18 °C Budapest

Karácsony előtt felhív a bank? Drága lehet ez a beszélgetés...

Pénzcentrum
2007. november 20. 05:40

A karácsony közeledtével a vásárlók lépten-nyomon a kereskedelmi bankok akciós ajánlataiba ütköznek, akár az áruházakban a termékek mellé kihelyezett áruhitel-ismertetőkről, akár a kedvezményes személyi kölcsönöket népszerűsítő tévéreklámokról, akár a banki call centerek megkereséseiről legyen szó. A cél természetesen annak a vásárlási hullámnak a kiaknázása, amely az advent időszakát jellemzi. Jogos kérdés azonban, hogy a bankok által kitűzött céloknak mennyiben felelnek meg az alkalmazott eszközök, valóban a megfelelő üzenet jut el a már meglévő és a potenciális ügyfelekhez?

Cikkünk elkészítésének mottóját az adta, hogy szerkesztőségünk több tagját is rendkívül kedvező hitelkártyás ajánlattal kereste meg néhány pénzintézet diszpécsere, azt sugallva, hogy a kedvezményes hitelkártyás konstrukcióval a karácsonyi ajándékok megvásárlása szinte "ingyen" van. A saját tapasztalatok mentén kiindulva kérdeztük meg arról a kereskedelmi bankokat, hogy mekkora hangsúlyt kap az ünnepek előtt a telefonos értékesítés, illetve, hogy milyen üzenetet szeretnének ilyen formában kommunikálni ügyfeleik felé. Lássuk, a válaszokat!

Elől járóban azonban mindenképpen ki kell emelnünk, hogy az alacsony válaszadási hajlandóság miatt nem szeretnénk megnevezni a válaszadó bankokat. Cikkünk célja, hogy felhívjuk a figyelmet a kommunikációs félreértésekből adódó esetleges problémákra.

Minden a tervek szerint: mi szükség a plusz reklámra?

A válaszadó bankok mindegyike úgy nyilatkozott, hogy a hitelkártyákra vonatkozó értékesítési célok várhatóan teljesíthetőnek bizonyulnak, és elégedettek az elmúlt háromnegyedévben elért eredményekkel. A hitelkártyás ágazat fejlődési dinamikája, ahogy az a Magyar Nemzeti Bank jelentéséből is kiderül erőteljes, így ez a szegmens fontos piacot jelent a pénzintézetek számára.

Pontos számokat azonban senki sem közölt, csak egy-egy sikertermék esetében számoltak be arról a bankok, hogy azok megjelenése óta több ezer darab talált gazdára. A jelek szerint tehát a hitelkártya-szegmensben kiválóan teljesítenek a bankok. Akkor miért van szükség a telefonos értékesítés szereperének növelésére az ünnepek előtt?

A kérdés költői, az ünnep előtti roham nem csak a bankok, de a termékek között is versenyt hoz. A hitelkártya pedig, egy áruhitelnél vagy egy személyi kölcsönnél aktívabb bankkapcsolatot biztosít, ennek fényében érthető miért pont ezt az eszközt szeretnék megragadni a bankok. Válaszaikban is kiemelték, hogy az új kártyaigénylések nagy része a karácsony előtti időszakban történik, de egyértelműen fokozódik a már meglévő hitelkártyák használata is.

Kedvezményes feltételek az ingyen pénz mellé, kell ennél több?

A kereskedelmi bankok úgy nyilatkoztak, hogy direkt megkereséseik keretében a már meglévő ügyfeleik számára ajánlják akciós hitelkártyás termékeiket, hangsúlyozva, hogy a megkeresett szemszögükből kiemelt ügyfélnek számít. Több pénzintézet azt is jelezte, hogy előzetes kalkuláció alapján az elérhető hitelkeret nagyságáról is tájékoztatja a vonal másik felén lévő ügyfeleket.

A már biztosnak látszó hitelkeret mellett a pénzintézetek körében népszerűnek számítanak az akciós kondíciók, így az első éves kártya- vagy társkártya-díj elengedése, de a készpénz-visszatérítési kedvezmény is. Az akciós feltételek hangsúlyozása természetes velejárója a direktmarketingnek, tapasztalataink szerint azonban több esetben a diszpécserek csak a pozitívumokat hangsúlyozzák, azt a hatást keltve az ügyfélben, hogy a termékkel teljesen ingyen használhatják a bank pénzét.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste  Banknál 6,67%,  a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Ha hegyezed a füled, nem lehet semmi baj!

A hitelkártyás termékek, ahogy azt a korábbiakban több cikkben is kiemeltük nincsenek ingyen, még abban az esetben sem, ha a bank az első éves kártyadíjat elengedni. A pozitívumok hangsúlyozása mellett mindenképpen fel kell hívnunk a figyelmet arra, hogy a bank pénze csakis vásárlás esetén és ekkor is csak korlátozott feltételek mellett használható ingyenesen.

A készpénzfelvétel során felvett összegek ugyanis az ATM használatának időpontjától kamatoznak, amellett, hogy a hitelkártyás készpénzfelvételnél a betéti kártyák esetében érvényesnél jóval magasabb tranzakciós díjat kell megfizetnie az ügyfeleknek. A tranzakciós díjakat és a 20 százalékon felüli éves kamatokat látva nehezen hihető, hogy a konstrukciók használata valóban ingyen volna.

Amennyiben az ügyfelek valóban csak vásárlásra használják a kártyájukat és a teljes összeget visszafizetik a türelmi idő végéig, akkor ténylegesen csak az éves kártyadíj és a hitelkártyához tartozó számla havi számlavezetési díjának fejében, a többi hitelkonstrukcióhoz költségeihez képest, kvázi "ingyen" tudnak pótlólagos forráshoz jutni.

Néhány hónappal ezelőtt készült körképünk azonban rámutatott arra, hogy a hitelkártyás ügyfelek többsége rulírozó módon használja hitelkeretét, vagyis nem fizeti vissza a türelmi idő végéig a felvett összeget.

Az akciós ajánlatok esetében így nem az eljuttatni kívánt információ lehet félrevezető, csupán az, hogy a call centerek diszpécsere a konstrukció pozitívumait emeli ki, mely olyan érzetet kelthet a korábban hitelkártyás konstrukcióval nem találkozott ügyfelekben, hogy mindez ingyen van.

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
Holdblog  |  2022. május 22. 16:17
Idealisztikus világban a pénzügyi befektetéseinket elsődlegesen a fenntarthatóság szempontjai alapjá...
Kiszámoló  |  2022. május 22. 12:05
Tizenhárom évig tartott a féktelen fesztivál a tőzsdéken és úgy általában az egész világgazdaságban....
MEDIA1  |  2022. május 20. 20:36
Az ország egyik leggazdagabb vállalkozójához köthető Rádió 1 hálózat egy hét alatt egyszerre 6 pénzü...
MNB Intézet  |  2022. május 20. 10:46
Környezeti kérdések az egyik legszélesebb látókörű magyar közgazdász gondolatainak tükrében. Miképp...
Sok szülő így rontja el a gyerek fejlesztését: nem lehet elég korán kezdeni

Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.

Ennyibe kerül manapság egy luxus mobilház: ez lehet a lakásválság megoldása? + videó

Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?

Ilyen még nemigen volt itthon: itt a bejelentés, elindult a magyar Kickstarter

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában

Milliókat bukhat, aki így indít vállalkozást: jól meg kell gondolni, a KATA sem jó mindenre

Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 22. vasárnap
Júlia, Rita
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. május 22. 16:18