7 °C Budapest

Nem a vásárlók hibája, hogy hiánycikk lett a WC-papír: ennél többről van szó

2020. április 17. 09:45

Jellemzővé vált a közössé médiában, blogfelületeken fogyasztói és gyártói oldalról egyaránt a felhalmozókat okolni azért, mert egyes termékekből szinte folyamatosan ki vannak fogyva a készletek a boltokban. Ennek hátterében azonban nem egyszerűen a felhalmozás, pánikvásárlás áll és felesleges, hogy a vásárlók egymást hibáztassák.

Ha legközelebb bosszankodsz, hogy már megint (még mindig) nincs élesztő a boltban, vigasztalhatod magad azzal, hogy a világ egy jelentős - ráadásul hazánknál gazdagabb - részén egy sokkal alapvetőbb szükségleti cikket is nehéz beszerezni: a WC-papírt - írja a G7. Mind az élesztő, mind a WC-papír hiányért jellemzően sokan a pánikvásárlásokat, a félelem táplálta felhalmozást okolják. A valóság azonban ennél árnyaltabb, csak abba kell belegondolni, hogy eddig miért nem volt ilyen mennyiségben szükség rájuk.

Az éttermek, étkezdék, iskolák bezárása miatt most között sokkal többen (és több emberre) főznek-sütnek otthon, mint a koronavírus-járvány előtt. Ennek nyomán olyan emberek is elkezdtek élesztőt keresni, akik eddig azt sem tudták, hogy hol van a bolton belül. Vagyis biztosra vehető, hogy az üzletekben felhalmozás nélkül is több fogyna belőle, mint korábban, így nem könnyű megítélni, hogy tényleg (csak) a pánikvásárlások miatt alakult-e ki hiány, ahogyan azt a budafoki élesztőgyár a Facebookon írta. (Eleve, az élesztő romlandó, tehát nincs sok értelme sokat felhalmozni belőle.)

A WC-papír már-már a felhalmozás és pánikvásárlás szimbólumává vált. Rengeteg mém, poszt, paródia született arról, hogyan harcolnak a vásárlók (képletesen és fizikailag is) a készletekért. A "készletezők" és a csak a szokásos mennyiséget vásárlók pedig egymásnak szólogatnak be a Facebookon. Egymás hibáztatása helyett viszont érdemes a dolgok mögé nézni: az egyik nagy amerikai gyártó becslése szerint a több otthon töltött idő miatt az emberek körülbelül 40 százalékkal több WC-papírt használnak otthon, mint a kijárási korlátozások előtt. Ez önmagában, felhalmozás nélkül is garantáltan ellátási zavarokat okozna, ugyanis a gyártási és logisztikai folyamatokat az év egészében szinte teljesen egyenletes igényekre alapozták eddig. 

Gondolhatnánk, hogy a megoldás az lehet, mivel az éttermekben, munkahelyeken, iskolákban és a hasonló helyeken sokkal kevesebb fogy, az így megmaradt többletet kell átcsatornázni a kiskereskedelembe. Ez viszont nem lehetséges, mert ezeknek a termékeknek más a kiszerelése és a minősége.

A nem otthonra szánt WC-papír nagyon gyakran nem gurigán van - vagy éppenséggel sokkal nagyobbon -, mert méretesebb adagolóba való betöltésre tervezték, a minősége pedig gyengébb, gyakran csak egyrétegű. A színe, tapintása is más, például azért, mert újrahasznosított cellulózt is tartalmaz. Ez gyakran egészen hasonló a rendszerváltás előtti itthoni felhozatalhoz.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Akkor viszont miért nem állnak át teljesen a gyárak, vagy legalább pörgetik fel az otthoni kiszerelés gyártását? Nos, gyakran nem is ugyanott készül a kétféle termék, de az átállás amúgy sem éri meg jelen állás szerint, hiszen pár hónap múlva mindent rendezhetnének vissza a másik irányba, miközben a WC-papír egy nagyon kis hasznot hordozó termék. 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem