Egy 2008-ban devizaalapú autóhitelt felvevő ügyfél nyert a Merkantil Bank ellen a mosonmagyaróvári bíróságon.
A COVID-19 járvány terjedésének megelőzése érdekében a papír alapú ügyintézés egyik utolsó bástyájának számító földhivatalok is úgy döntöttek, hogy a személyes ügyfélfogadás helyett a bejárat előtt elhelyezett és felügyelt ládákban fogadják a kérelmeket. Az érdemi ügyintézés és a kérelmek elbírálása továbbra is folyamatos, tulajdoni lapok azonban csak elektronikusan kérdezhetők le.
Magyarországon hagyományosan az ingatlanügyintézés az egyik legkonzervatívabb terület, ahol mind a társadalom, mind a jogalkotó biztonságosabbnak tartja a papíralapú, személyes jelenlétet igénylő ügyintézést. Ennek megfelelően a Kormányhivatalok földhivatali osztályai a mindennapokban személyesen fogadják az ügyfeleket - elsősorban az ingatlan tranzakciókat lebonyolító ügyvédeket -, akik a földhivatalok pénztáraiban fizetik be az eljárási díjakat, és ezt követően az ügyintézőknél személyesen adják be az okiratokat, kérve az adásvételi szerződések és a legfontosabb okiratok érkeztetését.
Ebben a kialakult gyakorlatban hozott változást a COVID-19 járvány. A földhivatalok ugyanis eleinte a kötelező kézfertőtlenítéssel, saját toll használatával és limitált számú ügyfél egyidejű beengedésével igyekeztek elejét venni a fertőzésveszélynek. Tekintettel azonban arra, hogy a járvány a második fázisba lépett, úgy döntöttek, hogy a dolgozóik és az ügyfelek védelme érdekében inkább változtatnak a kialakult gyakorlaton.
Péntek reggel a budapesti földhivatalokba elsőként érkező ügyfeleket már az alábbi tájékoztatás fogadta. A tájékoztatás kiemeli, hogy a személyes kontaktus nem lehetséges, és hogy a kérelmeket a kihelyezett ládákban, illetve postai úton fogadják az ügyintézők. A tájékoztatás az ügyfelek megnyugtatása érdekében azt is tartalmazza, hogy az érdemi ügyintézés, a kérelmek elbírálása továbbra is folyamatos.
Arról, hogy a személyes ügyfélfogadás felfüggesztése milyen változásokat hozhat, dr. Babus Gábor, a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda ingatlanjogi csoportjának ügyvédje a következőket mondta:
- Borítékba zárt kérelmek: Tekintettel arra, hogy a kérelmeket nem ügyintézők veszik át, hanem a földhivatalok előtt elhelyezett és egy földhivatali ügyintéző által őrzött ládákba kerülnek, javasoljuk, hogy a kérelmeket mindenki tegye borítékba. Ez biztosítja azt, hogy a kérelemhez mellékelt okiratok ne keveredhessenek el a ládában és biztosan az érintett ügyintézőhöz jussanak. Érdemes továbbá a kérelem iktatásáról és az azt igazoló széljegyről a következő napon az érintett ingatlan tulajdoni lapjának lekérésével meggyőződni.
- Érkeztetés: A gyakorlatban az egyik legfontosabb változás az azonnali érkeztetés elmaradása lesz. A személyes ügyintézésnek fontos része volt az adásvételi szerződések és más érdemi okiratok érkeztetése. Azaz, a földhivatal az átvett eredeti példányok mellett egy további eredeti példányt "érkeztetett", jelezve, hogy a megegyező tartalmú okiratokat átvette.
Ennek jelentősége leginkább a jelzálogkölcsönnel fedezett ingatlanvásárlások esetén van. A kölcsönt folyósító bankok ugyanis általános feltételként írták elő az adósok (az adásvételi szerződésben vevők) számára, hogy a földhivatalok által érkeztetett eredeti adásvételi szerződést mutassák be a hitelbírálatot megelőzően.
Aggodalomra azonban nincs ok, ugyanis ha a kérelemhez plusz adásvételi szerződést (vagy más okiratot) mellékelünk, illetve egy előre megcímzett borítékot is elhelyezünk a ládában, a földhivatali ügyintéző érteni fogja a kérést, és postán küldeni fogja az érkeztetett példányokat. Fontos megemlíteni azonban, hogy a földhivatalok az okiratokból legfeljebb 1 példányt érkeztetnek. Nem érdemes ezért a szükséges példányszám plusz 1-nél több okiratot elhelyezni a ládában. - Szolgáltatási díj befizetése: A szolgáltatási díjak befizetésére tipikusan a földhivatalok pénztáraiban kerül sor. A földhivatalok azonban már korábban megteremtették a lehetőségét az átutalással történő befizetésnek. Átutalással történő befizetésnél fontos, hogy a megjegyzés rovatban a földhivatal által előírtakat (különösen a helyrajzi számot) feltüntessük, továbbá az is fontos, hogy az átutalásról kapott igazolást a kérelemhez mellékeljük.
- tette hozzá dr. Csider Magdolna, a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda ingatlanjogi csoportvezetője. A postai úton történő kapcsolattartás mellett azonban hasznos lenne, ha a kérelmezők feltüntethetnék e-mail címüket a beadványokon, és a földhivatalok automatikus tájékoztatást küldenének elektronikus úton a kérelmek státuszáról, feldolgozottságáról - ahogy az jelenleg ingatlanfigyelés esetén működik.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








