A szlovák sörgyárak teljesítménye a fogyasztási adó 2003-as drasztikus emelése óta folyamatosan csökken, vagyis a visszaesés már öt éve tart. Ebben a sör árába beépített magasabb adóterhek mellett a fogyasztói szokások megváltozásának is szerepe van.
A szlovák sörgyártók szövetségének adatai szerint 2002-ben még 4,85 millió hektoliter sört állítottak elő, ami 2003-ban az év közben bevezetett magasabb adókulcs miatt 4,57 millió hektoliterre mérséklődött. Az igazi zuhanás egy évvel később következett be, amikor 400 ezer hektoliterrel csökkent a sörgyártás. A hanyatlás azóta is tart, évről évre 100-150 ezer hektoliterrel kevesebb sörre van igény, 2008-ban már csak 3,55 millió hektolitert állítottak elő.
Megváltozott az emberek hozzáállása a sörhöz: az utóbbi években egyre inkább a gyengébb, tízfokos sör a kelendő, miközben a korábban uralkodó tizenkettes kezd a háttérbe szorulni. A teljes sörfogyasztásnak már 67 százalékát teszi ki a tízes, és csupán az egyharmada esik az erősebb, 11-es és 12-es sörre. A fogyasztókat az is befolyásolja, hogy a 10-es egyértelműen olcsóbb a 12-esnél. Emellett fokozatosan mérséklődik a csapolt sör aránya. A palackozott, a dobozos és a pet-flakonos sör már a forgalom több mint 50 százalékát teszi ki.
A szlovák sörgyárak úgy próbálnak talpon maradni, hogy licencszerződések alapján cseh márkákat is gyártanak; erre példa a Topvar (Kozel és Gambrinus), valamint a Heineken (Starobrno). A szlovák piacon éves szinten mintegy 500 ezer hektoliter importsör fogy el, ennek döntő többsége cseh.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Péntek reggeltől óriási gyorshajtóvadászat kezdődik – itt megtalálja az összes traffipax helyét
- Lépni kellett a banki csalások miatt: átutalási limitet vezet be az OTP
- Este jön a kettős front - időjárás
- Új gomb jön a Gmailben, sokat segít majd
- Van, ahol már pénzért lehet feljelenteni a tilosban parkolókat
- Ezen a sofőrön a szakértők is csak csodálkozni tudtak - videó