A szakszervezet szerint legalább 118 ember biztosan távozott, miközben a cég nyereséges évet zárhatott.
Súlyos ára lehet a tanév átalakításának: kiakadtak a magyar pedagógusok, ebből nagy baj kerekedhet
A PDSZ szerint a nyár végén megjelenő tanév rendjéről szóló rendelet nem teszi lehetővé, hogy a munkáltató júniusban megkezdje a következő tanév szakmai előkészítését - írja a szervezet közleménye.
A Belügyminisztérium 2023. július 27-én tette közzé honlapján a 2023/2024 tanév rendjéről szóló BM rendelet tervezetét, amelyet 2023. augusztus 4-éig lehet véleményezni, tehát erre mindössze nyolc nap áll rendelkezésre - írja közleményében a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) Országos Választmánya.
A szakszervezet összefoglalta a rendelettervezet tartalmával kapcsolatos észrevételeit és javaslatait:
- A tanév rendjéről szóló rendelet határozza meg a tanév tervezéséhez szükséges összes fontos dátumot és határidőt. A nyár végén megjelenő tanév rendjéről szóló rendelet nem teszi lehetővé, hogy a munkáltató júniusban megkezdje a következő tanév szakmai előkészítését, és hogy a tanárok nyári és további szabadságait a következő tanév rendjének ismeretében tervezze. A tanév rendje rendelet alapvetően évtizedes automatizmusokon, szakpolitikai döntéseken, jogszabályokon alapul. A politikai döntéshozó jelen javaslata az iskolák belső szervezeti működésén túl a családokat, a munkáltatókat is érinti, azaz több millió ember életét kívánja megváltoztatni. A javaslat súlyának megfelelően a minimumelvárás a politikai döntéshozó felé, hogy felvetéseit időben közli, majd lehetővé teszi, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az érintettek számára a szakmai, szociális és gazdasági érdekeik megfogalmazására, a politikai döntéshozó javaslatának transzparens megvitatására. A néhány héttel iskolakezdés előtt történő, egy hét időtartamban, csak a politikai döntéshozó számára egy irányban adható visszajelzés nem egy valós társadalmi egyeztetés. A jelenleg zárva tartó iskolák, a szabadságukat töltő tanárok, a nyári szünetüket töltő tanulók, szülők és közösségeik, az őket képviselő szakmai és civil szervezetek számára ez a nyári egyhetes időszak nyilvánvalóan nem alkalmas egy valós társadalmi egyeztetés lefolytatására. Javasoljuk, hogy a tervezetet minden évben május hónapban hozzák nyilvánosságra, és kezdődjön róla egyeztetés. A rendelet kihirdetésére minden év június közepéig kerüljön sor.
- A PDSZ nem ért egyet a tanítási év 2024. június 21-éig történő meghosszabbításával. Az előterjesztők nem vették figyelembe Magyarország klimatikus viszonyait. A tanítás zömében nem légkondicionált helyiségekben történik. Rekkenő hőségben tanítási napokat szervezni köztudottan nem hatékony. Ezeket a tanítási napokat már csak azért sem lehet teljes értékűnek tekinteni, mivel a beiratkozás a középiskolába 2024. június 24. és június 26. között lesz, éppen ezért az évzárókat és a bizonyítványosztást június 21-éig le kell bonyolítani. A bizonyítványírást és minden, évzárással összefüggő adminisztrációt az utolsó héten a tanítási napok mellett kell az osztályfőnököknek elvégezni. Az osztályozó konferenciákat a hét elején meg kell tartani, ezért egyértelmű, hogy ez az utolsó hét valójában csak egy formális tanítási hét lehet. A tanítási év utolsó hete ráadásul egybeesne az érettségivel is. A téli szünet meghosszabbítása mögött véleményünk szerint pusztán a fűtési költségek spórolása áll, amely messze nincs arányban a feljebb felsorolt hátrányokkal. Átgondolatlan lépés, és kifejezetten a tanulók érdekeivel ellentétes az is, hogy a téli szünet meghosszabbításával a félévi osztályzatok lezárása előtt mindössze két hét áll rendelkezésre.
- 2023-ban szeptember elseje pénteki napra esik. Érdemes lenne átgondolni, hogy nem volna-e helyesebb a hétfői tanévkezdés, gondolva elsősorban a kollégistákra.
- „2. § „(1) 2024. január 8. és 2024. április 30. között szakmai ellenőrzés keretében a Hivatal az általa kiválasztott nevelési-oktatási intézményekben, az intézményi dokumentumokban megvizsgálja, hogy az intézmények a 2020. évi Nemzeti alaptantervhez illeszkedő tartalmi szabályozókat a felmenő rendszerben bevezették-e” – Véleményünk szerint a szakmai ellenőrzésnek nem erre kellene koncentrálódnia. Szükséges volna megkezdeni végre a Nemzeti alaptanterv tartalmi elemeinek felülvizsgálatát, szakmai egyeztetést indítani a tananyag csökkentéséről és nagyobb mozgástér biztosításáról az intézmények számára - olvasható a közleményben.
Tavaszi szünet 2026: mikor lesz és meddig tart a húsvéti szünet? Itt az összes iskolai szünet dátuma
Mikor lesz pontosan a tavaszi szünet, mikor lesz a húsvét 2026-ban? Mutatjuk, hogyan alakul a további iskolai szünetek rendje a 2025/2026-os tanév során.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








