64 vagy 80 km/óra? Az eredmény megdöbbentő!

Pénzcentrum
2008. augusztus 26. 05:55

Számos sofőr gondolt már arra, vajon mi történik akkor, ha nyugodtan autózik, majd hirtelen észrevesz egy akadályt 50 méteres távolságon belül és beleáll a fékbe. Ha 100 km/óra sebességgel haladt, akkor 64 km/órára le tud lassítani még az ütközés előtt. 110 km/órás sebességnél azonban ez sokkal magasabb a hosszabb reakcióidőnek és a hosszabb féktávolságnak köszönhetően. Az ütközési sebesség ebben az esetben, 80 km/óra. De vajon mit eredményez ez a különbség?

Az ADAC német autószövetség letesztelte, hogy a két sebesség között mekkora is a különbség, ha ütközésre kerül sor. A teszthez egy, a korábbi vizsgálatok alapján biztonságos, középkategóriás autót választottak. A Renault Lagunában a frontális ütközésnél az utasok különösen védettek 64 km/órás sebességnél, ez már a korábbitesztelések során kiderült. A sérülés kockázata minden utas számára nagyon alacsony volt.

A 80 km/órás kísérletet ezzel szemben teljes egészében végrehajtották és kiértékelték. Ezért is tudta az autósszövetség az eredményeket összevetni egymással.

A kísérlet egyértelműen azt mutatta, hogy az utasok 80-as sebességnél még a legbiztonságosabb autókban sem "sérthetetlenek". Nézzük, mi a különbség a két sebességgel történő ütközés között...

Autó

64km/óra

Az autó motorháza pont elegendő arra, hogy az ütközés által keltett mozgási energiát tompítsa. Az utasfülke nem roncsolódik, az ajtók külön erőfeszítés nélkül nyithatóak.

80km/óra

Az ütközési pontnál az autó teljes mértékben összetörik. Az utasfülke nagy valószínűséggel nem marad stabil, roncsolódhat, a kormánykerék és az armatúra szintén roncsolódik. Az első ajtók beszorulnak és csak komoly erőkifejtéssel lehet kinyitni, ami nagyban megnehezíti az utasok mentését.

Sofőr

64km/óra

A légzsák megfelelő távolságban megállítja a vezetőt a kormánykeréktől, így nem szenved mellkasi sérüléseket. A biztonsági öv pedig megakadályozza, hogy beverje a térdét az armatúrába. A terhelés értékek az ütközés alatt végig a kritikus, vagyis a sérülést okozó szint alatt maradnak, a sérülés veszélye nagyon alacsony.

80km/óra

A kormánykerék az ütközés hatására betolódik a belső térbe, így a vezetőnek rövidebb táv áll rendelkezésre, hogy lelassuljon, ráadásul nagyobb sebességről. A légzsák ilyenkor már nem tudja megakadályozni, hogy a mellkas beleütközzön a kormányba, drasztikusan emelkedik a mellkasi sérülések kockázata. A térd is komoly terhelés alá kerül, ha beüti az utas. A következmény összességében az, hogy ilyen sebességgel történő ütközésnél extrém módon megnő a mellkas, a térdek, a combcsont és a csípő sérülésének veszélye.

Anyós ülésen utazó

64km/óra

Az utas a biztonsági övnek és a légzsáknak köszönhetően megfelelően védve van az ütközés során, gyakorlatilag semmi esély nincs arra, hogy beüsse a mellkasát vagy a térdét a középkonzolba. A mozgástér elég nagy ahhoz, hogy a terhelés a test minden területén a kritikus szint alatt maradjon.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

80km/óra

Bár az autónak az anyósülés felőli oldalán semmilyen olyan alkatrész nincs, mint a kormány, ami bentebb tud tolódni az ütközés hatására, a légzsák attól nem védi meg az utast, hogy a fejét ne verje be. Az utas mind a két térde nagy valószínűséggel ütközik bele a kesztyűtartóba. Alapvetően a középkonzol jelenti a legnagyobb kockázatot, bár a szint még nem kritikus, de minden esetre jóval magasabb, mint a 64km/órás sebességnél.

3 éves gyerek

64km/óra

Az ISO-szabványnak megfelelő gyerekülés gyakorlatilag teljesen megvédi a gyereket egy frontális ütközés során, az összes mért terhelési érték a kritikus szint alatt marad.

80km/óra

Köszönhetően a gyerekülés adta biztonságnak, a gyerek nem ütközik neki lendületből az első ülésnek. Mégis van esély egy mellkasi sérülésre a lökés következtében.

Másfél éves gyerek

64km/óra

A nyakra nehezedő terhelés egy ilyen idős gyermek esetén pont a határon van 64 km/órás ütközés esetén, ami már egy közepes kockázati szintet jelent. Minden más területen a sérülés esélye nagyon alacsony.

80km/óra

Bár a gyerek teljes mértékben a gyerekülésben marad az ütközés során, így a feje nem sérülhet, a nagyobb erőhatások miatt nagyobb terhelést jelent a nyakára a baleset, illetve a mellkasára, amikor visszatartja a biztonsági öv az előreeséstől. Emiatt 80 km/órás sebességnél egy ekkora gyereknek már komoly rizikót jelent a frontális ütközés.

Bár az esetek nagy részében csak könnyebb sérüléseket okoznak ezek a balesetek, azt nem szabad elfelejteni, hogy ilyen sebességnél mind a sofőrnek, mind a vele utazó felnőtteknek és gyerekeknek csak akkor van jó esélye túlélésre és a könnyebb sérülésekre ha be vannak csatolva, illetve gyerekülésben utaznak...

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm