17 °C Budapest
Holding Pill in Hand

Kiderült a nagy táplálékkiegészítő-titok: ezért szedik tömegek ezeket a kapszulákat

2021. augusztus 29. 12:59

Nincs mese, pörög a táplálékkiegészítő-biznisz, az unió egyes országaiban éves szinten egymilliárdos (euróban!) forgalmat is generál az ágazat. De miért van szükségünk ezekre a termékekre? Ennek jártunk most utána ágazati szereplőkkel.

Kollagén, fehérjék, aminosavak, tömegnövelők, vitaminok, protein, kreatin, edzés előtt vagy utáni termékek. Csak kapkodjuk a fejünket mennyi olyan készítmény van már a piacon, amihez az átlagembernek „gőze sincs” mi az. Az internet adta világban napi szinten követhetünk sportolókat, influenszereket, ki mitől karcsú, mitől fogyott le, mitől van kocka hasa és mi is olyanok szeretnénk lenni, mint a példaképek.

Táplálékkiegészítő boltok polcai roskadoznak hazai és külföldi termékekkel, mint: napi fogyasztásra ajánlott vagy sportolás előtt vagy után, étkezés helyett vagy épp a mellé, szóval a bőség zavara… lehetne mondani. Tíz-húsz évvel ezelőtt ezeknek a készítmények nagy része még nem is létezett, ma pedig az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet honlapján 27.121 bejelentett étrendkiegészítő szerepel. Világviszonylatban a Föld lakossága hatalmas pénzeket költ erre, a hazai kereslet is komoly növekedést hozott a forgalmazóknak. Vagyis, megállíthatatlan e termékek népszerűsége.

Az európai csúcstartók a jól öltözött olaszok, de egy friss kutatás szerint a német fogyasztók is évente több mint egymilliárd eurót költenek étrendkiegészítőkre. Bődületesen nagy szám. Szóval pörög a biznisz, óriási potencia van ebben az ágazatban. Diétával foglalkozó magazinok, sport témájú újságok komoly terjedelmeket fordítanak arra, hogy beleverjék fejünkbe a helyes táplálkozás ABC-jét és nem kis részt fordítanak a táplálékkiegészítők reklámozására.

Sokadjára felmerül a kérdés, ha valóban egészségesen táplálkozunk, akkor miért van szükségünk e termékekre? Nem inkább a reklám által vezérelt csodaszerek miatt akarunk valamiben gyorsabb, szebb, jobb eredményt elérni vagy külső tényező segítségét kérjük, amihez nekünk nincs elég erőnk? Nos, összetett a kérdés.

Uniós csatlakozásunk előtt az étrendkiegészítők az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) engedélyével és kötelező szakvélemény birtokában kerülhettek legálisan kereskedelmi forgalomba. A csatlakozást követően azonban az étrendkiegészítők vonatkozásában megszűnt az előzetes kötelező engedélyezés, azóta csak bejelentési kötelezettség van. Az étrendkiegészítőkre vonatkozó szabályozást hazánkban a 37/2004. (IV.26.) ESCSM rendelet tartalmazza, amely tartalmában megfelel az étrendkiegészítőket szabályozó 2002/46/EK irányelvnek.

A szakemberek azt vallják, nagyon nehéz már napjainkban úgy táplálkozni, hogy az maximálisan fedezze a zöldség- és gyümölcsbevitelünket. Ez mind igaz is lehet, ha arra gondolunk, hogy büntetlenül zsigereljük ki a természetet és ugyanazon földterületen termesztett gyümölcsök, zöldségek már töredékében adják azt a vitamin és ásványi mennyiséget mint 40 évvel ezelőtt. Az a tény pedig, hogy egyre nagyobb stressznek vagyunk kitéve, egyre több energiára van szükségünk egy nap, még inkább arra serkenti a vásárlót, hogy tápanyagokat, vitaminokat valamilyen módon vigyen be szervezetébe. Jelentős az elfordulás olyan táplálékkiegészítők irányába, ami természetes eljárással készülnek és nem tartalmaz tartósítószert. 

Milyen táplálékkiegészítőkre költünk szívesen?

A lista élén a fehérjeporok, vitaminok, fehérjeszeletek szerepelnek, de nagy befutó a kollagéntermék. A fehérjeporok a táplálékkiegészítők egyik „alapdarabja”, mely két nagy csoportra osztható; eredetüket tekintve állati és növényi alapú fehérjékről beszélhetünk. Etikai, egészségügyi vagy környezetvédelmi okokból kifolyólag a vásárlók egyre inkább a növényi fehérjék mellé teszik le a voksukat. Akik a vegán termékek mellett döntenek jellemzően sokkal szívesebben hajlandóak több pénzt szánni a választott fehérjére. A pandémia alatt sokszorosára nőtt a vásárlók vitaminfogyasztása, azóta erősen korrelál az aktuális járványhelyzethez (a hullámok előtt rendre megnő, majd a járvány lecsendesedésével arányosan csökken a vitaminok iránti igény).

A kollagének pedig az idei év slágertermékei. Pár éve mindössze két-háromféle kollagént tartottunk, idén közel 30 féle termék közül választhatnak a vásárlók. Ebből is látszik, hogy a vásárlói igényekre nagyon gyorsan reagál a piac. Fehérjeszeletek esetében inkább az íz, a textúra és az összetétel fontos a fogyasztók számára, az ár itt nem különösebben befolyásoló tényező. A finom, eredeti csokoládéra hasonlító proteinszeletek ára eléri a 800-900 Ft-ot, ugyanis rendkívül drága berendezések és adalékanyagok (édesítőszerek, állagjavítók stb.) szükségesek ahhoz, hogy a vásárlói preferenciáknak megfelelően finom, cukor- és mellékíztől mentes, jó állagú fehérjeszeletet állítsanak elő - tudtuk meg Csuka Noémitől a Fit Lifestyle tulajdonosától. 

Arra kérdésünkre, hogy a reklámok hatása mennyire befolyásolja a vásárlóerőt, a szakember elmondta, hogy ez a hatás ugyanolyan mértékben érzékelhető ezen a piacon, mint bármely más területen a kereskedelemben. A vásárlók hajlamosabbak egy általuk kedvelt influencer ajánlását elfogadni, mint egy szakemberét. Jellemző, hogy a fogyasztók kizárólag arra az ismételt mondatra emlékeznek, amit kiemelve látnak a termék mellett, az információ sokaságban már nem olvasnak további részletes leírásokat.

Mint élelmiszermérnökként is nem győzöm hangsúlyozni, hogy az egészségtudatos életmód két alappillére: a megfelelő táplálkozás és a rendszeres mozgás. Ezek mellé jönnek az étrendkiegészítők – ahogy a nevükben is szerepel – kiegészítő jelleggel

- emelte ki Csuka Noémi.

Mennyibe kerülnek havonta a táplálékkiegészítők?

"A minimum összeg 11.000 Ft, (havi fehérje és multivitamin adag), innentől az igény szerinti opcionális termékek dobják meg a kosárértéket. Ésszerű keretek között maradva ez az összeg megáll 25-30 ezer Ft-nál táplálékkiegészítő oldalról (Ez magába foglalja a havi fehérje és multivitamin adag mellett a kollagén, az intenzív sportolás mellett ajánlott aminosav készítmények és az ízületvédő árát). Emellé jön még a funkcionális élelmiszerek (alternatív lisztek, tészták, cukormentes édességek) költsége (kb. 10.000 Ft), valamint a havi sportbérlet (10-15.000 Ft)" - fogalmaz Csuka Noémi. Hozzáteszi:

Elsőre lehet soknak tűnik, de ez nem kerül többe, mint valakinek a havi cigarettafogyasztása, ráadásul egy tudatosan összeállított étrenddel az ember sokkal energikusabban képes élni az életét, hatékonyabb munkavégzés mellett. Sokat spórolhatunk, ha nagyobb kiszerelést választunk, vagy duplikált akció keretein belül kedvezményes áron vesszük meg az adott termékeket, hogy pár példát említsünk. Alapcsomag esetében, mely áll: fehérje + Multivitaminból 4.000 Ft + 7.000 Ft vagyis 11.000 Ft összegben kapjuk meg nagyjából a piacon. Opcionális termékek/szolgáltatások esetében: kollagén: 4-5 ezer Ft, hozzá glutamin + BCAA (intenzív sportolás esetén ajánlott aminosavak az izomnövekedés elősegítéséhez) nagyságrendileg 8.000 Ft. Ízületvédő termék: 6-10 ezer Ft között mozog. Egyéb funkcionális termékek (alternatív lisztek, tészták, cukormentes édességek stb.) nagyjából 10.000 Ft-ba kerülnek, és még fokozhatjuk konditerembérlet/egyéb sportbérlettel, akkor ez az összeg úgy 10-15 ezer Ft között mozog.

Őseink ételei és a jóléti társadalom

"Az egészséges életmódot ontják magukból televíziós műsorok, külön csatornák épültek erre, magazinok külön hasábokat szentelnek rá, főzőműsorok tucatjai, étel házhoz rendeléskor választhatunk: bikini diéta, fogyókúrázóknak, mentes-és szénhidrátszegény ételek közül, ugyanakkor hogyan lehet, hogy soha nem látott túlsúlyosodás jellemzi ennyi szuper lehetőség mellett a jóléti társadalmakat? Ez egy rendkívül izgalmas és komplex kérdés. A fejlett országok lakói soha nem tapasztalt kényelemben élnek, szintén soha nem tapasztalt mozgásszegény életmódot folytatva" - fogalmazott Csuka Noémi.

A magyar konyha nehéz ételei talán megfeleltek a naponta 8-10 óra fizikai munkát végző dédszüleinknek, azonban véleményem szerint már nem alkalmasak a mostani életmódunkhoz. Az autógarázsból a munkahelyig vezető út során megtett lépéseink száma nem éri el a 100-at, majd a 9-10 órás ülőmunkát igénylő munkánk letelte után ugyanezt a pár lépést tesszük meg visszafele hazáig. Ekkor vagy elmegyünk egy órácskát kocogni a Margitszigetre, ha éppen „futónapunk” van, vagy leülünk a TV/számítógép elé kikapcsolódni. Ebben az esetben a fizikai aktivitásunk alig 3-4 óra hetente, ami töredéke az őseink fizikai mozgásának

összegezte tapasztalatait Csuka Noémi.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A szakember szerint nem várható el egy „csodabogyótól” sem, hogy energiabefektetés nélkül varázsütérre formába hozzon.  "Meglátásom szerint egyfajta életmód változáson megy keresztül társadalmunk. A hagyományos magyar konyhához szokott nagyszüleinknek/dédszüleinknek rendkívül nehéz ezt elmagyarázni. A fiatalabb korosztály már látja az összefüggést, tisztában van a problémával és a megoldást keresi. Jelenleg még egyfajta átmeneti - sokat ígérő, gyors diétákkal kísérletező - fázisban vagyunk, azonban én e téren határozott fejlődést látok a tudatosság terén" - mondja Csuka Noémi.

Bízom benne, hogy a tanulási folyamat végére sikerül a kényelmes életmódunkhoz alkalmazkodó, sokkal könnyedebb - zöldségekben és fehérjékben dúsabb, zsírokban jóval szegényebb - étrendet követni életvitelszerűen, amibe természetesen alkalmanként belefér az oly szeretett kolbász vagy szalonna is. Nagyon fontosnak tartom a tudatos vásárlást, ami a tápértéktáblázat tanulmányozásánál kezdődik.

- javasolja Csuka Noémi.

A táplálékkiegészítők árazása

A – látszólag – ugyanolyan termékek közötti árkülönbségekre a válasz legtöbbször a termék hátoldalán rejlik - hívja fel a figyelmet Csuka Noémi. Mint kifejti: "Vegyünk egy mostani sikerterméket, a kollagént, melynek legtöbbször kétféle (kapszula, por) verziójával találkozhatunk vásárlásnál. Az egyszerűség kedvéért hasonlítsunk össze egy gyártótól származó kollagéntermékeket; a 25 adagos kollagén kapszula ára 3.690 Ft, a 20 adagos poros kiszerelésé pedig 4.990 Ft. Csupán ennyi információból a legtöbben a kapszula mellett tennék le a voksukat, azonban valóban ez „éri meg” a legjobban? Utánaszámolva meglepő eredményt kapunk..."

Míg a kapszulás termék egy adagjában mindössze 2 g kollagén van, addig a poros verzióban ötször annyi, azaz 10 g, ráadásul a kollagén mellett hialuronsavat is tartalmaz. Átszámítva, kapszulás termék esetén 74  Ft-ért kapunk 1 g kollagént, míg a poros kollagénnél ez közel harmad annyiba, 25 Ft-ba kerül.  Hasonló a helyzet az ízületvédők esetén, általában a poros verzió 1-2000 Ft-tal drágább a tablettásnál, azonban hatóanyagtartalma sokszorosa az olcsóbb verziónak. A másik gyakran ismételt kérdés fogyasztói oldalról a fehérjeporok közötti árkülönbség oka. Vegyünk szintén egy gyártótól származó termékeket; a 2,27 kg-os prémium protein ára 19.990 Ft, az azonos kiszerelésű középkategóriás terméké pedig 16.990 Ft. Mi kerül plusz 3000 Ft-ba? Valóban jobban járunk az olcsóbb verzióval? A válasz röviden: nem. Itt a 15%-os árkülönbség a tejsavó minőségéből adódik. A drágább termék egy jóval „tisztább”, 84%-os fehérjetartalmú termék elenyésző mennyiségű cukor-laktóz-és zsírtartalommal. Az utóbbi termék fehérjetartalma 76%- os, emellett több cukrot, laktózt és zsírt tartalmaz a drágábbik verzióhoz képest. Egy kicsit utánaszámolva megkapjuk, hogy az adagonkénti árkülönbség mindössze 10 Ft, ugyanis a magasabb fehérjetartalmú termékből kevesebbet kell fogyasztanunk ugyanannyi fehérje bevitele céljából, így ez 9 adaggal többet tartalmaz a középkategóriás fehérjeporhoz képest

- avat be az árazás rejtelmeibe a szakember.

A szakember szerint a piacon szignifikánsan megnőtt az egészségtudatos vásárlók száma, ennek megfelelően a funkcionális élelmiszerek termékköre is jelentősen kibővült a piacon. Nagyot nőtt a vegán termékek választéka, ugyanis az előbb említett fogyasztói réteg egészségügyi, etikai, vagy környezetvédelmi okokból a növényi alapú termékeket preferálja. Mára már „kinyílt” a világ  az ételallergiával vagy ételintoleranciával küzdő fogyasztók számára is, hiszen minden  „hagyományos” élelmiszernek elérhető az allergénektől mentes változata. 

Az internet adta világban bárki bárhonnan 2 perc alatt tud bármilyen terméket rendelni.  Hogy hat ez a hazai piacra? Mennyire megbízhatóak? Erre a kérdésre kereskedői oldalról tudok válaszolni, ugyanis cégünk webáruházat is működtet. Az interneten nagyon erős árverseny van, hiszen a fogyasztónak pár kattintásból áll megnézni a konkurens weboldal árait. Erre reagálva a kereskedők egymást „túllicitálva” adnak – ésszerű határok között – kedvezményt vagy esetleg ajándék termékeket a vásárlás mellé. Ez a verseny folytonos megújulásra és fejlesztésre késztet, hiszen itt „aki lemarad az kimarad”

- tudtuk meg Csuka Noémitől a Fit Lifestyle tulajdonosától.

A testépítők havonta százezreket is elköltenek táplálékkiegészítőkre

Régebben nagyon gyerek cipőben jártak ezek a termékek. Megpróbáltuk szilárd táplálékból fedezni a tápanyag szükségleteinket. Később, főleg az élelmiszerek rohamos tápanyag tartalom minőség romlása miatt már beiktattam a táplálékkiegészítőket magam is" - reagálta Lantos Johnny testépítő azon kérdésünkre, hogy mekkora szerepet játszanak a versenysportolók életében a táplálékkiegészítők

Ma is használok elsődlegesen immunerősítő vitaminokat, antioxidánsokat, másrészt fehérjeturmix és aminosavakkal egészítem ki a napi táplálkozásomat. A piac óriási átalakuláson ment, megy keresztül. Megjelentek nagyon jó minőségű, könnyedén felszívódó fehérjék melyek hatékonysága mellett nem terhelik az emésztést - ez már nagy előny - de van már több olyan termék, amivel legálisan növelhető a teljesítmény”

- nyilatkozta a 2004 év Testépítője, Sajtódíj 2004-es nyertese, Superbody, Tisza Kupa, Junior/Masters MB nyertese, hogy csak párat említsünk a sok közül. Válaszolva arra a kérdésünkre, hogy komoly testépítő egy versenyidőszakban erre havi szinten mennyit áldoz - Lantos Johnny elmondta, hogy egy kiemelt időszakban akár ez több százez forintot is elérhet a felkészülése során, de ez extra időszak - hangsúlyozta.

A szakember véleménye szerint az edzőterembe érkező vendégek használnak táplálékkiegészítőket, ha megengedhetik maguknak. „Valaki a gyorsabb eredmény elérése érdekében használja, valaki azért, mert egészséges táplálkozást folytat, de tény, hogy egy jó eredmény elérése érdekében szinte elengedhetetlen bizonyos táplálékkiegészítők használata” - fogalmazott a testépítő.

Arra a kérdésünkre, hogy merre mozdul el a világ táplálékkiegészítők területén – Lantos Johnny kifejtette: „Feltehetően az átlagemberek is nagyobb számban fogják használni akár az egészségük megóvása érdekében is, hiszen a ma kialakult helyzetben ez a fő stratégiája a prevenciónak. Sok más egészségtelen dolgokra költenek az emberek. Erre nem szabad sajnálni a pénzt, hiszen első az egészség!

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem