Negyedszázalékponttal, 3,75 százalékra csökkentette az irányadó kamatot a Bank of England, válaszul a tartósan gyenge brit gazdasági teljesítményre és a magas munkanélküliségre.
Méghogy a boltokban volt nagy a drágulás: a legtöbb pénz itt folyik el, de észre sem vesszük
Állandó beszédtéma főként az utóbbi időben, hogy mekkora a drágulás valójában, elhisszük-e, hogy a hivatalos inflációs mutató jól mutatja a valóságos pénzromlást. A drágulást azonban sokkal előbb észrevesszük a napi bevásárlás során, mint más kiadásokon, pedig a teljes költésünk csak egy része történik a boltokban - írja a Portfolio. Ennek kapcsán kiszámolták, hogy mennyire tér el a bolti infláció a teljes fogyasztásunk drágulásától.
A lap kiszámolta a bolti inflációt is, ennek a mutatónak a segítségével a nagy kiskereskedelmi láncok esetében pontosabban lehet látni, hogy az árbevétel-változást mennyiben magyarázza a forgalom (volumen) visszaesése, illetve az áremelkedés - írják.
Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a havi inflációs jelentésében hét fő csoportot különít el, amelyek a 2023-as inflációs súlyuk szerint sorrendben a következők (a zárójelben a súlyuk található meg százalékban, nem az árak változása!):
- Élelmiszerek (29,0)
- Szolgáltatások (25,9)
- Egyéb cikkek, üzemanyagok (20,2)
- Tartós fogyasztási cikkek (8,2)
- Szeszes italok, dohányáruk (7,9)
- Háztartási energia, fűtés (5,2)
- Ruházkodási cikkek (3,7)
A legnagyobb súlyú csoport az élelmiszereké és bár ez minden boltban és étteremben kapható ételt, illetve nem alkoholtartalmú italt magában foglal, a leginkább homogén csoportnak tekinthető és nagy mértékben meghatározza azt, hogy mit érzékelünk a drágulásból. Az "egyéb cikkek, üzemanyagok" csoportban található üzemanyagok súlya 8,1 százalék, nagyjából annyi, mint a tartós fogyasztási cikkeké, a szolgáltatások között pedig számos olyan van, amelyről az emberek minden további nélkül le tudnak mondani, ha szűkösek az anyagi lehetőségeik - írja a lap.
Az élelmiszerek nem ilyenek, azonban hiába hatalmas a súlyuk a fogyasztói kosárban, mégis tévútra visz ha általában a boltok, hiper- és szupermarketek, diszkontok drágulását csupán ezzel azonosítjuk, hiszen ezekben az egységekben számtalan más termék is kapható, olyanok, amelyek nem drágultak az élelmiszerekkel megegyező mértékben. Ilyenek például a háztartási- és tisztálkodási szerek, az alkoholos italok, valamint a szupermarketekben és diszkontokban kapható "nonfood" termékek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A teljes cikk a pontos bolti inflációról a Portfolio oldalán olvasható.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








