7 °C Budapest

Na, ők a vasárnapi boltzár legnagyobb vesztesei

2015. július 3. 17:25

Májusban a kiskereskedelmi forgalom volumene 5,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. Elsősorban a nem-élelmiszer jellegű kiskereskedelem bővül dinamikusan, és meglehet, egy másik helyen már a vasárnapi boltzár hatását tapasztaljuk.

Az előzetes adatközléskor csak három részterületre látunk rá. Ebből az üzemanyag-kiskereskedelem 5,6 százalékos dinamikája kilenc havi mélypontot jelent - észrevehető a kapcsolat az üzemanyagárak drágulásával.

A nem-élelmiszer jellegű kiskereskedelem 9,7 százalékos dinamikája viszont erősnek mondható, itt a válság során elhalasztott fogyasztás is fűtheti az egyre nagyobb reálkeresettel rendelkező lakosság vásárlási kedvét.

Figyelemre méltó viszont, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem dinamikája látványosan esik vissza. Ez a kör valójában az "élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes" kereskedelmet jelenti.

Ennek az éves növekedési üteme immár csak 1,1 százalék.

Ez két okra vezethető vissza:

  • Az egyik, hogy az ebbe a körbe tartozó boltok viszonylag hamar bevezették az online pénztárgépet, így a fehéredési hatás lassan eltűnhet az éves indexekből.
  • A másik ok, hogy ez a kör magába foglalja a hipermarketek is, amelyek tipikus célpontjai voltak a vasárnapi bevásárlóknak.

A KSH egyébként az "élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes" kiskereskedelmet két kategóriába sorolja. Az egyik az "élelmiszer, ital, dohányáru", a másik pedig az "élelmiszer jellegű vegyes" költés. Ez utóbbiba tartozhatnak a hipermarketek, vagyis itt kellene a nagyobb lendületvesztést látnunk. Ezt majd csak a részletes adatok megjelenésekor ellenőrizhetjük, de mindenesetre már az áprilisi adatok láttán is tapasztaltuk ezt a hatást, ezért egyre inkább körvonalazódik, kik a vasárnapi boltzár vesztesei.

NEKED AJÁNLJUK
Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. január 31. kedd
Marcella
5. hét
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?