21 °C Budapest

Fapados extraköltségek: jobb, ha ésszerűen csomagolsz!

Pénzcentrum
2008. július 18. 05:55

A diszkont légitársaságok megjelenésével az elmúlt években jelentősen megnőtt a légiutas forgalom hazánkban, és már azok is megengedhetik maguknak a repülés kényelmét, akik korábban álmodni sem mertek róla. Ugyanakkor ahhoz, hogy valóban kedvező áron jussunk repülőjegyhez, időben meg kell venni azt, ráadásul nem árt, ha a bőrönd összepakolásánál is racionalizálunk, ugyanis egy-egy koffer jelentősen megdobhatja az utazás árát. Manapság ugyanis a szigorú értelemben vett utazáson kívül minden egyéb szolgáltatásért fizetni kell. Szerencsére egyes szolgáltatások csak opcionálisak, így amire nincs szükségünk, azért nem is kell fizetnünk. Lássuk, hol, mennyibe kerülnek az extra szolgáltatások!

Az olajárak, valamint a repülőgépeket hajtó kerozin árának emelkedése legkellemetlenebbül a diszkont légitársaságokat érinti, ugyanis a felmerült költségeik túlnyomó többségét az üzemanyagok teszik ki. Ilyen körülmények között, ha nem szeretnének utasokat is veszíteni nem sok választásuk marad a jegyár emelésén kívül, mint hogy az egyéb szolgáltatások árait emelik, esetleg olyanokét is, amelyek korábban ingyenesek voltak (lásd a feladott poggyászok díja). Természetesen más módszerek is léteznek, például fedezeti ügyleteket köthetnek, lecserélhetik a gépparkot alacsonyabb fogyasztású járművekre, vagy ritkíthatják a járatokat, hogy maximális kihasználtsággal tudjanak üzemelni. Az utóbbi időben szinte mindegyik megoldásra láttunk példát, a napokban a Ryanair adta hírül, hogy télen szünetelteti a Budapestről induló járatait. De nézzünk utána, milyen tételek terhelik a mi pénztárcánkat a megszorult helyzetben lévő fapadosoknál és min tudunk esetleg spórolni is valamennyit!

Az egyik legkézenfekvőbb kérdés jegyvásárláskor, illetve az utazás tervezésekor, hogy mekkora csomagra van szükségünk. Néhány napos kirándulás esetén ugyanis elegendő lehet egy kézipoggyász is, amivel több ezer forintot megspórolhatunk. A legtöbb légitársaság ugyanis a kézipoggyászért nem, míg a feladott csomagokért borsos díjat számít fel. Ezek díja a poggyász számától, súlyától, illetve az igénylés módjától függően eltérő lehet. Ha valaki ugyanis csak induláskor kap észbe, hogy nem fér el bőröndjében, a helyszínen akár a dupláját is kifizetheti az online foglaláskor felszámított poggyászdíjnak.

Amennyiben nem interneten keresztül, hanem call centeren, vagy utazásszervező irodán keresztül szeretnénk plusz csomagot igényelni, úgy szintén többet kell fizetnünk a legtöbb társaságnál. A Wizzair-nél a telefonos foglalásért például 1820 forintot számolnak fel.

A kézipoggyászokra vonatkozó korlátozások a Wizzair, Ryanair, Skyeurope, illetve EasyJet esetén, a mértet illetően egyformák, azonban utóbbi kettnőél nincs súlykorlátozás, míg a többinél 10 kilónál kevesebb kell, hogy legyen a csomag, máskülönben a helyszínen fel kell adni.

A túlysúlyos poggyászért szintén mindegyik légitársaságnál fizetni kell, azonban míg a Ryanairnél már 15 kg felett számítanak fel díjat, addig a többinél 20 kg-ig nyugodtak lehetünk, ennél nehezebb csomag után azonban igen magas díjat szabhatnak ki ránk, ami alól akkor sincs kibúvó, ha például párunkkal közösen már benne lennénk a súlyhatárban, mivel nem lehet a csomagokat összevonni. Érdemes azonban egyéb szempontból is átgondolni a csomagolást, ugyanis egyes sporteszközökért, illetve hangszerekért (pl. gitár) egy teljes felnőtt menetjegyet, adókkal és illetékekkel együtt meg kell vásárolni.

A legtöbb társaság bevezette már az online check-in szolgáltatást, ami azt jelenti, hogy nem kell a helyszínen hosszú sorokat végigállni a beszálláskor, időt és pénzt spórolva ezzel a légitársaságnak és magunknak is. Ugyanakkor ezt a szolgáltatást csak meghatározott feltételek mellett lehet igénybe venni, az egyik ilyen, hogy csak kézipoggyásszal rendelkezhetünk, máskülönben a helyszínen kell beszállókártyát kérnünk.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ha tehát kis csomaggal érkezünk, és még sikerült időben online bejelentkeznünk, akár 3-4 ezer forintot is megspórolhatunk.


Aki nem szereti a véletlenre bízni, hogy hol foglal majd a gépen helyet, annak több társaság már megadja az elsőbbségi beszállás lehetőségét, természetesen nem ingyen. Sőt, a Skyeurope-nál már a konkrét ülést is kiválaszthatjuk, amelyiken utazni szeretnénk, míg a WizzAir esetében - ha nem vagyunk például túlsúlyosak, vagy várandósak és vállaljuk, hogy szükség esetén kinyitjuk a vészkijáratot - nagyobb lábterű ülőhelyet is választhatunk, járatonként 1300, illetve utólagos igénylésnél 2600 forintért. A kevésbé válogatósak, erről a szolgáltatásról lemondva egy retúr út esetén tehát szintén több ezer forintot spórolhatnak.

A kártyával történő fizetést a legtöbb légitársaság díjakkal bünteti, kártyatípustól függően akár több ezer forinttal is, ráadásul a díjat nem is tranzakciónként, hanem utasonként és menetirányonként számítják fel, ami tehát azt jelenti, hogy két ember retúrjegyének megvásárlásakor négyszer kell megfizetni a díjat.

Az említett díjak többsége tehát elkerülhető, ha jó előre átgondoljuk foglalásunkat, azonban a különböző adók és illetékek, az üzemanyagpótdíjak és egyéb kötelezően megfizetendő tételek nem opcionálisak. Ha tehát nulla forintos jegyajánlattal találkozunk az interneten vagy valamelyik kirakatban, ne dőljünk be elsőre, hiszen számos egyéb díjtétel jelentősen megdobhatja a végül ténylegesen megfizetendő összeget.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem