A kormány Ifjúsági garancia plusz programja négy pillérre épül: bértámogatásra, lakhatási és utazási támogatásra, valamint átképzésre.
Kissé elit foglalkozásnak tűnhet olykor légiutas-kísérőnek lenni: állandó repülés, világjárás, csinos egyenruha, idegennyelv-használat, és mindig mosolyog a repülőgép személyzete. A valóságban viszont gyakran embert próbáló egy munkakör, de meg is fizetik. Utánajártunk, mennyit keresnek a légiutas-kísérők a különböző légitársaságoknál.
Az emberek többsége szeret utazni, más országokat és kultúrákat megismerni, élményeket szerezni és ezért hosszasan szervezik, tervezik a nyaralásukat, meg persze spórolnak, hogy egy évben legalább egyszer elmehessenek egy hosszabb útra. A repülős utazás sokak számára kimondottan kellemes (leszámítva az előtte és utána lévő hosszas sorban állásokat és biztonsági procedúrákat), és gyakran vágyakoznak arra, milyen jó lenne, ha sokkal gyakrabban repülhetnének. Akár mindennap. És ha ezzel még pénzt is lehetne keresni, akár egy megvalósult álom lehetne. Pont ezt csinálják a légiutas-kísérők. Utazással, kedvességgel és bájos kiszolgálással keresnek pénzt. Persze annyira azért nem egyszerű az ő munkájuk sem, jó adag állóképességre, és türelemre van szükségük nap mint nap. Sokak számára azonban az árnyoldalak ellenére is vágyott karrierlehetőség. De vajon mennyi pénzt keres egy légiutas-kísérő?
A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat kereseti listáján sincs információ a légiutas-kísérők fizetéséről (szó szerint ezt írják: az adatok nem értékelhetők). Több légitársaságot is megkérdeztünk arról, mennyit fizetnek a stewardessek, mennyit dolgoznak, milyen előre lépési lehetőségeik vannak, és milyen feltételeknek kell megfelelnie annak, aki ezt a foglalkozást szeretné űzni.
12 millió évente?
A Ryanair több mint 8 ezer légiutas-kísérőt foglalkoztat jelenleg, és a tájékoztatásuk szerint még 3 ezren várólistán vannak. Nekik jó hír, hogy a társaság hamarosan bővíti a flottát, és a személyzetet. Közlésük szerint
Ez az összeg tehát a maximálisan elérhető fizetés, arról nem nyilatkoztak, mennyit adnak például egy pályakezdőnek, illetve milyen feltételeknek kell megfelelni ahhoz, hogy a legmagasabb fizetés elérhető legyen. Ahhoz, hogy valaki légiutas-kísérő lehessen a Ryanairnél, jó angol nyelvtudással kell rendelkezzen, szóban és írásban egyaránt, valamint számítógépes ismeretekre és uniós útlevélre is szüksége lesz. Az első munkanapot egy 6 hetes tanfolyam előzi meg - tudtuk meg a légitársaságtól.
Akkor is jön fizu, ha nincs munka
A Lufthansa részletes listát küldött, mit várnak el a légiutas-kísérőktől, és mit adnak a munkájukért cserébe. Kétféle módon foglalkoztat légiutas-kísérőket: a határozatlan időre felvett személyzet az év 83 százalékában dolgozik, míg a határozott idejűre (2 évre szerződnek) felvettek csak 50 százalékában. 12 hetes a tréning, amelynek keretében három alkalommal a fedélzeten is gyakornokoskodnak.
Számos tényezőnek kell megfelelni, például legalább 160 és legfeljebb 195 centiméter magas lehet a légiutas-kísérő, nem lehet ötös dioptriánál rosszabb a szeme, nem lehet látható helyen piercing és tetoválás, folyékonyan kell beszélni az angolt és a németet. A határozatlan-idősök a képzés alatt havi 380 eurót keresnek (jelenlegi árfolyamon 118 560 forint), a határozott időre felvettek pedig 1240 eurót a négy hónap alatt (tehát havi 310-et, ami jelenleg 96 720 forintnak felel meg).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Amit fontos kiemelni, hogy ugyan csak az év meghatározott százalékában dolgoznak, a fizetésüket minden hónapban megkapják, akkor is, amikor nem dolgoznak. Még "távolléti díj" is van a légitársaságnál, ha az adott napon a kontinensen belül dolgozik az utaskísérő, akkor 42 eurót (13 104 forint) kap egy nap, ha azon kívül, akkor 48 (14 976 forint). Ez a fizetésen felül jár.
Kellenek újak, csak nem tudjuk, mennyiért
A nyár közepén bejelentette az EasyJet, hogy 1200 légiutas-kísérőt szeretne felvenni állandó és határozott időre. Jelenleg csaknem 7 ezer légiutas-kísérőt foglalkoztatnak. A fizetésekről semmit sem árultak el, arra hivatkoztak, hogy decemberben adnak ki egy jelentést, és előbb nem szolgálhatnak információkkal.
Az idő pénz
A Wizz Air, ahogykorábban megírtuk1300 légiutas-kísérőt toboroz idén. A Pénzcentrum kérdésére elárulták, hogy az új kollégáknak térítésmentes a képzés, az egyenruha, kényelmes a munkarend és remek karrierlehetőségen felül a béreket illetően azt válaszolták: iparági benchmarkok alapján versenyképes fizetést biztosítanak. Nem hivatalos forrásból azonban megtudtuk, hogy a Wizz Air légiutas-kísérőinek a kezdő fizetése nettó 200 ezer forint körül alakul, ezt azonban nagyban befolyásolja a repült órák száma, így akár a 250 ezres nettó is elérhető. Ha azonban nem repül, akkor csak a minimálbért kapja. Idővel persze emelkednek a fizetések, és a senior légiutas-kísérők 300-400 ezret is megkereshetnek.
Összességében tehát elmondható, hogy valóban jó fizetéseket lehet elérni légiutas-kísérőként, aki azonban nem ragaszkodik feltétlenül ahhoz, hogy Magyarországon éljen, sokkal jobb kereseti lehetőségekre számíthat. A repülés és az utazás szerelmeseinek igazi álommunka, aki azonban nehezen viseli az embereket, és nem az a kimondott vendéglátós alkat, az jobban teszi, ha inkább más szakmát választ magának.
Forrnak az indulatok a diákbérek körül: valóban többet kereshetnek a 25 év alattiak az idősebbeknél?
Valóban többet kereshetnek a 25 év alattiak, mint az idősebb munkavállalók? Szakértő oszlatja el az szja-kedvezmény körüli kételyeket.
Fű alatt óriási leépítések zajlanak Magyarországon: már a vendégmunkásokból sem kérnek a nagy gyárak
A munkaerőpiacot érintő problémák kevésbé láthatóak a nyilvánosság számára, mivel nincsenek jelentős létszámleépítésekről szóló bejelentések.
Súlyos a helyzet a hazai munkahelyeken: nem csoda, hogy ennyi szorongó, depressziós van az országban
A nem önfoglalkoztatóként dolgozó hibrid munkavállalók 71%-a állítja, hogy az otthoni munkavégzés legalább részben segíti őket a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtésében.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Kémkedéssel gyanúsított kettős állampolgárokat vettek őrizetbe Bayreuthban – merényletre készültek
- Fontos gyakorlati tudnivaló derült ki az otthonfelújítási programról
- Segítséget nyújt az állam a Hotel Silvanus helyreállításához
- Szorult helyzetben a horvát választás győztese, hónapokig húzódhat a kormányalakítás
- Nem kérdés, marad a Farkasok mestere
- Tüntettek a Diószegi utcai házak állami kisajátítása ellen