A tengerentúlon újabb hitelekkel kapcsolatosan háborodhat fel a közvélemény. Egészen pontosan az egyetemi, főiskolai diákoknak célzottan kínált hitelkártyákról van szó. Tipikusan ez a réteg az, amelyik általában nem rendelkezik elég pénzzel a tandíjak, tanszerek, szállás kifizetése mellett, ugyanakkor még nem elég érett a hiteleik kezelésére, legalábbis a tapasztalatok ezt mutatják a BusinessWeek szerint.
A probléma felvetődése az új tanév kezdetével teljesen időszerű, ráadásul idén, ha a megszerezhető hitelkeret nem jelentene elég vonzerőt, egyéb eszközöket (például, pólók, frizbi, esetleg iPod) vetnek be csábító erő gyanánt, sőt az ebben a generációban oly népszerű világhálón is "támadást" indítanak.
Egyes adatok szerint míg 1998 során még csupán a diákok 67 százaléka fedezte kiadásait hitelkártyával, addig ma már ez az arány 75 százalékra emelkedett. Mindez még nem jelentene akkora problémát, ha mindkét oldal képes lenne a szituáció megfelelő kezelésére.
Egyes kritikák szerint ugyanis a kártyák kibocsátói a piacon elért versenyhelyzetük megóvása érdekében a diákok tényleges igényeinél jóval magasabb hitelkeretet tartanak rendelkezésükre. Akad olyan kibocsátó, ahol anélkül, hogy a diáknak rendszeres jövedelme volna, akár 10 000 dollárt (1,8 millió forintot) is biztosítanak.
A felsőoktatásban tanulók nagy része persze nem rendelkezik a megfelelő ismeretekkel ahhoz, hogy ekkora adóssággal el tudjon bánni, illetve megfelelően képes legyen annak kezelésére. Sokan nincsenek azzal sem tisztában, hogy egy esetleges nemfizetés milyen káros következményekkel járhat.
A nagyobb kártyatársaságok természetesen vitába szállnak a kritikának hangot adókkal. Így például többek között a Bank of America, a Citibank, a JPMorgan Chase, illetve az American Express is azzal próbálnak meg védekezni, hogy értékes szolgáltatásokat nyújtanak minden egyes diáknak, ügyfelüknek. Sőt mindegyikük úgy gondolja, mindent megtesznek annak érdekében, hogy a diákok tudatában legyenek annak, hogyan lehet felelősségteljesen használni hitelkártyájukat.
A Citibank és a JPMorgan mind alapos tananyagokat, ismertetőket kínálnak diák-ügyfeleik számára, előbbi például tavaly több mint 5 millió ingyenes hitellel kapcsolatos kiadványt osztott ki a diákok, szüleik, illetve tanárok körében.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Egy másik takaró, amit védekezés gyanánt használnak fel odaát, az az, hogy a diákoknak kell teljes felelősséget vállalni tetteikért. A fogyasztóvédők ezzel kapcsolatosan felháborodva adnak hangot tiltakozásuknak, hiszen szerintük egy főiskolás vagy egyetemista számára igazán megterhelő a hitelkártya-szerződés alapos átböngészése, és a feltételek megértése.
Annyi bizonyos, hogy a felsőoktatásban részt vevő fiatalok hazánkban is a pénzintézetek egyik kiemelt célcsoportját képezik, amelyben természetesen szerepet játszik az itthon egyedüliként jelen lévő diákhitel (Amerikában az állami hitel mellett számos hitelintézet nyújt diákoknak hiteleket).
S az is igaz, hogy nálunk még messze az a szint, mikor elmondhatjuk a lakosságról, köztük a fiatalokról is, hogy elérte a megfelelő pénzügyi kultúra szintjét. Éppen ezt célozná az az intézkedés is, amely középiskolai tantárgyként tekint a pénzügyekre.
A tengerentúli esetek egyik legnagyobb tanulsága mindenesetre az, amit nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy minden esetben el kell olvasni a szerződést, az apró betűs részekkel együtt, ha pedig nem értünk valamit, akkor arra rá kell kérdezni, s ebben az esetben nem érhet bennünket kellemetlen meglepetés.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








