17 °C Budapest
CATL Contemporary Amperex Technology Co. Limited electric vehicle battery manufacturer, battery factory, Automotive News Europe, Sustainable Mobility Solutions in Arnstadt, Germany - February 05, 2024

Rengeteg fülöp-szigeteki melóst hoznak a debreceni CATL-gyárba: ekkor indulhat be az akkuüzem

2025. május 19. 09:20

A CATL debreceni akkumulátorgyárának építése előrehaladott állapotban van, a főépület elkészült, jelenleg a gépesítés zajlik. Az év végén induló cellagyártáshoz 2000 munkavállalóra lenne szükség, miközben jelenleg csak 650 teljes állású dolgozójuk van. A munkaerőhiányt részben külföldi munkavállalókkal oldják meg, májustól már a Fülöp-szigetekről is érkeznek dolgozók.

A kínai CATL debreceni akkumulátorgyárának építése jó ütemben halad a Déli Ipari Parkban. A főépület már elkészült, jelenleg a gépesítés, a gyártósorok beszerelése és beüzemelése zajlik. A vállalat célja, hogy 2025-ben az eredeti terveknek megfelelően elinduljon az akkumulátorcellák gyártása - írja a Portfolio.

A beruházás 105 hektáros területen valósul meg, de opcionálisan 221 hektár áll rendelkezésre a teljes projekt számára. Az építkezéssel párhuzamosan régészeti és egyéb földmunkálatok is folyamatban vannak. A kezdetben bejelentett 7,3 milliárd eurós (3000 milliárd forintos) beruházásból az első ütemben nagyjából egyharmad valósul meg, így az idei év végéig várhatóan közel 1000 milliárd forint értékű fejlesztés készül el. Az állam által ígért adókedvezmények és támogatások biztosíthatóságáról az Európai Bizottság még nem hozott döntést.

A vállalat képviselői szerint a cellagyártás beindítása után időben nagyon közel lehet a második ütemhez tartozó további építkezés is, mivel ennek tervezése már előrehaladott fázisban van. Az akkumulátorcellák tesztgyártása ősszel indul, ezt követően kezdődhet az éles üzem.

A beruházás egyik legnagyobb kihívása a megfelelő munkaerő biztosítása, különösen mivel Debrecenben több nagyszabású projekt, köztük a BMW gyárépítése is párhuzamosan zajlik. A CATL az idei évben fokozta toborzási tevékenységét, mivel a cellagyártás év végi indításához mintegy 2000 munkavállalóra lesz szükség, miközben jelenleg csak 650 teljes állású dolgozót foglalkoztatnak.

A toborzás nemcsak Debrecenben és környékén, hanem országszerte és a határmenti területeken is folyik. Közben folyamatosan érkeznek kínai szakemberek, akik betanítják a magyar munkavállalókat, elsősorban a gyártási területen.

A munkaerőhiány enyhítésére a vállalat külföldi munkavállalókat is alkalmaz. Májustól kezdve a Fülöp-szigetekről érkeznek dolgozók, kezdetben 50 fő, év végére pedig akár 500-ra is nőhet a számuk, ami a tervezett 2000 fős létszám negyedét jelentené. Ezek a munkavállalók bérelt munkaerőként dolgoznak majd a gyárban.

A vállalat képviselői elmondták, hogy a Kínából ide helyezett munkaerő aránya jelenleg 30% alatt van, és hosszú távon ez várhatóan tovább csökken. A távlati cél, hogy a munkaerő legalább 70%-a magyar legyen.

A szakképzett munkaerő utánpótlása érdekében a CATL stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Miskolci Egyetemmel és a Debreceni Egyetemmel. Emellett partnerségben áll a Természettudományi Kutatóközponttal és a Debreceni Szakképzési Centrummal is, valamint tervezi az együttműködést más környékbeli szakképzési centrumokkal.

Az elektromosautó-piac Európában tavaly visszaesést mutatott, ami a magyarországi akkumulátorgyárak termelésében is megmutatkozott. Az idei év azonban már fordulatot jelez: az ACEA adatai szerint a teljesen elektromos autók eladása 28 százalékkal nőtt az első négy hónapban. A CATL képviselői szerint a tavalyi visszaesés csak átmeneti volt, a hosszú távú trend továbbra is az elektrifikáció irányába mutat.

Bár a debreceni gyárban lenne lehetőség más felhasználású akkumulátorok gyártására is, a fejlesztések alapvetően az autóipari megrendelésekre épülnek. A gyártósorokat konkrét autómodellekhez tervezik, az európai gyakorlatban minden modellhez külön specifikációjú akkumulátort rendelnek.

A megrendelők igényei változóak: vannak, akik csak cellákat rendelnek, mások modulra szerelve kérik az akkumulátorokat, és vannak, akik teljes akkumulátorpakkot igényelnek. A CATL képviselői szerint a legtöbb európai gyártó jelenleg modult rendel, ez a megrendelések több mint 50 százalékát teszi ki.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el,  havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A debreceni üzem valamennyi jelentős európai autógyártónak fog szállítani, köztük a BMW-nek, a Mercedes-Benznek, a Volkswagen Csoportnak és a Stellantisnak. Az ügyfelek között olyan vállalatok is lesznek, amelyek nem európai beruházók, de rendelkeznek európai gyáregységgel.

A debreceni gyár NMC (nikkel-mangán-kobalt) kémiájú akkumulátorokat fog gyártani. Bár van igény LFP (lítium-vasfoszfát) kémiájú akkumulátorokra is, ezeket egyelőre csak Spanyolországban fogják előállítani. A debreceni beruházás második ütemében azonban már lehetőség nyílhat LFP akkumulátorok gyártására alkalmas sorok telepítésére is.

A CATL környezethasználati engedélyével kapcsolatos peres eljárásban nincs új fejlemény, a felek továbbra is a bíróság döntésére várnak. A vállalat képviselői elmondták, hogy a szakértői vélemények alapján megvizsgálják, mely pontokat érdemes beépíteni az engedély következő módosításaiba, még akkor is, ha erre nincs jogi kötelezettségük. Az engedélyt eddig kétszer módosították, és a termelés megkezdéséhez még további módosítások várhatók.

A vállalat hangsúlyozta, hogy ha súlyos probléma merült volna fel, a bíróságnak lett volna lehetősége azonnali intézkedés keretében leállítani a beruházást, de a felperes erre vonatkozó indítványát elutasították.

A CATL tervezett európai akkumulátor-újrahasznosító üzemével kapcsolatban még folynak a tárgyalások. A vállalat leányvállalata, a Brunp rendelkezik a megfelelő technológiával, de még nem született döntés a pontos európai megvalósításról. Magyarországon valószínűleg lesz valamilyen újrafeldolgozási tevékenység, de nem biztos, hogy ez a CATL-hez köthető lesz, és a vállalat hangsúlyozta, hogy nincs terv ilyen üzem Debrecenben történő létesítésére.

A debreceni gyár ugyanakkor rendelkezni fog újragyártási képességgel, ami lehetővé teszi a modulok szétszerelését, egyes cellák cseréjét és újbóli összeszerelését mechanikai úton.

Donald Trump vámháborúja jelentős bizonytalanságot okozott a piacokon, de a CATL képviselői szerint ez közvetlenül nem érinti a debreceni gyárat, mivel az kizárólag az európai piacra fog termelni. Áttételes hatás lehet, ha a cég akkumulátorait tartalmazó európai gyártású autókat exportálják az USA-ba, de a vállalat becslései szerint az ilyen járműveknek csak egyszámjegyű százaléka kerül az amerikai piacra.

A vállalat képviselői szerint ha lenne is negatív hatása a vámháborúnak, az nem befolyásolná érdemben a projekt sikerét. Hozzátették, hogy az érintett autók többnyire a prémium kategóriába tartoznak, ahol a fogyasztók kevésbé árérzékenyek, így könnyebb lehet továbbhárítani az esetleges magasabb vámokat.

Az amerikai védelmi minisztérium januárban feketelistára tette a CATL-t, de a vállalat szerint ennek közvetlen következményei nem voltak, nincs szankciós oldala. A kockázat abban rejlik, hogy ez hivatkozási alapot jelenthet más listákra való felkerüléshez, különösen az amerikai pénzügyminisztérium szankciós listája jelentene nagyobb veszélyt. A cég sem Kínában, sem Amerikában nem számít katonai megrendelésekre, és szerződéseiben rögzíti, hogy sem katonaságnak, sem minisztériumoknak nem értékesít.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 14. szombat
Vazul
24. hét
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. június 13. 20:34