3 °C Budapest

Lebuktak a boltosok: így trükköztek a leértékelésnél

Pénzcentrum
2014. augusztus 4. 15:04

Hol kezdődik valójában az akciós ár? Mit tehet a kereskedő, hogy portékáját jogszerűen kínálja?

Csúcson vannak a nyári akciók: a boltok kirakataiban sorra találkozunk 50-70 százalékos árleszállításokkal. Kérdés persze, hol kezdődik valójában az akciós ár? Mi minősül leértékelésnek, milyen jogok illetik meg a vásárlót akkor, ha kedvezményes terméket tesz a kosarába?

Az akció önmagában nem jelenti azt, hogy kevesebb fogyasztói jog illetne meg minket. Fontos tudni, hogy ugyanazokkal a szavatossági, jótállási igényekkel élhetünk, mint amikor teljes árú terméket vásárolunk - mondta el nemrég a Kossuth Rádióban Fülöp Zsuzsa, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője. Ha azonban azért történik a leértékelés, mert valamilyen hibája van a terméknek, azzal a hibával az adott árucikket már nem lehet visszavinni. Ha azonban más hibája van, vissza kell cserélnie a kereskedőnek a terméket. Ritkábban beszélünk a használt termékekről: ezekre is van szavatosság, minimum 1 év.

A szezonális leértékelésekkel kapcsolatban nem jelentkezik tömeges mennyiségű panasz a hatósághoz, de vannak azért konkrét esetek. A szóvivő az egyik nagy áruházat említette példaként: egy vevő felfújható gyermekmedencét akciózott le, 6 990 forintra. A vásárló hazavitte az akciós medencét, de nem tudta felfújni, folyamatosan leengedett a medence. Visszavitte a boltba, ahol azt tapasztalta, hogy az ár maradt 6 990 forint, azonban eltűnt róla az 50 százalékos akciós tábla. A vizsgálat során kiderült, hogy a termék soha nem került 13 980 forintba, sőt, 6 990 forintnál csak olcsóbb volt a medence - ezért megbírságolták a boltot, megtévesztő kereskedelmi gyakorlat jogcímén.

Nem mnden annyival olcsóbb

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy ha egy kirakatban azt látjuk, hogy 50 vagy 70 százalékos leértékelés, az nem jelenti azt, hogy minden terméket automatikusan annyival olcsóbban ad a kereskedő. A leárazásnak két oka van:

Így működik a garancia az akciós termékeknél

Sokszor találkozhatunk azzal a kereskedői reakcióval, mely szerint akciós terméket nem váltanak vissza, nem cserélnek. Fontos tudnunk, hogy akciós termék esetén is ugyanazon jogokkal rendelkezünk, mintha nem leértékelt terméket vettünk volna. Azaz megilletnek bennünket a szavatossági, jótállási jogaink, függetlenül az árcsökkenéstől, mely meglehetősen gyakori karácsony táján. Mindez alól egyetlen kivétel van: ha azért akciós az áru, mert valamilyen hibája van, és ezt a vásárláskor a tudomásunkra hozzák, ezen hiba miatt nem reklamálhatunk.

Szintén gyakorta találkozunk azzal a kereskedői módszerrel, melynek értelmében a hibás termék javítása, vagy ugyanolyan árura történő cseréje helyett egy másik, hasonló árucikket ajánlanak fel részünkre, akár plusz ráfordítás nélkül, akár további ráfizetés mellett. Azaz levásárolhatjuk a hibás termék árát, akár egy kapott kupon, vagy bón segítségével. Természetesen elfogadhatjuk ezen felkínált lehetőséget, de nem kötelezhet bennünket a kereskedő a levásárlásra, azt nem vagyunk kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatunk szavatossági, jótállási jogainkhoz.

Azt is tudnunk kell, hogy tartós fogyasztási cikk esetén - melynek körét jogszabály határozza meg, ide tartoznak tipikusan a műszaki, háztartási cikkek többek között -, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül élünk hibás termék miatt csereigénnyel, úgy nem hivatkozhat a kereskedő arra, hogy az esetleges aránytalan többletköltség miatt inkább javítja csere helyett a terméket. Végül, de nem utolsó sorban nagyon fontos: vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk az egyes termékekről és lehetőségeinkről. Ha pedig hibásnak minősül az áru, ne féljünk élni lehetőségeinkkel, merjük jogainkat érvényesíteni.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 12. péntek
Gabriella
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?