5 °C Budapest

Újabb pofon a vállalkozásoknak - Jön a közösségi közlekedési adó

Pénzcentrum
2011. október 27. 17:08

Újabb, vállalkozásokat terhelő adófajtát vezetnének be fideszes országgyűlési képviselők. A közösségi közlekedési adó névre keresztelt elvonás tetemes sarc lenne az érintett vállalkozások számára, mivel az iparűzési adóhoz hasonlóan az árbevétel után kellene fizetni budapesti és az agglomerációban működő cégeknek egyéni vállalkozóknak 1, vidéki településeken tevékenykedőknek pedig 0,5 százalékot. A vállalkozói érdekképviseletek most hallottak először erről az elképzelésről.

Közösségi közlekedési adó címén januártól új, vállalkozásokat terhelő adó bevezetését javasolja az adó- és járuléktörvény-módosítási csomaghoz benyújtott módosító indítványában Rogán Antal fideszes frakcióvezető-helyettes, Budapest V. kerületének polgármestere vezényletével öt kormánypárti képviselő. A javaslat szerint az adó alapja a korrigált nettó árbevétel, mértéke pedig a fővárosban és az agglomerációs településeken 1, minden más területen 0,5 százalék lenne. A vállalkozások csökkenthetnék a fizetendő adót a helyi közlekedés céljára biztosított utazási bérletek ellenértékével.

Az új adót nem az önkormányzati adóhatóságok, hanem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szedné be. A városok és megyei jogú városok esetében a települési önkormányzat és a törvényben meghatározott agglomerációja területén tevékenységet végző vállalkozásoktól beszedett közösségi közlekedési adót legalább 90 százalékban az adott település és törvényben meghatározott agglomerációja közösségi közlekedésének fenntartása érdekében a helyi önkormányzatnak a közösségi közlekedés fenntartására szolgáló támogatására kell felhasználni, amennyiben az önkormányzat helyi közösségi közlekedést fenntart. Budapest és agglomerációja esetében a teljes összeget a közösségi közlekedés fenntartására kell felhasználni.

Az adó minden Magyarországon működő vállalkozást, egyéni vállalkozót terhelne függetlenül attól, hogy a működési területéhez tartozó önkormányzat fenntart-e helyi közösségi közlekedést. Az őstermelők annyi könnyebbséget kapnának, hogy közülük csak annak kellene megfizetni az új adót, akinek az éves bevétele meghaladja a 600 ezer forintot.

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) megdöbbenve értesült a tervezett új adóról. Elfogadhatatlan egy újabb - nem a vállalkozás eredményességén, hanem a tevékenység árbevételén nyugvó - adónem bevezetése, az üzleti szféra szereplői tovább már nem terhelhetők - jelentette ki kérdésünkre Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára. Hangsúlyozza: a kívánt államháztartási (költségvetési) egyensúly kizárólag a kiadási szerkezet gyors és hatékony átalakításából felszabaduló forrásokból lehetséges. A BKV, a MÁV és a VOLÁN - társaságok átláthatatlan, rossz és ésszerűtlen működtetését nem fizethetik meg a hazánkban működő magánvállalkozások.

A VOSZ javasolja az indítványt tevő képviselőknek és a közlekedési vállalatok tulajdonosainak (a magyar államnak és az önkormányzatoknak), hogy haladéktalanul kezdeményezzék a közösségi közlekedés korszerűsítését és hagyjanak fel a versenyszféra vállalkozásainak további indokolatlan terhelésével.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az említett törvénymódosítást senki, soha nem egyeztette a vállalkozói érdekképviseletekkel, egy szó nem esett róla a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács ülésén - hangsúlyozta kérdésünkre Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke. A tervezett új adó kitermelhetetlen, indokolatlan terhet róna a vállalkozókra. Ráadásul diszkriminálja a fővárosban működő vállalkozásokat azt feltételezve, hogy nagyobb bevételt képesek realizálni. Ez a vízió megalapozatlan, hiszen sok esetben egy vidéken, konkurencia nélkül működő vállalkozás jóval nagyobb forgalmat bonyolít, mint egy budapesti.

Sehol a világon nincs olyan adóemelés, amely egy lépésben 50 százalékkal megemelné a vállalkozások adóterheit, eddig egyetlen kormány sem vezetett be úgy új adót, hogy arról előzetesen ne tárgyalt volna az érdekképviseletekkel - szögezte le Antalffy. 

 

HR BLOGGER
hrdoktor  |  2025.12.03 14:08
Az év végi időszak gyakran jár a szokásosnál nagyobb munkahelyi terheléssel. Ha azonban sikerül jól...
legacykft  |  2025.11.25 17:46
Vajon miért érezzük azt olyan gyakran, hogy két külön világ között próbálunk lavírozni? Hogy a munka...
kovacstunde  |  2025.11.15 08:00
Pár nappal ezelőtt Gabi barátnőmmel beszélgettünk, éppen ennek a cikknek a gondolataival voltam elfo...
laskainelli  |  2025.11.13 08:15
Sokan élik meg azt a frusztráló érzést, hogy a párkapcsolatuk mintha egyhelyben toporogna. Nincs nag...
vezetoi-coaching  |  2025.11.06 13:37
Guys, plagizáltam… már ez is baj, de pláne, hogy nem is tudom, hogy történt… Oltári gáz. Ezt a damag...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 9. kedd
Natália
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?