléka kifejezetten azért vásárol, hogy jutalmazza magát vagy javítsa a hangulatát, ami az ünnepi szezon előtt különösen erős hatás lehet.
A Black Friday és a karácsony közötti időszakban a vásárlók gyakran a gyors döntéseket részesítik előnyben, ugyanakkor később sokszor megbánják ezeket. A felmérés szerint a megkérdezettek 33 százaléka időnként, további 21 százaléka pedig gyakran vagy mindig érez bűntudatot vagy bánatot a felesleges vásárlások után. Ez azt mutatja: a kedvezmények hajtják a döntéseket, de a valós áruk ismerete nélkül sokan érzik úgy, hogy rosszul választottak.
Ezzel párhuzamosan erősödik a tudatos vásárlói magatartás: a válaszadók mindössze 7 százalékát befolyásolják a közösségi média hirdetései, vagyis a fogyasztók elsősorban nem reklámok, hanem árak alapján döntenek. A probléma csak az, hogy nem minden akció valódi, és ezt a vásárlók csak ritkán tudják megállapítani.
Éppen ezért kerülnek előtérbe a digitális árkövető és árelőzmény funkciók. Ezek a technológiák igen hasznos döntéstámogató eszközök: automatikusan figyelik az árak alakulását, és objektív adatok alapján mutatják meg, mikor jelent valódi megtakarítást egy ajánlat.
A kutatás adataiból kirajzolódik a „kedvezménypszichológia”:
- a magyarok többsége (57,2%) egy jól kommunikált akcióval könnyen megnyerhető,
- a megbánás aránya magas (49%),
- az érzelmi motiváció erős (39%),
Ezek kifejezetten érdekes adatok, ugyanis a karácsony előtti vásárlási időszakban különösen nagy a zaj a piacon: a kereskedők gyakran a „rövid érvényességű” vagy „limitált idejű” akciókkal próbálják növelni az impulzusokat, miközben a termékek ára sok esetben csak néhány nappal az akció előtt emelkedik meg. Az ár-előzmény grafikon ilyenkor mutatja meg igazán a szerepét: a vásárlók könnyen ellenőrizhetik, hogy valódi árcsökkenésről van-e szó, vagy csupán marketingfogásról.
Mit tehetnek a vásárlók, hogy elkerüljék a megbánást az ünnepek előtt?
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- Nézzék meg az ár-előzményt: ha az ár néhány napja még magasabb volt, gyanús lehet az akció.
- Kerüljék az „azonnal döntök” csapdát: az érzelmi késztetés sokszor néhány perc alatt elmúlik, ellenkező esetben bűntudat követheti a döntést
- Hasonlítsák össze több bolt ajánlatait: akár 20–30% különbség is lehet ugyanarra a termékre.
A kedvezmények erős érzelmi hatást váltanak ki, ezért sok vásárlás csak pillanatnyi impulzusra épül. A kutatásból jól látszik, hogy a vásárlók egy része később megbánja ezeket a döntéseket. A valódi ár-átláthatóság ezért kulcsfontosságú: az ár-előzmény és áreséskövető eszközök egyértelműen megmutatják, mikor csökkent ténylegesen az ár, és mikor csak látszatkedvezményről van szó. Ezek a funkciók valójában egyfajta ’digitális józanságot’ adnak a vásárlóknak
– fogalmazott Szták András, az Árukereső.hu ügyvezető igazgatója.
Pénzcentrum Boldogságkutatás 2025
Elégedett vagy az életeddel? Jó az anyagi helyzeted, az egészséged? Vgy épp ellenkezőleg: úgy érzed, lehetnének jobbak is a dolgok? Akárhogy is: segítsd a munkánkat, töltsd ki a Pénzcentrum Boldogságkutatását!
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








