Egyelőre nem látni, hol és hogyan csapódik majd le a kereskedelemben a gazdasági válság, de a szektor szereplői nem optimisták. Mennyiségi visszaesésre nem számítanak a szakértők, de a minőségi polarizáció erősödésére igen.
Idén várhatóan a 30-40 milliárd forint forgalmat felmutató vállalkozásoknál (kereskedelmi láncoknál) 50-100 fős elbocsátásokra lehet számítani, emellett egész évre ezres nagyságrendben várható a kis- és mikrovállalkozások megszűnése. Az elemzők szerint ez most sokkal inkább foglalkoztatja a kiskereskedelemben dolgozókat (és a fogyasztókat), mint az év eleji árleszállítások.
Bár a forint árfolyama elszállt, ez az árakon kevésbé látszik. A tőkeerős kereskedelmi láncok inkább lenyelik az árfolyam-különbözetet, mintsem a gyenge forint miatt további 5-10 százalékkal emeljenek a fogyasztói árakon.
Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója szerint a fogyasztás visszaesése olyan kereskedelmi szegmenseket fagyaszt be, mint a tartós fogyasztási cikkeké. Nem jellemző a magyar vevőre, hogy ilyen termékeken spórolna, vagyis ha nincs elég pénze a minőségi termékre, inkább kivár. Az élelmiszer-kereskedelemben sem lát nagyobb spórolási szándékot, így ez a piac relatíve előnyt élvez a többivel szemben. Ebben a szegmensben nagyjából 5 százalékos visszaesést vár 2009-ben, amiben nagyrészt az is szerepet játszik, hogy jelentős árcsökkenésen megy keresztül az élelmiszerpiac. Aki eddig megtehette, hogy magas minőséget vásároljon, az ezután is megteszi - véli Kozák Ákos -, aki pedig korábban sem engedhette meg magának, az legfeljebb most az olcsót veszi meg, de a mennyiségből biztosan nem enged.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








