Having nice mood and good conversation. Group of young students in casual clothes near university at daytime.

Itt a mai fiatalok 12 pontja: magasabb pedagógusbéreket, modern oktatást szeretnének

2021. augusztus 2. 09:01

Aláírás gyűjtésbe kezdett az ADOM Diákmozgalom a hétvégén: azoknak a célkitűzéseknek szeretnének érvényt szerezni, amelyek a legtöbbek szerint gondot jelentenek ma a magyar oktatásban. Javaslataik között szerepel a tanári fizetések emelése mellett a megfelelő tanárképzés és rekreáció, a nyelvoktatás színvonalának emelése, valamint az iskolapszichológusok számának növelése is. Pár nap alatt több ezer támogatói aláírást gyűjtöttek országszerte.

Egy nap alatt több, mint 2500-an írták alá az ADOM Diákmozgalom 12 pontos oktatási reformköveteléseit - közölte az RTL Híradó. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke elmondta: több olyan pont is van, amivel a pedagógus érdekképviseletek is egyetértenek.

Az ADOM Diákmozgalom 12 oktatási reformjavaslata

1. Növeljék a pedagógusbéreket!

A diákok szerint pedagógusok bére jelenleg nem tükrözi eléggé a munkájuk fontosságát. "Az alacsony bér alacsony megbecsültséget is jelent" - írták. Azt már a Pénzcentrum is korábban megállapította: hiába övez egy szakmát társadalmi megbecsültség, ez nem feltétlenül jelenik meg a bérek szintjén. A szakmák elismertségi rangsorában a tanárok nincsenek túl előkelő helyen, viszont társadalmi fontosság szempontjából a második helyet szerezték meg az orvosok mögött. Emellett az ápolók és szociális munkások után a legalulfizetettebbnek tartott szakmák közé tartozik a pedagógus.

A Pénzcentrum nemrég arról is beszámolt, mennyire alacsony a tanárok fizetése Magyarországon. A diákmozgalom azt javasolja, hogy a pedagógusbérek számításához mindig az aktuális minimálbér szolgáljon vetítési alapul - ne fixen a 2014-es minimálbér, ahogy jelenleg.

2. Szabad tankönyvválasztást!

3. Hozzanak létre felelős Oktatásügyi Minisztériumot!

A diákok azt szeretnék, hogy a köznevelésért, a szakképzésért, felsőoktatásért és felnőttképzésért külön minisztérium feleljen. "Az oktatás minőségének javítása önmagában olyan jelentős feladat, hogy nem érdemes az egészségügy, a társadalmi felzárkózás, a szociális, a család- és ifjúságügy, a kultúra és a sport irányításáért felelős miniszter kezébe adni" - írták. Jelenleg ugyanis az oktatással kapcsolatos ügyekkel is az Emberi Erőforrások Minisztériuma foglalkozik.

4. Hatékony diákképviseletet!

5. Minőségi pedagógusképzést és rekreációt!

A diákok azt is javasolják, hogy emeljék a pedagógusok képzésének és továbbképzésének színvonalát - fordítsanak erre nagyobb forrásokat. A tanárok iskolán kívüli tevékenységeit is támogatnák. Felhívják a figyelmet, hogy a pedagógusokat súlyosan érinti a kiégés és pályaelhagyás problémája.

6. Iskolai autonómiát!

7. Növeljék az iskolapszichológusok számát!

A diákok a mentális egészségre is nagyobb hangsúlyt helyeznének. Problémának látják, hogy jelenleg 500 fő feletti létszámú intézményeknek kötelező teljes állásban iskolapszichológust alkalmazni, azonban a több tagintézményből álló intézmények létszáma elérheti a több ezer főt is különböző településeken lévő intézményekkel. Így egy iskolapszichológus ideje jó részét az utazás teszi ki, sokszor nem tud egy egész napot hetente egy intézményben tölteni. "Legyen aktív tagja az iskolapszichológus a tantestületnek!" - javasolják.

8. Állítsák vissza a 18 éves tankötelezettségi korhatárt a közoktatásban, a szakképzésben kössék végzettséghez!

Ahogy arról a Pénzcentrum is beszámolt: rendkívül magas az iskolaelhagyó diákok száma Magyarországon. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elemzéséből az is kiderült, hogy az iskolából lemorzsolódók tipikusan az ún. nem tanuló, nem dolgozó fiatalok táborát növelték. A diákok a tankötelezettség visszaállításával azt szeretnék elérni, hogy kevesebben legyenek azok, akik nem jutnak az érettségiig, vagy a szakma megszerzéséig, mert enélkül nagy hátránnyal indulnak a munkaerőpiacon az érintettek.

9. Fejlesszék a nyelvoktatást!

10. Modern oktatást!

A diákok többek között azt kérik, hogy a kormány biztosítson olyan pályázati lehetőséget az általános- és középiskolák számára, amivel a kémia és fizika laborok, illetve a földrajz és biológia szertárak felszereltségét tudnák bővíteni. Továbbá legyen pl. választható lehetőség az e-book, mint a papíralapú tankönyvet helyettesítő eszköz. "A nem korszerű eszközök nagyban megnehezítik mind a tanulást, mind a tanítást" - írták.

11. Emeljék a szülői igazolások számát!

Azt javasolják, hogy hadd igazolja a szülő gyermeke hiányzását: egy egyszerű rosszullét esetén ne kelljen az egyébként is leterhelt háziorvosokhoz menni. Több oka is lehet a gyermek hiányzásának, erre a szülőnek van nagyobb rálátása. Határozzák meg központilag a szülő által igazolható órák minimumát évi 10 napban, az ettől való eltérést a helyi közösségnek (DÖK, tantestület, SZMK) legyen joga megszavazni - ajánlják.

12. 9 órai iskolakezdést a középiskolákban!

Nem újkeletű kívánsága a diákságnak, hogy kezdődjön később az oktatás. Az indoklás szerint a középiskolások, gimnazisták számára felesleges a 8 órai órakezdés.

Tudományosan bizonyított, a későbbi kezdéssel fokozható a diákok koncentrációja, aktivitása. Ebben az életkorban az alvás jellemzően későbbi órákra tolódik, ez az intézkedés pedig a diákok bioritmusát követve az elhízás és a depresszió kockázatát is csökkentené. Továbbá csökkenti a tömegközlekedési eszközök reggeli zsúfoltságát

- érvelnek a javaslat mellett a diákok.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 29. szerda
Mihály
39. hét
Szeptember 29.
Nemzetközi kávé nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?