KGST retro Húsz évvel a KGST felbomlása és a Vasfüggöny lehullása után is tovább élnek az egykori szocialista országok legendás márkái. Igaz, csak hatalmas erőfeszítéssel, vagy egy még hatalmasabb külföldi befektető segítségével képesek talpon maradni az egyre gyorsuló fogyasztási versenyben.
Csak úgy, mint Kelet-Európában, Németországban is dübörög a retro-láz. Az ország újraegyesítésének huszadik évfordulóján több korábbi NDK-s márka népszerűsége is megnőtt.
A savanyú uborkától a sportruházaton át a cipőkig, a fogkrémekig és az üdítőitalokig vásárlók milliói számára jelentenek különlegességet az egykori NDK kedvelt termékei. A fogyasztók -becslések szerint évi 100 millió eurót (26,6 milliárd forint) költenek az egykori szocialista német állam emblematikus termékeire napjainkban.
Hazánkban kevésbé, de világszerte a legismertebbek a Zeha cipőgyár termékei. A magyar Tisza cipőhöz hasonlóan az NDK népszerű -és szinte egyeduralkodó- sportmárkája igazán divatos lett a fiatalok körében. A cég, mely egykor az NDK olimpikonjainak kizárólagos lábbeli-szállítója volt, manapság nem csak az igazán trendi berlini fiatalok cipőit készíti, hanem New Yorkban és Tokióban is van márkaboltja. Igaz, a lábbelik nem olcsók: áruk nagyjából 30-35 ezer forintnál kezdődik.
Hasonlóan nagy érdeklődés mutatkozik a Rotkäppchen nevű habzóbor iránt is, amelyből az NDK-ban 15 millió palackkal adtak el évente. A termék népszerűségét mutatja, hogy a gyártó ma már abszolút piacvezetőnek számít Németországban, évi 140 millió palacknyi értékesítésével.
Szakértők szerint csak a legjobb minőségű NDK-s termékek élték túl az újraegyesítéssel járó piaci hatásokat. A 82 milliós Németországban ugyanis az áruk hatalmas dömpingjével találkoznak a vásárlók minden nap, így a nosztalgia önmagában nem elég: minőséget kell a terméknek produkálnia.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A németek mellett más volt KGST-országokban is szép számmal találhatunk "továbbélő" szocialista termékeket. A legjobb példa talán a Kofola üdítőital, mely eredetileg az 1960-as és 1970-es években lett népszerű Csehszlovákiában, amikor nyugati változatai még nem voltak kaphatók. Az üdítő Szlovákiában és Csehországban mai napig a Coca-Cola és a Pepsi komoly konkurenciája. Színe és jellege hasonlít a hagyományos kólához, íze azonban teljesen más. Különlegességét a 14-féle természetes alapanyag adja, többek között alma-, meggy- és ribizlikivonat, valamint cukor, karamell és különféle gyógynövény-kivonatok.
Magyar retro
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Rejtélyes betegségben halt meg két vadász – a zombiszarvaskór lehet a felelős
- Rekordhosszan volt covidos, ritkaság történt a szervezetében
- Kiszámolták, mekkora gazdasági veszteséget okozott Németországnak az ukrajnai háború
- Nagy Márton azt javasolja, a kormány avatkozzon be az üzemanyagárakba
- Rókusfalvy Pál: van néhány magyar szőlőfajta, amely kitörési pont lehet a nemzetközi piacokon
- Önkénteseket keresnek az utcai sportok budapesti olimpiai fesztiváljára