Legyőzhetetlen a Balaton

2011. március 20. 07:02

Ha nyaralás, akkor Balaton! Legyőzhetetlen a Balaton a hazai utazók körében: a többnapos belföldi utazáson részt vevők közel fele 2010-ben is a magyar tengert választotta.  Második helyen a Budapest-Közép-Dunavidék, a harmadikon Észak-Magyarország áll. A belföldi utazások jelentős része a július-augusztusi főszezonra esett, de a júniusi, illetve az őszi utazások aránya is magas volt.

A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a M.Á.S.T. Piac- és Közvéleménykutató Kft. nyolc éve, 2003 és 2006 között minden évben, azóta kétévente vizsgálja a magyar lakosság utazási szokásait. A kutatás három témakörre fókuszál: a vizsgálatot megelőző 12 hónap egy- és többnapos utazásaira, valamint a válaszadók által legfontosabbnak ítélt főutazásokra. A magyar lakosság 2009 novembere és a 2010 decembere között tett utazásairól végzett reprezentatív felmérés legfontosabb megállapításait az alábbiakban közöljük.

A megkérdezett háztartások közel 68%-a vett részt egynapos, 61%-a többnapos és közel 43%-a főutazáson.

Mindig a Balaton

Többnapos belföldi utazáson a megkérdezett magyar háztartások több mint 52%-a vett részt. Legnépszerűbb úti céljuk (44,5%) a Balaton volt. A második helyen a Budapest-Közép-Dunavidék (20,7%), a harmadikon Észak-Magyarország (19,3%) áll. A belföldi utazások jelentős része (41,2%) a július-augusztusi főszezonra esett, de a júniusi, illetve az őszi (szeptember-október) utazások aránya is magas volt. A belföldi utazáson részt vevők motivációi közül a rokonok és ismerősök felkeresése volt a legfontosabb: az utazások 39,9%-ának ez volt a fő célja. A második legnépszerűbb motiváció a vízparti pihenés volt, a belföldi utazások 18,3%-a esetében. A harmadik legfontosabb motiváció a nyaraló felkeresése, és jelentős az egészségturizmus (gyógykezelés és wellness) és a városlátogatás szerepe is. A fizetős szálláshelyek közül a szálloda (10,3%) és az apartman (7,5%) a legnépszerűbb. A belföldi utazások 73,8%-ában ingyenes szállást vettek igénybe a megkérdezettek. Az információt gyűjtő belföldi utazók kétharmada (67,0%) internetes honlapok, 60,1%-a korábban ott járt személyek segítségével gyűjt turisztikai információt. Egyéb információforrások: prospektusok 35,6%, útikönyvek 33,3% és térképek 33,1%.

 

A belföldi és a külföldi vendégforgalom aránya a turisztikai régiókban (%, a vendégéjszakák száma alapján) Forrás: KSH előzetes adatok


Többnapos külföldi utazáson a megkérdezettek 23,5%-a vett részt. A külföldi utazások 13,2%-ának Ausztria volt az úti célja. Horvátországba a külföldi utazások 12,2%-a, Romániába 11,4%-a, Olaszországba 8,5%-a irányult. Az utazások 10,2%-a volt Európán kívüli. A külföldi utazások többségére (49,1%) a nyári hónapokban került sor.

Ha nyaralás, akkor vízpart

A főutazások közel 60%-a belföldi volt. A belföldi főutazások résztvevői közül legtöbben a Balaton turisztikai régiót részesítették előnyben (46,0%). A második leggyakrabban felkeresett úti cél az Észak-Alföld (11,7%), a harmadik az Észak-Magyarország régió (9,7%) volt. A fizetős szálláshelyek a főutazások esetében jóval nagyobb szerepet játszanak, mint általában az utazások esetében, közülük a szálloda (15,1%) a legnépszerűbb. A leggyakoribb fő motiváció a vízparti üdülés (42,8%) volt, ezt az ismerősök, rokonok meglátogatása (16,4%) követte. A harmadik helyen az egészségturizmusban (gyógykezeltetés és wellness) történő részvétel állt (16,1%).

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A főutazáson részt vevők 77,6% tervezi, hogy a felmérést követő három év során ismét ellátogat a belföldi főutazás helyszínére. A belföldi főutazásokkal, elsősorban a természeti környezettel és a vendégszeretettel a válaszadók elégedettek voltak. Összességében belföldi főutazásukat átlagosan 4,6-re osztályozták a megkérdezettek, 61,3% teljesen elégedettnek, 37,4% elégedettnek bizonyult.

 

A belföldi többnapos utazások megoszlása motivációk szerint (Forrás: Magyar Turizmus Zrt.)


A külföldi főutazások leggyakrabban említett úti célja Horvátország (21,2%), Ausztria (9,2%) és Olaszország (9,0%). Az utazáson részt vevők 56,7%-a tervezi, hogy a következő három évben ismét felkeresi főutazásának helyszínét, ami alacsonyabb arány, mint a belföldi főutazások esetében.

Kirándulás leginkább Budapestre

Az egynapos utazások zöme belföldre irányult. Belföldi egynapos utazáson az összes megkérdezett kétharmada, 66,5%-a járt, akik legnagyobb arányban (37,4%) a Budapest-Közép-Dunavidék turisztikai régiót keresték fel. A belföldi egynapos utazások fő céljai közül kiemelkedett a vásárlás (42,3%), továbbá a rokonok és ismerősök meglátogatása (18,3%), amit a városlátogatás (6,0%), a vízparti üdülés (5,1%) és a gyógykezeltetés (5,0%) követett. A külföldi egynapos utazások döntő részének (72,4%) Ausztria volt az úti célja, a második helyen Szlovákia (15,3%) szerepelt.

Ezek a legnépszerűbb magyar városok

A kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakáinak száma alapján legnépszerűbb tíz település köre összességében nem változott 2009-hez képest - derül ki a KSH adataiból. Az első három helyen változatlanul Budapest, Hévíz és Hajdúszoboszló áll. A belföldi utazók körében Budapestet Hajdúszoboszló és Sopron követte, Bük és Gyula pedig (ismét) bekerült a legnépszerűbb tíz magyarországi város közé. A Magyarországra látogató külföldiek körében Budapest mellett 2010-ben is a gyógyfürdővel rendelkező, illetve a Balaton közeli települések voltak a legnépszerűbbek: Hévíz, Bük, Hajdúszoboszló és Balatonfüred, Debrecen pedig bekerült az első tízbe.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem