A makrogazdasági tényezőket összegző makro részindex -11 ponton áll egy felmérés szerint.
Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter hétfő este beterjesztette a Parlamentnek a trafiktörvény 2.0-t, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy létrejön a nemzeti dohányboltokat ellátó állami, vagy koncessziós szerződéssel feljogosított vállalat. A javaslat indoklása nem takargatja az új, közbeiktatott szereplő létrehozásának okát: a kormány szerint a dohány-nagykereskedők piaci magatartása miatt káros folyamatok indultak el a hazai dohánypiacon. A javaslat egyúttal jövedéki adóemelést is tartalmaz a dohánytermékek esetében, ami igencsak váratlan annak fényében, hogy a parlament kedden szavaz a 2015-ös adócsomagról.
Felpörögtek az események a dohányiparban
A dohánypiac nagyobb szereplői csak kapkodják a fejüket az elmúlt napok kormányzati lépéseit illetően. Csak röviden vegyük sorba:
1. November 13-án a fideszes Szatmáry Kristóf terjesztette be a rendkívüli egészségügyi hozzájárulást tartalmazó törvényjavaslatát, mely lényegében egy új különadót hoz létre, amit a dohánygyártóknak és a dohány-nagykereskedőknek kell fizetniük. Az előzetes kalkulációk szerint a 13 milliárd forintra tervezett bevételt 80 százalékát három nagy multicég fogja állni.
2. November 17-én Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter beterjesztette a dohány-kiskereskedelem ellátását alapjaiban átíró törvényt (erről múlt pénteken már megjelentek sajtóértesülések). Ennek legfontosabb pontja, hogy létrejön dohány-kiskereskedelmi ellátó. Csak és kizárólag tőle vehetnek dohányárut a trafikok.
3. A dohánykiskereskedelmi-ellátó létrehozásáról szóló törvény emellett váratlan jövedéki adóemeléseket is tartalmaz. Annak fényében meglepő ez mindenképp, hogy a parlament kedden, vagyis holnap szavaz a 2015-ös adócsomagról.
Hétfő délután egy más témában tartott sajtótájékoztatón szólaltatták meg a dohánygyártók képviselőit. Kérdésre válaszolva Dezső Lóránt, a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége (DBMSZ) elnöke az MTI szerint elmondta, hogy a kormány a szakmával nem konzultált sem a dohány nagykereskedelem központosítása, sem a dohányiparra kivetendő egészségügyi hozzájárulás témájában, meglepetésként érték a szakmát a tervezett intézkedések, álláspontjukat később alakítják ki, jelenleg vizsgálják a lehetőségeket.
Németh Ferenc, a Philip Morris Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok igazgatója elmondta, hogy cégüket érzékenyen érintenék az intézkedések, úgy látják, az idei és a következő évek nyereségeit vinné el, ez pedig kihatna a jövőbeni fejlesztésekre, foglalkoztatásra.
Ezen a tájékoztatón a cégek a NAV-val közösen bejelentették: országos kampányt indítottak a dohány feketekereskedelme ellen. A GfK kutatása szerint az illegális cigaretta forgalom Magyarországon 2012-ben 5,8 százalék volt, a tavalyi év végére 11,8 százalékra ugrott, az idén pedig 12,1 százalékot ér el. Várakozások szerint az új különadó áremelkedést fog okozni, ez pedig tovább erősítheti a feketepiacot.
Egyszerűen kimondja a törvény
A hétfő este benyújtott törvényjavaslat feljogosítja az államot, hogy gyakorlatilag kiszorítsa a dohányipari nagykereskedőket a piacról. Így szól ugyanis a törvény első paragrafusa: "az állam előírhatja, hogy dohányterméket a dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság jogosultja csak az e törvényben meghatározott személytől vásárolhat".
A tervezet létrehozza a dohány-kiskereskedelmi ellátót: "az a gazdasági társaság, amelyet az állam - ha a dohánykiskereskedelem-ellátási tevékenységet maga látja el - a dohánykiskereskedelem-ellátási feladatok elvégzésének céljára alapított, vagy amellyel - ha e tevékenységet nem maga látja el - e feladatok elvégzésére koncessziós szerződést kötött".
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Annyi a nagykereskedőknek
A fejlesztési miniszter javaslata szerint a dohánytermék-nagykereskedők tevékenységüket - így különösen a dohánytermékek gyártását, vagy magyarországi szabadforgalomba helyezését - változatlan formában folytathatják, a dohánytermékek megrendelésekor a kiskereskedőknek javaslatot tehetnek, de dohányterméket jövőben közvetlenül csak a kiskereskedelmi ellátó társaságnak értékesíthetnek. A javaslat azt is előírja, hogy a dohánytermék-kiskereskedő csak meghatározott ellátó cégtől vásárolhat, ez a cég koordinálja a kiskereskedelmi beszerzési tevékenységet.
Ha a dohánykiskereskedelmi-ellátási feladatokat az állam maga látja el, úgy a miniszter a javaslat szerint erre 100 százalékos állami tulajdonban lévő zártkörűen működő részvénytársaságot alapít. Lehetőség lesz arra is, hogy az állam e feladatot ne maga lássa el, hanem koncessziós szerződést kössön. A törvény szabályozza, hogy milyen kritériumoknak megfelelő társasággal köthető koncesszió erre a feladatra.
Ez a magyarázat
A törvényjavaslat általános indoklása azzal indít, hogy kedvező folyamatok indultak el dohányzás visszaszorításában a kiskereskedelem átalakításával (nemzeti dohányboltok létrehozásával), azonban káros folyamatok is elindultak a hazai dohánypiacon elsősorban a dohánytermék-nagykereskedők piaci magatartása miatt. Ezekre megfelelő választ kell adni a jogi szabályozás eszközével is - mondja ki a tervezet.
"Ennek megfelelően, az elmúlt időszak tapasztalatai alapján egyes nemkívánatos piaci jelenségek miatt szükséges a dohánytermék-kiskereskedők beszerzési tevékenységét - amely a kiskereskedelmi tevékenységük része ugyan, de amelyet a dohánytermék-nagykereskedők által alkalmazott kereskedelmi kényszerítő eszközök miatt nem tudnak befolyástól mentesen,
valóban a piaci és a fogyasztói érdekeknek megfelelően gyakorolni - szabályozott keretek közé szorítani" - részletezi az indoklás.
Ha létrejön az állami vagy koncesszióban működő dohányipari ellátó, akkor megszűnne a kiskereskedők közvetlen kitettsége a nagykereskedők irányába - érvel a miniszter a kormány nevében.
Adóemelés a javaslatban
A törvényjavaslatba ezeken kívül egy adóemelést is elrejtett a kormány. Az indoklás szerint "a tervezet - figyelemmel a piaci változásokra - kisebb korrekciókat javasolt a dohánytermékek jövedéki adója kapcsán annak érdekében, hogy az államháztartási bevételek kevésbé függjenek a gyártók árpolitikájától". Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a minimálisan elvárt jövedéki adótartalom, nominálisan kifejezve emelkedik. A törvényjavaslatból az is kiderül, hogy két lépésben változik a dohánytermékek jövedéki adója, először 2015. április elsején, majd 2015. július elsején.
Az adó mértéke így változik:
- A cigaretta esetében 15 700 forint per ezer darabra emelkedik a jelenlegi 12 500 forint per ezer darabról és a kiskereskedelmi eladási ár 25 százalékra változik 31%-ról, de legalább 28 000 forint lesz ezer darabonként a jelenlegi 24 920 forintról.
- A szivarra, a szivarkára a kiskereskedelmi eladási ár 28,5 százaléka lesz az adó mértéke, vagyis nem változik első körben, majd a kiskereskedelmi eladási ár 14 százaléka, de legalább 4 000 forint lesz ezer darabonként.
- A finomra vágott fogyasztási dohányra 14 000 forint lesz kilogrammonként, a kiskereskedelmi ár százalékában jelenleg érvényben lévő 52%-os arány és a legalább 12 460 forintos kilogrammonkénti adómérték kikerülne.
- Az egyéb fogyasztási dohányra szintén 14 000 forint lesz kilogrammonként. Jelenleg itt a kiskereskedelmi eladási ár 32,5 százaléka, de legalább 12 460 forint kilogrammonkénti adómérték van érvényben.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








