2019. február 21. csütörtök Elenonóra

Kiszámoltuk: ennyi idő alatt térül meg egy elektromos autó Magyarországon


Sokak számára futurisztikusnak tűnhetnek a teljesen elektromos hajtású autók, de a jövő bizony már páros lábbal berúgta az ajtót: hazánkban is kaphatóak már olyan villanyautók, amelyeket az átlagos magyarok is megengedhetnek maguknak. No, de mennyit lehet spórolni ezekkel? Mennyi idő alatt hozzák vissza az árukat? A Pénzcentrum most kiszámolta!

A technológia lassan kinövi a gyerekcipőt, így Magyarországon is egyre elterjedtebben a teljesen elektromos autók. A kifejezésről a legtöbbeknek a valóban méregdrága Tesla-modellek jutnak eszébe, de nem csak ők gyártanak elektromos autókat, sok kocsi elérhető már a magyar pénztárcáknak is! Sokat lehet spórolni egy teljesen elektromos autón, de vajon mennyi idő alatt jön össze annyi spórolás, ami fedezné azt a felárar, amelyet a teljesen elektromos technológiáért kérnek a gyártók? A Pénzcentrum most megpróbálta kiszámolni!

Támogatják a vásárlást, sok minden van ingyen

Kiemelten kezeli a kormányzat a villanyautók kérdését, ezért támogatási programot indítottak, amely keretein belül maximum 1,5 millió forinttal járulnak hozzá az új kocsi vételárához. Emellett jár átírási illetékmentesség a gépjárműadó-, cégautóadó- és regisztrációs adómentesség is. Továbbá Budapest egész területén ingyenes a parkolás, és ezt egyre több vidéki önkormányzat is kezdi bevezetni. Emellett az elektromos autók Budapesten és az ország több pontján is ingyenesen feltölthetők a nyilvános gyors- és villámtöltő oszlopokról.

No de mennyi idő alatt hozza be az árat?

Nem egyszerű megválaszolni a kérdést, hogy mennyi ideig kell villanyautót használni, mire a kedvezmények és a takarékosabb üzemelés végett megspórolt felár visszajön. Most megpróbáltuk kiszámolni ezt: alapul pedig egy olyan új kocsit vettünk, amelyből van sima és full elektromos széria is gyárilag.

Vegyük például a legújabb Volkswagen Golfot, amiből teljesen elektromos verzió is van (e-Golf). Ebben egy 34 kWh-s akksi van, amellyel a gyári adatok szerint 300 kilométert tud megtenni. Mivel az elektromos kocsik fogyasztása számos körülménytől függ, ezért számoljunk mondjuk 200 kilométert egy feltöltésre, és akkor még kicsit alá is lőttünk. Szóval, ha ennyi áramot akarnánk beletölteni az autóba otthon, az nagyjából 1200 forintba kerülne, tehát 1000 kilométert kb. 6000 forintból menne el a kocsi, ha minden alkalommal az otthoni kontódra töltenéd fel. Ezzel szemben a benzines "testvére" 1,5 literes TSI motorral a gyári adatok szerint 5 litert fogyaszt 100 kilométeren , vegyes körülmények között, de ha 6 literrel számolunk, akkor sem lőttünk nagyon mellé. Így könnyen kijön, hogy mialatt az elektromos kocsi 600 forintért tesz meg 100 kilométert, addig a benzines Golf 2040-ért (340 forintos benzinárral számolva).

Az elektromos Golf alapára nagyjából 6,5 millió forinttal több, mint a benzinesé. A különbözet hozzávetőleg 450 ezer megtett kilométer után jön ki nullára, ha csak az üzemanyagköltséget számoljuk - úgy, hogy az e-autót kizárólag az otthoni hálózatról, saját kontóra töltötte valaki.

A karbantartás is közrejátszik

Ne feledjük azonban, hogy a hagyományos kocsiban ez alatt az idő alatt olajat kell cserélni, ellenben az elektromos autóval. Ha betartjuk a gyártó által előírt, 15 ezer kilométeres intervallumot akkor 30 alkalommal. Egy alkalomra (kb. 4 liter motorolaj, új olajszűrő plusz a szerelő munkadíja) számolhatunk legalább 20 ezer forintot, összesen tehát 600 ezer forintnyi pluszköltséget. Ha kilométerre akarnánk váltani, akkor ez valamivel több, mint 40 ezer kilométernyi menetkülönbség. Csak az olajcserén jön be ennyi, az egyéb kopóalkatrészek cseréjét nem számoltuk, de például a féktárcsák és a fékbetétek az elektromos kocsikon sokkal nehezebben kopnak el, mivel egy generátor is be van építve ezekbe, amivel a fékerőből áramot töltenek vissza a kocsiba. Más kopó dolog egyébként sem nagyon van ezekben, legalábbis lényegesen kevesebb, mint a hagyományos autókban.

És akkor még nem számoltuk bele azokat a pluszköltségeket, amelyek a parkolással járnak - mint írtuk, ez zöld rendszámmal ingyenes. Emellett a dolgok jelen állása szerint a zöld rendszámmal ugye súlyadó sincs, ez a benzines Golf esetében 33 120 ezer forint évente, és az átírással járó egyszeri, 72 ezer forintos illetéket sem kell megfizetni az e-autó után - a benzinest ennyiért írnák a nevünkre.

Ennyi az annyi

Tehát nagyjából 410 ezer kilométer alatt térül meg az ráfordítás, ami az elektromos kocsi felárát jelenti. Tehát ha azt vesszük, hogy egy átlagos magyar kocsiba kb. 20 ezer kilométert tesznek évente, akkor kijön, hogy ha minden úgy marad, ahogyan a számításunkat végeztük, akkor 20,5 év alatt térül meg a nagyjából 6,5 millió forint, amivel az e-Golf drágább volt a simánál. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy ennyi kilométer alatt mindkét autóban főbb alkatrészeket kellhet cserélni, ami eléggé zsebbenyúlós mindkét modell esetében.

Ez az összeg tovább redukálható, ha nem otthon, hanem az ingyenes töltőpontokon vételezel áramot a kocsiba - mondjuk, mialatt ebédelsz, vagy bevásárolsz. Ugyanis a legtöbb plázánál vannak ilyen töltők, de az országon belül is egyre jobban terjed a hálózat.

A magyar pénztárcára is létezik már

Bár sokan szeretnék élvezni a villanyautózás nyújtotta előnyöket - a fenti kedvezményeken felül a kevesebb környezetkárosítás, a hangtalanság, a dinamika -, de igaz, ami igaz nem mindenki engedheti meg magának például a több mint 12 millió forintos alapárú e-Golfot. Nekik sem kell csüggedniük, ugyanis már a hazai használtautó piacon is megjelentek az elektromos kocsik. 4-5 millió forintért már lehet venni jó, kevesett futott elektromos autókat. Akár részletfizetésben is gondolkozhatsz, hiszen a zöld rendszám, és annak előnyei ugyanúgy járnak ezekkel a használt autókkal. Így pedig könnyen megspórolhatod a törlesztőt a parkoláson, vagy az üzemanyagon.

Nem mindenkinek ideális

A sok pozitívum mellett való igaz, árnyoldalai is vannak a villanyautózásnak: a legnagyobb a hatótávolság problémája. Mivel a magyar pénztárcának is elérhető járművek egyetlen töltéssel átlagosan 80-100 kilométert tudnak megtenni, ezért főképpen azoknak ideálisak, akik naponta nagyjából ennyit ingáznak - és nem tudják nap közben tölteni a kocsit. De egy kutatás szerint az emberek jelentős része amúgy sem kocsikázik nap közben 100 kilométernél többet. Azoknak valóban nem jó választás a középkategóriás elektromos kocsi, akik hosszabb utakat teljesítenek naponta - nekik figyelembe kell venni, hogy út közben merre vannak töltőpontok.

A családi nyaralás is egy fokkal nehézkesebb: a Balatonra például nem lehet eljutni a fővárosból egy fentebb említett, középkategóriás elektromos autóval, csak akkor, ha út közben valahol megállsz tölteni. Szerencsére nagyjából félúton, Székesfehérvárnál és a Velencei-tónál is vannak ilyen helyek - a Balaton körül pedig több mint 20 helyen lehet ingyenesen áramot tenni az elektromos autókba a térkép szerint.

Emellett a negatívumok közé is sorolható, hogy bár az elektromos kocsik karbantartási és szervizigénye lényegesen elmarad mondjuk a benzinesekétől, egyelőre nagyon kevés olyan szakember van, akik meg tudják csinálni az ilyen kocsikat. Részletek ebben a cikkben.

Kedvet kaptál a villanyautózáshoz, de nincs rá pénzed?

Kiderült tehát, hogy rengeteg kedvezményt kaphatsz, ha elektromos autót használsz, ez pedig annál is inkábkk elősegítheti, hogy hozzájuss egyhez! Hiszen ha kevesebbek a havi kiadások, akkor már könnyebb szívvel vállal be az ember akár egy hitelt is. A Pénzcentrum kalkulátorával megnéztük, milyen feltételekkel kínálnak a bankok 4,5 millió forintnyi személyi kölcsönt. Kiderült, hogy a Raiffeisen Bank ajánlja a legkisebb törlesztőt: 84 hónapos futamidővel az említett összegre a törlesztőrészlet 68 911 forint, a THM pedig 84 hónap. Nem sokkal marad el ettől a K&H Bank 69 ezres törlesztőt kínáló konstrukciója, és a Budapest Bank 69 407 forintos havi részletet ajánló hitele sem. További részletekért keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát!

JÓL JÖNNE 600 EZER FORINT?

A Pénzcentrum kalkulátorával könnyedén megtalálhatod a legolcsóbb személyi kölcsönt. Íme, itt egy konkrét példa: kalkulátorunkban 600 ezer forintos hitelösszeget, és 48 hónapos futamidőt adtunk meg, emellett 250 ezer forint feletti jövedelemmel és jövedelemátutalással számoltunk. A törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 14 613 forintos törlesztőrészlettel a CIB nyújtja (THM 8,17 %), de nem sokkal marad el ettől az MKB 14 634 forintos törlesztőt (THM 10,14%) ígérő ajánlata sem. Emellett érdemes még megemlíteni a Raiffeisen az OTP, valamint a Cetelem konstrukcióját is. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Hozzászólások száma: 1 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk

Hatalmas tortúra: gyerek nélkül is lehet kamatmentes az Orbán-hitel
A CSOK szabályai sejtetik, mi várhat a meddő párokra.


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS