12 °C Budapest

Lehúznak a légitársaságok! Rablás pótdíjak címén...

Pénzcentrum
2008. június 16. 14:00

Az utóbbi hetekben számos szalagcím jelent meg arról, hogy a légitársaságok különböző címeken pótdíjfizetést kérnek az utasoktól. Itthon sem ismeretlen a külföldön már évek óta alkalmazott rendszer, nekünk is fizetni kell ha nem annyi csomagunk van, mint az a légitársaság szeretné! De vajon mi áll ezek hátterében?

Az olaj árának folyamatos emelkedése miatt többek között a British Airways-nél is azt eredményezte, hogy komoly áremelkedést jelentettek be, hogy így próbálják fedezni az egyre emelkedő üzemeltetési költségeket.

A BA üzemanyagpótdíját nemrég emelte 26 fontról (8138 forint) 32 fontra (10016 forint) a rövid távú szállítmányokra, 126-ról (39 438 forint) 156-ra (48 828 forint) a közepes távú szállításokra, és 158-ról (49 454 forint) 218-ra (68 234 forint) azokra a járatokra, amelyek több, mint 9 órásak. A cég szerint a pótdíjak jelentik a legátláthatóbb módszert arra, hogy a megnövekedett költségeket áthárítsák az utasokra.

Sokak szerint azonban más áll a háttérben. Ez volt ugyanis a 13. emelés azóta, hogy a légitársaság 2004 májusában bevezette az üzemanyagpótdíjat. Akkor a pótdíj mértéke 5 font (1565 forint) volt a return járatokra, miközben az olaj világpiaci ára 38 font (11894 forint) körül mozgott. Ma a díj bizonyos utak esetén már 218 font (68 234 forint), miközben az olaj ára 133 font (41 629 forint) hordónként. Ez azt jelenti, hogy bár az olaj ára három és félszeresére emelkedett, addig a British Airways által beszedett üzemanyag pótdíj a hosszabb járatokra 40-szeres emelkedésen ment keresztül.

A légitársaságok bevett szokása, hogy a megemelkedett üzemeltetési költségeket áthárítják az utasokra. A BA ezzel szemben azt a módot választotta, hogy az emelést üzemanyagpótdíj címén hajtotta végre, ezzel is azt sugallva az utazóközönségnek, hogy nem a társaság hibája az emelés, annak külső okai vannak.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Más légitársaságok is ezt a módszert használják, szintén pótdíjat fizetettnek, csak legfeljebb más-más címen. A Ryanair a csomagok ellenőrzéséért számított fel 5 fontot (1565 forint), ami mára 16 fontra (5008 forint) emelkedett. Emellett viszont egyéb pótdíjakat is fizettet, a reptéri check in minden utasnak 2 fontjába (626 forint) került tavaly szeptemberben, ami mára megduplázódott. A társaság azzal védekezik, hogy az utasok nagy része csak kézpoggyásszal utazik, így a fizetendő összeg elenyésző.

Nem kell viszont nekünk sem nagyon keresgélni a pótdíjak után, a Wizz Air szintén díjat kér az alaptevékenységről leválasztott szolgáltatásokért, például a feladott poggyászok után. Ezzel a "diszkont" légitársaságok arra próbálják ösztönözni az utasaikat, hogy minél kevesebb csomagot vigyenek fel a gépre. Ez társaság szóvivője szerint nem csak az utazónak jelent megtakarítást, hanem a légitársaságnak is, az utaskiszolgálási díjak és a szükséges kerozin csökkenésének köszönhetően.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 13. csütörtök
Szervác, Imola
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?