Karácsonyi menü ötletek: hagyományos, egyszerű, bonyolult és diétás karácsonyi ételek mindenkinek, aki még nem tudja, mit főzzön karácsonyra. Nálatok mi lesz a menü?
Hatalmas felbolydulás jellemezte az ingatlanpiacot idén, hiszen rengeteg hatás érte az ágazatot. A koronavírus-járvány után a háború, ezt követően az infláció nehezítette meg a szektor helyzetét. A HelloVidék most szakértők segítségével tekintett vissza az évre, hogy megtudjuk, hogyan befolyásolták a lakáspiacot a legfontosabb események. A kérdésekre az Otthon Centrum, Benedikt Károly, a Duna House PR és elemzési vezetője és Futó Péter, a Portfolio ingatlanpiaci elemzője válaszoltak.
Év elején a legtöbben még a covid utóhatásait tartották a legnagyobb problémának a piacon, de hamar kiderült, hogy a közelben kirobbant háború újabb nehézségekkel szembesíti a piaci szereplőket. Ahogy a tavalyi év második, úgy az idei év első felében a covid alatt elhalasztott kereslet aktivizálódott a piacon, aminek hatására egy év alatt az elmúlt évtized legnagyobb áremelkedése volt tapasztalható a piacon, 2021 és 2022 második negyedéve között, országosan mintegy 24 százalékkal mentek feljebb a lakásárak – mondta a lapnak Futó Péter.
Az elmúlt években alapvetően a pénzügyi feltételrendszer - hitelezési feltételek, támogatások elérhetősége - határozta meg a lakóingatlanpiaci kereslet alakulását. Az infláció megfékezése érdekében felemelt alapkamat az első félévben még nem éreztette hatását a hitelezésben, de a nyár folyamán már csökkent a kereslet a megdrágult hitelek miatt. Ugyanakkor az erősödő infláció következtében visszatértek a befektetők, elsősorban a budapesti és a nagyvárosi ingatlanpiacra. A felújítási támogatásnak nem volt lényegi hatása az ingatlanpiaci folyamatokra. Ez többek között azzal magyarázható, hogy ennél a támogatási formánál a jogosultság minimum egy éves ottlakáshoz kötött, ebből kifolyólag a kedvezményt elsősorban a tulajdonosok használták fel korszerűsítésre vagy komfortnövelő beruházásokra. Az új építésű lakások iránti keresletet elsősorban a kedvező kamatfeltételekkel elérhető zöld hitel (Zöld Otthon Program) határozta meg – foglalta össze a lakáspiacot befolyásoló tényezőket az Otthon Centrum.
A kiugróinfláció, valamint az alapkamat sorozatos emelése nehéz helyzet elé állította azokat, akik hitel segítségével kívánták finanszírozni otthonteremtésüket. A nyári időszakban már lassított a piac, az év végére pedig sokan elestek a hitellehetőségektől, ezért elengedték ingatlanvásárlással kapcsolatos terveiket, többen a tervezettnél csak kevesebb összeghez jutottak hozzá. A bankfüggetlen pénzügyi szakértők segítségével könnyebb eligazodni az állami támogatások között, így egyre többen igényelték a díjmentes szakmai támogatást. A CSOK-hoz, vagy például az otthonfelújítási támogatáshoz igényelhető 3%-os, kamattámogatott kölcsön a hitelpiacon ma elérhető jelzáloghitelekkel szemben verhetetlen, szerencsésnek mondható az, aki még ki tudta használni ezeket a lehetőségeket akár otthonteremtés, akár felújítás volt a cél – tette hozzá Benedikt Károly.
Ha tetszett a cikk, akkor olvasd tovább a HelloVidék oldalán!
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








