A munkavállalók sokszor csak később szembesülnek azzal, hogy a többletmunka aránytalanul kevesebbet hoz a konyhára, mint gondolták.
Év eleje óta minden hiteligénylés mellé jövedelemigazolást kell benyújtanunk. A szükséges papírok listája viszont attól függ, milyen szerződésünk van a munkáltatónkkal. Mi a helyzet akkor, ha vállalkozunk, és mi a teendő, ha több helyről kapjuk a fizetésünket?
Kedden írtunk arról, hogy január óta jövedelemigazolásra van szükség ahhoz, hogy hitelt vehessünk fel. Ugyan sok banknál már korábban is kérték ezeket a papírokat, azonban a jegybank rendelete szerint már mindenhol kötelező igazolni a jövedelmünket. Azonban más elvárás vonatkozik az alkalmazottakra, egyéni vállalkozókra, illetve nyugdíjasokra. Megnéztük, miket kell beszereznünk a hiteligény benyújtásához.
Így szerezd be az igazolást, ha alkalmazott vagy
Alapvetően mindegy, hogy milyen cégnél dolgozunk, az alkalmazottak jövedelemigazolását hasonlóan kell beszerezni, az alábbiakra lesz szükségünk:
- Egy hónapnál nem régebbi, munkáltató által cégszerűen aláírt Munkáltatói jövedelemigazolás (erre a bankoknak van formanyomtatványuk) - munkáltatói tölti ki
- Utolsó 3 havi, munkabért tartalmazó bankszámla kivonat - számlavezető pénzintézet adja ki
Készpénzben kapott munkabér esetén NAV jövedelemigazolás az előző évről- területileg illetékes NAV állítja ki
Vállalkozó vagyok, hogyan bonyolódik a helyzet?
- Az egyéni vállalkozók és cégvezetők esetében különbség van az igazolás beszerzésnél az adózási formák szerint. Ezen felül az adóhatóságtól is kell dokumentumokat szerezni, a vállalkozóknak ezeket az igazolásokat kell beszerezniük:
- NAV jövedelemigazolás az előző évről
- NAV közteher igazolás (nemleges adótartozásról)
- 1343-as számú bevallás EVA esetén - könyvelésben megtalálható
- Bevételi nyilvántartás KATA esetén - könyvelésben megtalálható
- Saját vállalkozásból (Bt., Kkt., Kft., egyszemélyes Zrt.) szerzett jövedelem esetén, fentieken túl a cég nevére kiállított NAV közteher igazolás is szükséges (arról, hogy nincs adótartozás)
A nyugdíjasoknak is utánajárást igényel
A legkönnyebb helyzetben a nyugdíjasok vannak, ugyanis nekik a kölcsön igényléséhez elegendő, ha a legutóbbi havi nyugdíjszelvényt bemutatják, vagy az utolsó három havi bankszámlakivonatot csatolják az igényléshez.
Mi a helyzet, ha több helyről kapunk bért?
- mondta el a Pénzcentrum kérdésére Fitos Szilárd, a Hitelnet.hu portál hitelszakértője.
A példa kedvéért megnéztünk egy heti húsz órában dolgozó alkalmazottat, aki emellett egyéni vállalkozóként is dolgozik. Ilyen esetben elsősorban NAV jövedelemigazolást kell benyújtania az előző évről, valamint 30 napnál nem régebbi NAV közteher igazolást, mint egyéni vállalkozó.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel (és 100 ezer forint jóváírással) a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank 69 937 forintos törlesztőt (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mennyibe kerülnek az igazolások?
- mondta a szakértő.
- tette hozzá Fitos.

Nagy a bizonytalanság az Otthon Start program kapcsán: vajon ki és mennyiért vehet majd vele lakást?
A végleges részletszabályok egyelőre nem ismertek, de a döntés mindenképpen élénkítheti az újlakás-piacot.


-
AI és a magyar munkaerőpiac: kit hoz előnybe, és kit sodor partvonalra?
Sólyom Balázst, a Trendency Zrt. adatüzletágának vezetőjét kérdeztük.
-
Most kiderül, hogy mennyire AI-ready a hazai kkv szektor – Töltsd ki a kérdőívet!
A kérdőív kitöltése 5 perc.
-
Készpénz helyett digitális: így fizet ma Magyarország - videó
2024-ben az elektronikus tranzakciók száma pedig meghaladta a 2,5 milliárdot.


