21 °C Budapest

Veszélyes alkatrészek: a Te autód gyerekbiztos?

Pénzcentrum
2008. szeptember 23. 05:40

A balesetek által okozott sérülések kockázatának csökkentése minden autógyárnak alapvető és egyik elsődleges feladata. Az egyéb sérülések, amiket egy autó tud okozni azonban még mindig nem kapnak elég nyilvánosságot, mondhatni, sokan szinte nem is foglalkoznak vele. A gyerekek azonban sokszor hajlamosak olyan helyekre nyúlkálni, ami akár könnyebb sérüléshez is vezethet, a felhúzódó ablak például könnyen odazárhatja a kezüket. Az ADAC most ezt tesztelte...

Minden ötödik autó, a vizsgált 500 modell közül, semmilyen védelmet nem nyújt a különböző becsípődések ellen, így gond nélkül odazárhatjuk a kezünket egy felhúzódó ablakkal. Ez a gyerekek számára különösen nagy veszélyforrást jelent. Ők ugyanis előszeretettel kapaszkodnak a lehúzott ablaküvegbe, vagy dugják ki a fejüket a nyitott tetőablakon. A gomb megérintésével pedig már készen is van a baleset.

A német autószövetség (ADAC) megállapította, hogy a legfontosabb ablakoknál, tudniillik a hátsó ablakok közelében játszanak a leggyakrabban a gyerekek felügyelet nélkül, hiányzik a leggyakrabban mindennemű védelmi mechanizmus, ami megakadályozná a kisebb sérüléseket.

Az ADAC rendületlenül támogatja minden autó esetében az automatikus becsípődés-védelem kialakítását minden ablaknál, valamint a tetőablaknál is. Ez alapvető fontosságú lenne, mivel a gyerekek nem mindig reagálnak azonnal egy ilyen helyzetre, így könnyen odazárhatnák a kezüket, de ami még veszélyesebb, a fejüket is.

A tesztek során kiderült, hogy többek között a Daihatsu Terios, a Ford Ranger, és a Hyundai Tucson is olyan modell, ahol sem az utas, sem a vezető oldalán, de még a hátsó üléseknél sincs automatikus biztonsági berendezés. A tetőablakok esetén a helyzet egy fokkal azért jobb volt. Manapság már a legtöbb autót úgy gyártják, hogy intelligens rendszerekkel szerelik fel, ami legalább itt megvédi az utast, hogy figyelmetlenül odazárja valamelyik testrészét. Ennek ellenére azért vannak kivételek. Sem a Honda Jazz, sem a Chrysler PT Cruiser, sem a Volkswagen Eos, sem a Kia Magentis nem rendelkezik semmilyen védelmi rendszerrel a tetőablakokat illetően.

Pedig ezzel az ujjak, a nyak és a fej sértetlenek maradhatnak. Ennek ellenére az ADAC is azt vallja, hogy a gyerekeket ne hagyjuk az autóban felügyelet nélkül. A slusszkulcsot sosem szabad a gyújtáskapcsolóban felejteni, az ablakokat és a tetőablakot pedig szintén nem tanácsos a slusszkulccsal vezérelve bezárni, főleg ha nem látjuk az autót. Ezeket betartva ugyanis nagyban elkerülhetőek a véletlen balesetek. Ha nem tudjuk, hogy a mi autónkban van-e ilyen védelem, azt könnyen tesztelhetjük mondjuk egy teniszlabda segítségével.

A kép azonban, ahogy a tesztelés során egy paradicsomot használnak a teniszlabda helyett, valószínűleg egy életre megmarad az emlékezetekben. Bár ezt a veszélyforrást könnyen el lehet kerülni, egyre több az olyan modell, ami akadály esetén nem húzza tovább az ablakot, vagyis ha valamilyen ellenállást észlel, önműködően leállítja magát. Ez különösen a kisgyerekes családok esetén lehet fontos, így ugyanis elkerülhető, hogy a gyerek odazárja az ujját.

Ablakemelő csak védelmi rendszerrel...

Az egyszerűbb rendszereknél ez úgy van megoldva, hogy csak addig működik a le és felhúzás, ameddig a kocsiban ülő a gombot nyomja. Így ha ott is marad a gyerek keze az ablaküvegbe kapaszkodva, a nagy riadalomra a gombot nyomó utas azonnal abbahagyja az ablak felhúzását és a gyerekre figyel, aki ha nem is tudja kihúzni az ujjait, a komolyabb sérülést elkerülte.

Ez azért is jobb, min a teljesen automata rendszer a becsípődés elleni védelem nélkül, mert az ablakot közel 300 newton-os erővel húzza felfelé az automatika, ami olyan, mintha a gyerek kezére vagy fejére 30 kilós súly nehezedne.

A legtöbb autó ma már rendelkezik ilyen automatikával, egy kis ütés a kapcsolóra pont elég és az ablak önmagától le illetve felhúzódik. Emellett azonban a legtöbb modellbe pont az önműködő felhúzás miatt olyan rendszert is beépítettek, ami megakadályozza, hogy odazárja valakinek a kezét. Az ablak felhúzása közben, ha akadályt érzékel a rendszer, lelassítja azt, majd amikor az elhárult, azonnal felhúzza az ablakot. Ezen a téren vannak viszont eltérések az autók között. Van, amelyik mindössze lelassítja a mechanikát, ahelyett, hogy megállítaná azt. Csak a legjobb ablakemelők működnek úgy, hogyha akadályt éreznek a felhúzás közben, akkor megfordítják a futás irányát, és teljesen lehúzzák az ablakot. Ezzel a gyerek keze automatikusan kiszabadul, anélkül hogy meg kellene keresni a kapcsolót magát.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A kritikusok persze ebben is találtak kivetnivalót, ugyanis való igaz, hogy a rendszer nem tud megkülönböztetni egy testrészt, mint akadályt, a meghibásodástól. Ha valamilyen hiba miatt nehezen akar mozdulni az ablak, akkor a rendszer azt úgy érzékeli, hogy valami visszatartja, ezért újra lehúzza az ablakot. Ez a téli hónapokban viszont elég kellemetlen lehet.

A teszt

Az ADAC minden egyes modellt egy speciális eszközzel vizsgált meg, hogy ezzel bizonyosodjon meg arról mekkora erő hat egy odazárt kézre azonban az autókban ahol nincs védelmi rendszer, és mekkora azokban, ahol van.

Ahol nincs védelem, a tesztelés során mind a cukkíni, mind a répa "áldozatul esett", de egy lényegesen vastagabb petrezselyembe is 8 milliméteres bevágást okozott az ablaküveg, mivel nem érzékelte az akadály jelenlétét. Azokban a modellekben azonban, amelyek el vannak látva védelemmel, az ADAC mérőeszköze által mutatott, az ottfelejtett testrészre ható erő minimális. Ezeket egy paradicsommal is tesztelték, ami teljesen egyben maradt, ráadásul semmilyen külsérelmi nyom sem látszott rajta.

Így valóban elmondható, hogy a kisebb sérülések elkerülése végett érdemes lehet letesztelni a saját autónkat, hogy az vajon milyen védelmi rendszerrel van ellátva. Ha tisztában vagyunk a helyzettel, akkor könnyebben elkerülhető a baleset még akkor is, ha nincs semmilyen fent említett védelem az autóban...

A képek forrása: adac.de

NAPTÁR
Tovább
2021. május 15. szombat
Zsófia, Szonja
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?