2 °C Budapest

Így óvja környezetét a legtöbb magyar, csak a munkahely mutat rossz példát

2019. május 8. 17:28

Fontos a magyaroknak a környezettudatosság: a felnőtt internetezők 87 százaléka igyekszik szelektíven gyűjteni a szemetet, 79 százalékuk pedig mindig lekapcsolja a villanyt mások után. Bár a munkavállalók 82 százaléka számára fontos, hogy munkahelyük környezettudatosan működjön, szelektív hulladékgyűjtésre csak a munkáltatók 66 százaléka biztosít lehetőséget.

A magyar munkavállalók környezettudatossághoz, zöld gondolkodáshoz fűződő viszonyáról készített felmérést 1000 fő megkérdezésével a Profession.hu. A friss adatokból az látszik, hogy a témát nagyon fontosnak tartják az emberek, ugyanakkor a gyakorlati megvalósítás még nem mindenhol tökéletes.

Fontos a környezet

A válaszadók 85 százaléka saját bevallása szerint környezettudatosan él: törekszik a természetes anyagok használatára (81%), és olyan szolgáltatásokat, cégeket részesít előnyben, amelyek környezettudatosan végzik a munkájukat (75%). A szelektív hulladékgyűjtés pedig a válaszadók 87 százaléka számára kulcskérdés. Azonban a válaszadók 33 százaléka szkeptikusan áll a zöld gondolkodáshoz: ekkora arányban értettek ugyanis egyet azzal az állítással, hogy "kis ember vagyok ahhoz, hogy tegyek valamit a Földünk védelméért", és 21 százalékuk vallotta, hogy szerinte "azért felesleges szelektíven gyűjteni, hiszen úgyis az egész ugyanoda megy".

Az államigazgatásban dolgozók körében a legmagasabb azok aránya (39 százalék), ahol viszont nincs lehetőség erre, és nem is tervezik bevezetni.

A munkahelyeken a dolgozók 66 százalékának van szelektív szemétgyűjtésre lehetősége, és további 14 százalékukban tervezik a bevezetését. Minden második munkahelyen a papírt és a műanyagot gyűjtik külön. Annak tükrében, hogy a munkavállalók 82 százaléka nyilatkozott úgy, hogy számára fontos, hogy a cég, ahol dolgozik, környezettudatosan működjön, elég alacsonyak ezek a számok. 73 százalékukat zavarja, ha a kollégái nem figyelnek a szelektív hulladékgyűjtésre, 69 százalékuk mások helyett is bedobja a szelektívbe a szemetet. 

A megkérdezettek 63 százaléka szóvá is teszi, ha azt látja, hogy valamelyik kollégája nem megfelelő módon gyűjti a szemetet.

Otthon még zöldebbek vagyunk

Saját bevallása szerint otthon a válaszadók 75 százaléka gyűjti szelektíven a hulladékot, illetve további 14 százalék tervezi, hogy bevezeti azt háztartásában - ez a vártnál jelentősen magasabb arány. A legtöbben (tízből hat otthonban) a papírt és a műanyagot gyűjtik külön. A munkahelyi jó példa fontosságát mutatja, hogy akiknek nincs a munkahelyén szelektív gyűjtésre lehetőség, azoknak több mint 40 százaléka nem is tervezi otthonában sem bevezetni azt. Érdekes továbbá, hogy az otthoni szelektívgyűjtés ellenzői körében egyik demográfiai csoport sem kiemelkedő, ez alapján nem lehet körül írni őket.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Szatyrot viszünk magunkkal, de a komposztálás már túlzás

Az adatokból az a trend rajzolódik ki, hogy bár az elvek mentén nagyon erősek vagyunk, de a gyakorlatban azért nem vetünk be minden rendelkezésünkre álló eszközt, hogy környezetbarát módon éljünk. A válaszadók 80 százaléka az esetek többségében szatyrot visz magával vásárláshoz, 79 százalékuk lekapcsolja a villanyt mások után, 77 százalékuk energiatakarékos izzót használ, 77 százalékuk pedig összepréseli a műanyag palackot, mielőtt kidobja. A nyomtatópapírral viszont már csak 55 százalékuk takarékoskodik, a többiek akkor is kinyomtatják a dokumentumaikat, ha nem feltétlen lenne muszáj

A konyhai hulladékot már csak 18 százalékuk komposztálja, víztisztító készüléket már csak 11 százalékuk használ.

Az adatokból jól látszik, hogy a munkavállalóknak nagyon fontos a környezettudatosság, ám a munkáltatóknak még van hova fejlődnie. Főleg, mert a munkahelyi zöld gondolkodásnak kiemelt szerepe lehet a fiatal tehetségek bevonzásában. Ehhez persze nem csak az kell, hogy a cégről felelős, környezetbarát vállalat képe alakuljon ki az emberekben, hanem az is, hogy ösztönözzék is a környezettudatosságot.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
perfekt  |  2024.04.23 12:25
A "GINOP PLUSZ-3.2.1.-21 III. ütem keretein belül képzési és bértámogatási lehetőségek vehetők igény...
hrdoktor  |  2024.04.23 11:46
Sokan szenvednek kézfájdalmaktól a számítógépes munka következtében, ami helyes egérhasználattal jel...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem