28 °C Budapest

Legyőzhetetlen a Balaton

2011. március 20. 07:02

Ha nyaralás, akkor Balaton! Legyőzhetetlen a Balaton a hazai utazók körében: a többnapos belföldi utazáson részt vevők közel fele 2010-ben is a magyar tengert választotta.  Második helyen a Budapest-Közép-Dunavidék, a harmadikon Észak-Magyarország áll. A belföldi utazások jelentős része a július-augusztusi főszezonra esett, de a júniusi, illetve az őszi utazások aránya is magas volt.

A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a M.Á.S.T. Piac- és Közvéleménykutató Kft. nyolc éve, 2003 és 2006 között minden évben, azóta kétévente vizsgálja a magyar lakosság utazási szokásait. A kutatás három témakörre fókuszál: a vizsgálatot megelőző 12 hónap egy- és többnapos utazásaira, valamint a válaszadók által legfontosabbnak ítélt főutazásokra. A magyar lakosság 2009 novembere és a 2010 decembere között tett utazásairól végzett reprezentatív felmérés legfontosabb megállapításait az alábbiakban közöljük.

A megkérdezett háztartások közel 68%-a vett részt egynapos, 61%-a többnapos és közel 43%-a főutazáson.

Mindig a Balaton

Többnapos belföldi utazáson a megkérdezett magyar háztartások több mint 52%-a vett részt. Legnépszerűbb úti céljuk (44,5%) a Balaton volt. A második helyen a Budapest-Közép-Dunavidék (20,7%), a harmadikon Észak-Magyarország (19,3%) áll. A belföldi utazások jelentős része (41,2%) a július-augusztusi főszezonra esett, de a júniusi, illetve az őszi (szeptember-október) utazások aránya is magas volt. A belföldi utazáson részt vevők motivációi közül a rokonok és ismerősök felkeresése volt a legfontosabb: az utazások 39,9%-ának ez volt a fő célja. A második legnépszerűbb motiváció a vízparti pihenés volt, a belföldi utazások 18,3%-a esetében. A harmadik legfontosabb motiváció a nyaraló felkeresése, és jelentős az egészségturizmus (gyógykezelés és wellness) és a városlátogatás szerepe is. A fizetős szálláshelyek közül a szálloda (10,3%) és az apartman (7,5%) a legnépszerűbb. A belföldi utazások 73,8%-ában ingyenes szállást vettek igénybe a megkérdezettek. Az információt gyűjtő belföldi utazók kétharmada (67,0%) internetes honlapok, 60,1%-a korábban ott járt személyek segítségével gyűjt turisztikai információt. Egyéb információforrások: prospektusok 35,6%, útikönyvek 33,3% és térképek 33,1%.

 

A belföldi és a külföldi vendégforgalom aránya a turisztikai régiókban (%, a vendégéjszakák száma alapján) Forrás: KSH előzetes adatok


Többnapos külföldi utazáson a megkérdezettek 23,5%-a vett részt. A külföldi utazások 13,2%-ának Ausztria volt az úti célja. Horvátországba a külföldi utazások 12,2%-a, Romániába 11,4%-a, Olaszországba 8,5%-a irányult. Az utazások 10,2%-a volt Európán kívüli. A külföldi utazások többségére (49,1%) a nyári hónapokban került sor.

Ha nyaralás, akkor vízpart

A főutazások közel 60%-a belföldi volt. A belföldi főutazások résztvevői közül legtöbben a Balaton turisztikai régiót részesítették előnyben (46,0%). A második leggyakrabban felkeresett úti cél az Észak-Alföld (11,7%), a harmadik az Észak-Magyarország régió (9,7%) volt. A fizetős szálláshelyek a főutazások esetében jóval nagyobb szerepet játszanak, mint általában az utazások esetében, közülük a szálloda (15,1%) a legnépszerűbb. A leggyakoribb fő motiváció a vízparti üdülés (42,8%) volt, ezt az ismerősök, rokonok meglátogatása (16,4%) követte. A harmadik helyen az egészségturizmusban (gyógykezeltetés és wellness) történő részvétel állt (16,1%).

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A főutazáson részt vevők 77,6% tervezi, hogy a felmérést követő három év során ismét ellátogat a belföldi főutazás helyszínére. A belföldi főutazásokkal, elsősorban a természeti környezettel és a vendégszeretettel a válaszadók elégedettek voltak. Összességében belföldi főutazásukat átlagosan 4,6-re osztályozták a megkérdezettek, 61,3% teljesen elégedettnek, 37,4% elégedettnek bizonyult.

 

A belföldi többnapos utazások megoszlása motivációk szerint (Forrás: Magyar Turizmus Zrt.)


A külföldi főutazások leggyakrabban említett úti célja Horvátország (21,2%), Ausztria (9,2%) és Olaszország (9,0%). Az utazáson részt vevők 56,7%-a tervezi, hogy a következő három évben ismét felkeresi főutazásának helyszínét, ami alacsonyabb arány, mint a belföldi főutazások esetében.

Kirándulás leginkább Budapestre

Az egynapos utazások zöme belföldre irányult. Belföldi egynapos utazáson az összes megkérdezett kétharmada, 66,5%-a járt, akik legnagyobb arányban (37,4%) a Budapest-Közép-Dunavidék turisztikai régiót keresték fel. A belföldi egynapos utazások fő céljai közül kiemelkedett a vásárlás (42,3%), továbbá a rokonok és ismerősök meglátogatása (18,3%), amit a városlátogatás (6,0%), a vízparti üdülés (5,1%) és a gyógykezeltetés (5,0%) követett. A külföldi egynapos utazások döntő részének (72,4%) Ausztria volt az úti célja, a második helyen Szlovákia (15,3%) szerepelt.

Ezek a legnépszerűbb magyar városok

A kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakáinak száma alapján legnépszerűbb tíz település köre összességében nem változott 2009-hez képest - derül ki a KSH adataiból. Az első három helyen változatlanul Budapest, Hévíz és Hajdúszoboszló áll. A belföldi utazók körében Budapestet Hajdúszoboszló és Sopron követte, Bük és Gyula pedig (ismét) bekerült a legnépszerűbb tíz magyarországi város közé. A Magyarországra látogató külföldiek körében Budapest mellett 2010-ben is a gyógyfürdővel rendelkező, illetve a Balaton közeli települések voltak a legnépszerűbbek: Hévíz, Bük, Hajdúszoboszló és Balatonfüred, Debrecen pedig bekerült az első tízbe.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. június 19. csütörtök
Gyárfás
25. hét
EZT OLVASTAD MÁR?