16 °C Budapest

Ideje, hogy kinyíljon a kisvállalatok szeme: az életben maradásuk a tét

2018. december 12. 10:30

Hatalmas a lemaradása a magyar cégeknek, ami a digitalizációt illeti. Egy weboldal hiánya ugyanakkor számszerű veszteségeket is okozhat egy kisvállalkozásnak. Nem elsősorban a technológiai lemaradás a baj, hanem a szemlélet hiánya - csak kevés cégvezető gondolkodik abban, hogy nyitott legyen az exportra. A fejlődés közben nem áll meg: a techcégek rengeteg pénzt ölnek arra, hogy a felhasználók számára áttekinthetőbbé tegyék a felületeket. A kérdés kardinális: szemléletváltás nélkül a magyar cégeknek nincs esélyük kitörni a kisvállalati létből.

Ha érdekel a digitalizáció, az internet és a kkv-k világa, vagy Te is vállalkozó vagy, és kéne egy-két ötlet, hogy miképpen növelhetnéd bevételeidet az export piacokon, esetleg szeretnél új, inspiráló, hozzád hasonló emberekkel megismerkedni, akkor gyere el december 13-án a Marriott Hotelbe a Portfolio, "ÚT AZ EXPORTPIACOK FELÉ - Digitális fejlesztési programok KKV-k részére"  rendezvényére, ahol a szektor legjobb szakértőivel is találkozhatsz. A rendezvényen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, melyet ide kattintva tudsz megtenni.

A digitalizáció szempontjából nagyon rosszul állnak a hazai cégek: a magyar vállalatoknak 56 százaléka nem rendelkezik weboldallal sem, és mindössze 12,5 százalékuk végez online értékesítést. Mindemellett ugyanakkor a lakosság digitális készségei és nyitottsága sem nevezhető a legjobbnak. Ez óriási probléma, hiszen a vállalatok ezáltal nem versenyképesek külföldön, azaz esélyük sincs arra, hogy exporttevékenységet folytassanak. Mindez egy olyan időszakban, amikor egyébként a felhasználói igények változása megköveteli a nagyobb fokú digitalizációt. Ahogy Vadász Illés, a Google Magyarország Industry Managere a Portfolionak adott interjújában rámutatott, "aki egy jól strukturált, gyorsan betöltődő oldallal rendelkezik és egyből hívható, az üzletet nyer".

Bár az internet-lefedettség és elérés az országban jó, ebben a tekintetben pedig a fogyasztók is követik a trendeket, a vállalkozások gyakran nem fejlődnek együtt az ügyfelekkel. Vadász Illés szerint például miközben a fogyasztók nagy része már telefonját használja internetezésre, gyakran vásárlásra is, addig a legtöbb cégnek nincs mobilra optimalizált weboldala. Ezzel pedig egyértelműen ügyfeleket veszítenek.

A digitalizáció fejlődésével ráadásul a természetes gazdasági akadályok is elhárulnak - egy-egy weboldal ugyanúgy elérhető például Németországból, mint itthon. A magyar vállalatok zöme ennek ellenére nem gondolkodik exportban. Ez nem csak azért baj, mert saját bevételüket nem tudják növelni, de az exportorientált külföldi vállalatok akár a nyitni nem képes haza vállalatok piaci részesedését is veszélyeztethetik - hiszen azok a magyarok, akik neten rendelnének itthon is elérhető termékeket, választás híján a külföldi weboldalakról rendelik meg azokat.

Vannak ugyanakkor pozitív jelek. A digitális infrastruktúra tekintetében jól állunk, a szabályozási környezet sem nevezhető elavultnak, a szemlélettel ugyanakkor bajok vannak. Nem csupán a vállalatok, de a felhasználók sem élnek minden esetben a digitalizáció előnyeivel, sok esetben akkor sem, amikor az adott nemzetgazdasági ág képviselői (például a pénzügyi intézetek) márkészek lennének az eggyel feljebb lépésre. Biztató viszont, hogy a fiatal lakosság digitális készsége már nincs olyan mértékben lemaradva a digitális éllovasok fiataljaitól, összességében azonban nagyon sokat kell még fejlődnünk.

Elhúz mellettünk a világ - a technológiai fejlődés korlátlan

A felhasználói lehetőségek pedig folyamatosan fejlődnek. A techcégek napi szinten dolgoznak azon, hogy felhasználóbaráttá tegyék a különféle felületeket. Általánosan elfogadott elv, hogy minél könnyebben áttekinthető egy-egy felület, annál nagyobb sikerre számíthat. Legutóbb például a Google jelentett be nagy változásokat a keresőmotorja működésében. Ben Gomes, a vállalat alelnöke a Google hivatalos blogján írta le, hogy különböző módosításokat eszközölnek majd a keresőmotorban, hogy azok még inkább felhasználó-központú legyen.

Természetesen az egyes netes keresőrendszerek hatékonyak, ám sok esetben nem pont azt a találatot adják, amire a felhasználó kíváncsi, ez sokszor nagyon bosszantó lehet. A mesterséges intelligencia bevezetése azonban alapjaiban változtathatja meg a kereséseket. Ben Gomes ismertetője mellett számtalan egyéb írás is született a Google hivatalos blogján, amelyben több fejlesztés is napvilágot látott. Ezek közül gyűjtött össze néhányat az ite.hu - sok közülük már működik is.

A mesterséges intelligencia jelentőségét Gomes abban látja, hogy segítségével már nem csak szavakat, de fogalmakat is képes lesz megérteni a Google. Praktikus szempontból ez annyit jelent, hogy a kereső akkor is képes lesz megtalálni a legmegfelelőbb tartalmat, ha abban nem szerepel a keresett szó. Mindez egy célt szolgál: a felhasználói élmény növelését.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A technológiai fejlődésnek - úgy látszik - nincs határa. Az egyik legizgalmasabb fejlesztés minden bizonnyal a lekérdezés nélküli információszerzés lesz - már keresés előtt megjelennek olyan tartalmak, amelyeket a korábbi kereséseinkre alapozva ajánl nekünk a Google. Ezek a tartalmak pedig már azelőtt megjelennek majd a keresőfelületen, mielőtt elvégeznénk a keresést. Módosul a képkeresési algoritmus is: a Google képes lesz értelmezni, vizsgálni a képeket, és azokon szereplő egy-egy elemet megtalálni. A képeket tehát nem kizárólag a szövegkörnyezet alapján rangsorolja - mivel az MI megtanulja és memorizálja, hogy mi szerepel a képeken, akár úgy is képes lesz azt megtalálni, ha a szövegben nincs nevesítve a képen szereplő elem - állítják a fejlesztők.

A digitalitáció már nem lehetőség, hanem létkérdés

A vállalatoknak is reagálniuk kell a változásra: egyre fontosabb, hogy ügyfélorientált tartalmakat állítsanak elő. Amennyiben előkelő helyen kívánnak szerepelni például a keresőfelületek találati listáján, akkor olyan tartalmakkal kell feltölteniük weboldalaikat, amelyek a felhasználók számára leginkább kielégítő információt szolgáltat - a kulcsszavak helyett a tartalomé lesz a főszerep.

Nem kérdés, hogy a hazai vállalatoknak is szemléletváltásra van szüksége. Ahogy az a fentiekből is látszik, a digitalizációval sok magyar vállalat hadilábon áll, holott az jelentheti számukra a felemelkedés kulcsát. Leginkább a kis- és közepes vállalatok állnak rosszul, de a nagyvállalatok sem büszkélkedhetnek - itthon a nagyvállalatok digitalizációja áll olyan szinten, mint a digitális éllovasok kisvállalataié.

Szemléletes adat, hogy a legtöbb kisvállalkozásnak még weboldala sincs - esetükben nem a tartalom optimalizálása jelenti a legnagyobb kihívást, hanem annak a szemléletnek a hiánya, amely a versenyképességhez és a növekedéshez szükséges. Pedig a téma makrogazdaságilag is jelentős: a magyar bérek például azért alacsonyabbak a nyugati béreknél, mert alacsonyabb a termelékenységünk. A digitális nyitottság viszont hatalmas mértékben javíthatná a vállalatok hatékonyságát, és a beruházások sok esetben nem is igényelnek jelentős forrásokat.

Minden bizonnyal a technikai fejlődéssel együtt elengedhetetlenné válik a digitális készségek elsajátítása, látva azt pedig, hogy az egyes techcégek milyen mértékben építenek a felhasználói igényekre, a jövőben aligha valószínű, hogy a vállalatok és felhasználók ne élnének a digitalizáció nyújtotta előnyökkel.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem