3 °C Budapest
Borzasztó hír a budapestieknek: elkaszálták a közkedvelt járatot, sokaknak okoz bosszúságot

Borzasztó hír a budapestieknek: elkaszálták a közkedvelt járatot, sokaknak okoz bosszúságot

2023. március 14. 09:15

Március 15-én még biztos nem indul újra a hajózás a Dunán a BKV szerint. A döntést a korábbi évekhez hasonlóan ismét gazdasági okok indokolják. A BKV már tavaly is csak a csepeli kompot üzemeltette, ám jelenleg az sem jár, februártól előreláthatólag május közepéig javítás miatt nem közlekedik.

„A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV vizsgálja egy gazdaságilag fenntarthatóbb dunai hajóközlekedés kialakításának a lehetőségét, de március 15-én még biztosan nem indul el a hajózás” – válaszolta a főváros közlekedési cége a Népszavának. A BKV már tavaly is csak a csepeli kompot üzemeltette, miután a fővárosi önkormányzat nem tudta biztosítani a fővárosi hajózás üzemeltetéséhez szükséges fedezetet. Ennek eredményeként a cég által működtetett hivatásforgalmú hajózás immár negyedik éve szünetel.

A mostani döntésnek ismét „gazdasági okai” vannak, az viszont továbbra sem világos, hogy mikor is zárulhat le ez az „átmeneti” szüneteltetés. A 2013-ban félmilliárd forintos uniós támogatásból újraindított hivatásforgalmi hajózás valójában a 2019-es önkormányzati választásokra kifulladt. A nyitó év 346 ezres utasszáma után néhány évig még összejött a 300 ezer körüli forgalom, de 2019-re 260 ezerre esett vissza. A BKK pedig már két évvel a hivatásforgalmi hajózás újraindítása után elismerte: „projekt eredeti célja – miszerint a hajózás váljék a közösségi közlekedés integráns részévé, a hivatásforgalmú közlekedés teljes értékű eszközévé – nem teljesült”.

Az okot abban látták, hogy a BKV hajói „alkalmatlanok a városi közlekedés elvárásainak teljesítésére”. Új, gyorsabb hajókra nem volt pénz. A bevétel 2019-re 50 millióra olvadt, ami az üzemeltetési költségek alig 30 százalékát fedezte, a többit a fővárosi önkormányzat adta hozzá. Már a 2020-as szezonra is csak nagy nehezen sikerült üzemeltetőt találni a hét hajóból álló flottára, de a járvány végül azt is elsöpörte.

Akkorra lejárt az uniós támogatási szerződésben vállalt fenntartási idő is, így már semmi sem szorította a fővárosi önkormányzatot a veszteséget termelő üzletág folytatásra. 2021-ben a kormányzati elvonásokra hivatkozva az átmeneti szüneteltetés mellett döntöttek. A közszolgáltatást azután a következő évben se rendelték meg. Az egyetlen kivételt a csepeli-soroksári rév jelentette, de ez is több tízmillió forint veszteséget hozott össze. Jelenleg ez sem jár, februártól előreláthatólag május közepéig javítás miatt nem közlekedik.

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. december 12. 12:02
A 4iG Csoport szerint nem igaz, amit Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő állított a 4iG M...
Holdblog  |  2025. december 12. 09:38
Korábban írtam arról egy igen hosszú anyagot arról, hogy kik azok a szereplők különböző kontinenseke...
ChikansPlanet  |  2025. december 12. 09:16
Egy új tanulmány szerint a nanoműtrágyák segíthetnek a gazdáknak csökkenteni a környezeti károkat an...
KonyhaKontrolling  |  2025. december 12. 07:45
Sok befektető gondolkozik azon, hogy jobb-e ingatlanba fektetni, vagy inkább egy tőzsdei befektetési...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 13. szombat
Luca, Otília
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?