13 °C Budapest
Halálsoron a budapesti vendéglátás: hiába a nyitás, ez még kevés az igazi kilábaláshoz

Halálsoron a budapesti vendéglátás: hiába a nyitás, ez még kevés az igazi kilábaláshoz

2021. szeptember 14. 14:30

Gyakorlatilag fel kellett építenünk egy teljesen új tevékenységi kört. Pár héttel azelőtt még reggeliket készítettünk, és kávékat adtunk ki, néhány héttel később pedig egy teljes beszállítói-értékesítési láncot felépítve zöldkávét választottunk, saját pörkölésű kávéval kezdtünk el dolgozni, kapszuláztattunk, webshopon árusítottunk, megrendeléseket szállítottunk ki - mondta a Pénzcentrumnak Lonkai Márton, a SteamHouse vezetője. A kávézó profilváltással vészelte át a korlátozásokat, és a turisták elmaradását.

Pénzcentrum: Hol tartott az üzlet, amikor elindult a járvány, és elkezdődtek a korlátozások?

Lonkai Márton: Elismert kávézó- és reggeliző hely voltunk, jelentős nemzetközi vendégkörrel (a bevételek 70 százaléka turistáktól származott), kiemelkedő értékelésekkel. Külföldi pörkölők kávéit használtuk, de már akkor is kizárólag a legmagasabb minőségű alapanyaggal dolgoztunk, mind a kávék (speciality, arabica, termőterület szelektált babokkal), mind az ételek tekintetében.

A vendéglátósokat hogyan érintette a bezárás, mennyire segíti őket a mostani újranyitás?

A külföldi turisták elmaradása érzékenyen érintett minket, mert az árbevétel nagyobb részét ők hozták, hiszen nyaralás közben ül be az ember kényelmesen reggelizni. A hazai vendégkörünkre ez kevésbé volt jellemző, a törzsvendégeink inkább csak kávézni jártak és járnak. Az újranyitás nekünk nem jelentett komoly változást, a járvány alatt az új üzleti lábak kiépítésével sikerült minden kollégát megtartani, senkit nem kellett elküldeni, így teljes maradt a csapat. A gyors reagálásnak hála mind az öt kolléga itt van továbbra is. A törzsvendégek a bezárás alatt is jöttek, az elviteles forgalmunk végig megmaradt a korlátozások legszigorúbb időszakában is.

Milyen piaci változásokat hozott a járványhelyzet, milyen gyorsan tudtak ezekre reagálni?

Minden felborult, egy korábban soha nem tapasztalt, nem is elképzelhető helyzet állt elő. Erre azonnal reagálni kellett, de valójában mindenki egy kicsit lefagyott, nem tudott mit kezdeni a jelenséggel. Ráadásul 2020 márciusában még az volt az általános hangulat, hogy nyárra minden rendben lesz, csak ezt a pár hónapot kell kibírnunk. Akkor senki nem tudta előre, hogy ez mennyire nehéz és hosszadalmas folyamat lesz.

Honnan jött az ötlet, hogy változtatni kell, és hogy mire kellene váltani?

Nagyjából egy hét alatt esett le 10 százalékra a forgalmunk, az árbevétel 90 százaléka eltűnt.

Vagy teljes bezárás, vagy váltás - nem volt más opció.

Mi segítette a váltást, és mennyi ideig tartott a tervezés?

Nagyon gyors folyamat volt, nem volt időnk hosszas tervezgetésre. A speciality (magas minőségű) kávéknak jellemzője, hogy pörkölés után 5-8 hétig használhatók, utána érzékelhető minőségromlás következik be, ilyen az alapanyag, az élvezeti értéke elkezd romlani.

A bezáráskor rengeteg ilyen kávénk állt a raktárban, amelynek a kilogrammonkénti ára bőven 10 ezer forint fölött van, így óriási veszteséget jelentett volna kidobni azokat. Adta magát tehát a megoldás, hogy egy ezzel foglalkozó üzemben készíttessünk belőlük kávékapszulát.

Egyrészt a lezárt kapszulában a kávé nem oxidálódik, nem jut levegőhöz, így sokkal hosszabban megőrzi a minőségét. Másrészt, ha nem is jöhetnek be hozzánk kávézni, azért kávét továbbra is isznak az emberek. Az otthoni kávézásnak pedig az egyik legegyszerűbb, és legstabilabb módja a kávékapszula.

Mi volt a legnehezebb része magának a profilváltásnak a pandémia alatt?

Gyakorlatilag fel kellett építenünk egy teljesen új tevékenységi kört. Pár héttel azelőtt még reggeliket készítettünk, és kávékat adtunk ki, néhány héttel később pedig egy teljes beszállítói-értékesítési láncot felépítve zöldkávét választottunk, saját pörkölésű kávéval kezdtünk el dolgozni, kapszuláztattunk, webshopon árusítottunk, megrendeléseket szállítottunk ki.

Folytatódik a kiszállítás így, hogy most nyitva is lehetnek?

Igen, a jelenlegi forgalom sajnos még mindig csak az árnyéka a két évvel ezelőttinek. Ráadásul egy olyan terméket fejlesztettünk ki (speciality kávékapszula), amire nagy az igény a vendégeink részéről. Az emberek többsége sokat kávézik otthon, a járványhelyzettől és korlátozásoktól függetlenül.

Relatív új vállalkozásról van szó, sikerült visszatérni a korlátozások előtti forgalomra?

2016-19 volt számunkra a felívelés időszaka. Jelenleg, mivel turisták még mindig alig vannak, csak a hazai törzsvendégek járnak hozzánk.

Hogyan sikerült megtartani a munkatársakat?

A bezárások kezdetén, amikor a kávézóban már nem volt munka, a webes rendeléseket a kollégák szállították ki. Így a pénz nem egy futárcégnek, hanem a munkatársaknak ment.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
A Steamhouse csapata: Tomi, Daniella, Marci, Kriszti, Viki
A Steamhouse csapata: Tomi, Daniella, Marci, Kriszti, Viki

Változott- e az alkalmazottak munkaköre?

Alapvetően most is kávéval foglalkozik mindenki.

Ha nem a pultban készíti a vendégeknek, akkor kóstol, válogat, osztályoz, kapszulát csomagol. A korábbi munkakörük mellett az új üzleti láb által támasztott feladatokat is a csapat látja el, mint a kávékapszula gyártást, csomagolást.

Hogyan fogadták az alkalmazottak a munkakör változását?

A Steamhouse-ban dolgozó kollégák mindegyikének a kávé valamennyire a szenvedélye is, nem csak egy munkaeszköz. Most is kávéval foglalkoznak, csak kicsit más megközelítésben.

Mekkora kiesést jelent a külföldi turisták elmaradása?

Az árbevétel 60-70 százaléka tűnt el.

Nyújtott e valamilyen segítséget a bértámogatás? Szerinted hasznos-e a bértámogatás, segít -e a vállalkozásoknak?

Alapvetően jó lett volna, csak senki nem tudta, hogy ez az egész ennyire el fog húzódni, így hosszú távra nem ez volt a legjobb megoldás. Utólag visszagondolva, valami olyasmi kellett volna, hogy kicsit felkarolni a "vegyél hazait" mozgalmat, és mondjuk az állami szervek, ahol kávét isznak inkább a magyar pörkölőktől vegyék a kávét. A multi elviseli a forgalomkiesést, viszont egy-egy minisztériumi fogyasztása egy hazai mikropörkölő éves kibocsátása. Ezt valahogy át lehetett volna vinni akár az idegenvezetőkre is, sőt elég sok területre. Sajnos önmagában csak a támogatás hosszú távon nem fenntartható, és nekünk nem segélyre, hanem forgalomra, bevételre van szükségünk, abból megoldjuk a bérek és járulékok kifizetését.

Miből finanszíroztátok a profilváltást?

Banki hitel, illetve lizing segített, mi a CIB bankhoz fordultunk. A 2019-es mérleg alapján jók voltunk, és ők nagyon kerestek projekteket ahova kihelyezhetnek, így gyors és hatékony egymásra találás volt

Mikorra billenhet helyre a budapesti turizmus?

Ha, és amennyiben lesz végleges megoldás a járványhelyzetre, akkor 2023-24 környékére.

Hogyan állsz a jövőhöz, készítettetek például vésztervet?

Mindenképpen szeretnénk folytatni a kapszulás kávé gyártását, és fejlesztését mert a speciality (magas minőségű kávék) szegmensében egyre növekvő igény van erre.

Címlapkép: Lonkai Márton

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 25. 13:12
Az uniós értékek magyarországi érvényesüléséről szóló új EP-állásfoglalás számos aggodalmat fogalmaz...
Bankmonitor  |  2024. április 25. 12:53
A közkedvelt lakástakarék-pénztárak tavaly új erőre kaptak, jelenleg már 3 szolgáltató is verseng eg...
Kiszámoló  |  2024. április 25. 11:20
Akárhányszor előjön az adózás, egykulcsos-többkulcsos adózás kérdése, úgy tűnik, hogy három emberből...
MNB Intézet  |  2024. április 25. 11:11
Ha valaki lopásra adja a fejét, akkor közgazdaságilag racionális döntés biciklikre specializálódni....
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm