Pörögnek a KGST-márkák: még a japánok is kedvelik!

2009. október 7. 04:32

KGST retro Húsz évvel a KGST felbomlása és a Vasfüggöny lehullása után is tovább élnek az egykori szocialista országok legendás márkái. Igaz, csak hatalmas erőfeszítéssel, vagy egy még hatalmasabb külföldi befektető segítségével képesek talpon maradni az egyre gyorsuló fogyasztási versenyben.

Csak úgy, mint Kelet-Európában, Németországban is dübörög a retro-láz. Az ország újraegyesítésének huszadik évfordulóján több korábbi NDK-s márka népszerűsége is megnőtt.

A savanyú uborkától a sportruházaton át a cipőkig, a fogkrémekig és az üdítőitalokig vásárlók milliói számára jelentenek különlegességet az egykori NDK kedvelt termékei. A fogyasztók -becslések szerint évi 100 millió eurót (26,6 milliárd forint) költenek az egykori szocialista német állam emblematikus termékeire napjainkban.

Hazánkban kevésbé, de világszerte a legismertebbek a Zeha cipőgyár termékei. A magyar Tisza cipőhöz hasonlóan az NDK népszerű -és szinte egyeduralkodó- sportmárkája igazán divatos lett a fiatalok körében. A cég, mely egykor az NDK olimpikonjainak kizárólagos lábbeli-szállítója volt, manapság nem csak az igazán trendi berlini fiatalok cipőit készíti, hanem New Yorkban és Tokióban is van márkaboltja. Igaz, a lábbelik nem olcsók: áruk nagyjából 30-35 ezer forintnál kezdődik.

Fotó: zeha-berlin.de


Hasonlóan nagy érdeklődés mutatkozik a Rotkäppchen nevű habzóbor iránt is, amelyből az NDK-ban 15 millió palackkal adtak el évente. A termék népszerűségét mutatja, hogy a gyártó ma már abszolút piacvezetőnek számít Németországban, évi 140 millió palacknyi értékesítésével.

Szakértők szerint csak a legjobb minőségű NDK-s termékek élték túl az újraegyesítéssel járó piaci hatásokat. A 82 milliós Németországban ugyanis az áruk hatalmas dömpingjével találkoznak a vásárlók minden nap, így a nosztalgia önmagában nem elég: minőséget kell a terméknek produkálnia.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A németek mellett más volt KGST-országokban is szép számmal találhatunk "továbbélő" szocialista termékeket. A legjobb példa talán a Kofola üdítőital, mely eredetileg az 1960-as és 1970-es években lett népszerű Csehszlovákiában, amikor nyugati változatai még nem voltak kaphatók. Az üdítő Szlovákiában és Csehországban mai napig a Coca-Cola és a Pepsi komoly konkurenciája. Színe és jellege hasonlít a hagyományos kólához, íze azonban teljesen más. Különlegességét a 14-féle természetes alapanyag adja, többek között alma-, meggy- és ribizlikivonat, valamint cukor, karamell és különféle gyógynövény-kivonatok. 

Emlékezetes, hogy a cseh gyártó a magyar piaccal is megpróbálkozott: a cég 2007-ben kezdte meg a működését Magyarországon, az anyavállalat azonban 2008-ban úgy döntött, hogy megszünteti leányvállalatát. Ezt követően egy disztribútoron keresztül értékesíti hazánkban termékeit. Így elvileg még találkozhatunk a polcokon a gyógynövényes üdítővel, de aki Szlovákiában jár, mindenhol találkozhat a legendás márkával.

Magyar retro

NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. július 16. szerda
Valter
29. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. július 16. 19:26