Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
Az internet világában egy újabb, különös veszély ütötte fel a fejét: az "Angler Phishing". A kibertámadás ezen formájának terjedése a közösségi médiának köszönhetően vált különösen aggasztóvá: mivel manapság a vállalatok és a szolgáltatók nem csak marketingre és promóciós célra, hanem akár panaszkezelés vagy problémamegoldás céljából is használják az online platformokat a felhasználókkal való kapcsolattartásra. Az Angler Phishing során az elkövetők pontosan erre a kapcsolatfelvételi módra építenek.
Az Angler Phishing vagy más néven „horgász adathalászat”, egy olyan kibertámadási forma, amely meglehetősen súlyos veszélyeket hordoz magában, hiszen a módszer mögött álló kiberbűnözők a közösségi média hálóját használják ki arra, hogy megszerezzék áldozataik személyes és pénzügyi adatait.
A csalás folyamata
A csalás folyamata meglehetősen árnyalt: a kiberbűnözők figyelemmel kísérik a közösségi médián megjelenő ügyfélpanaszokat, majd a szolgáltatók képviselőjének kiadva magukat – hamis profil létrehozásával, vagy a szolgáltatók hivatalos profilja adatainak lemásolásával – lépnek kapcsolatba a panasztevőkkel. Céljuk, hogy minél hitelesebben tűnjenek fel. Látszólag megoldást kínálnak a felmerülő problémákra, ugyanakkor a csevegés folyamata közben, olyan érzékeny információkat gyűjtenek be a felhasználóktól, mint a személyes vagy a banki és bejelentkezési adatok, amelyek segítségével hozzáférhetnek az áldozatok bankszámláihoz és online fiókjaihoz.
Hogyan lehet védekezni az Angler Phishing ellen?
Elsősorban fontos ellenőrizni a közösségi média profilokat. Ne hagyjuk figyelmen kívül a kis hibákat vagy elütéseket a nevekben, és legyünk körültekintőek, ha egy hivatalos szolgáltató profilja ismeretlenül lép kapcsolatba velünk. Az igazi szolgáltatók soha nem kérnek bizalmas információkat közösségimédia-felületeken keresztül. Soha ne kattintsunk olyan linkekre, amelyek privát üzenetben érkeznek! Mindig ellenőrizzük az üzenet feladóját, és soha ne osszuk meg személyes adatainkat egy ismeretlen féllel! Amennyiben gyanítjuk, hogy egy profil hamis, vagy átverés lehet a dologban, azonnal jelentsük azt a közösségimédia-platform üzemeltetőinek, és szakítsunk meg minden kapcsolatot az adott felhasználóval, még akkor is, ha az ismerőseink között szerepel.
Mi a teendő, ha áldozattá váltunk?
Ha már beleestünk a kiberbűnözők csapdájába, fontos, hogy azonnal lépjünk. Az első és legfontosabb amit tehetünk, hogy felhívjuk saját bankunkat, és értesítjük őket a helyzetről. A rendőrségi feljelentés alapvető fontosságú a kiberbűnözés dokumentálásában, és lehetőséget teremt a nyomozás megkezdésére. Továbbá kapcsolatba léphetünk kiberbiztonsági szakértőkkel vagy kiberbűnözés elleni szervezetekkel, akik segíthetnek a támadás forrásának és módszerének azonosításában, valamint a biztonságunk helyreállításában. Az eset után változtassuk meg az összes online fiókunk jelszavát, beleértve a banki és e-mail fiókot is, és ellenőrizzük a fiókok bejelentkezési előzményeit, hogy kiderítsük, melyeket érinthette támadás.
Az Angler Phishing egyike a sokféle kibertámadásnak, amelyekkel a Kiberpajzs kampánya is foglalkozik. A Kiberpajzs célja az emberek tájékoztatása és védelme a különböző online csalások és veszélyek ellen. A témával kapcsolatosan további információk a Kiberpajzs weboldalán találhatóak, ahol részletesen ismertetik a különböző csalástípusokat és hasznos tanácsokkal szolgálnak a megfelelő védekezés érdekében.
(x)
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








