25 °C Budapest
Így adj olcsó, de egészséges tízórait a gyereknek

Így adj olcsó, de egészséges tízórait a gyereknek

2017. szeptember 6. 14:15

Az új tanév kezdetén a számos teendő között arra is érdemes odafigyelni, hogy tízóraira és uzsonnára mit és hogyan visznek a gyerekek az iskolába. Segítünk, hogy laktató és egészséges elemózsiát tudj készíteni anélkül, hogy mélyen a zsebedbe kelljen nyúlnod.


Elkezdődött a tanév, a szülők többsége már túl van az ilyenkor esedékes nagybevásárláson. Megvannak az írószerek, tanszerek, be vannak kötve a füzetek, könyvek. Most jöhet a következő feladat: kitalálni, melyik nap, mit vigyen a gyerek az iskolába tízóraira és uzsonnára.

Számos tévhit van az egészséges életmóddal kapcsolatban. Az egyik az, hogy drága

- mondta Antal Emese, dietetikus, a TÉT Platform szakmai vezetője. Hogy a szülők nagy része valóban azt gondolja, anyagi okok miatt csak kevesek kiváltsága az egészséges étel, jól mutatja a TÉT platform tavaly nyári felmérése. Az 1019 fő részvételével zajló kutatás során a válaszadók 66 százaléka azt felelte, az egészséges életmód legnagyobb korlátja az, hogy sokba kerül.

Pedig egy ideális uzsonnás doboz összeállítása nagyjából 200 forint lehet maximum

- jegyezte meg a szakember.

Mit csomagoljunk a gyereknek?

A legfontosabb a szakember szerint, hogy legyen változatos a tízórai és uzsonna, ne mindig ugyanazt tegyük be a dobozba, és az összeállításnál vegyük figyelembe, mit szeret a gyerek.

Egy ideális csomag a következőképp néz ki a szakember szerint:

  • legyen benne valamilyen gabonaféle - tehát valamilyen kenyér például, amiből szendvicset készítünk, vagy házi készítésű muffin
  • gyümölcs: a szezonális gyümölcsöket érdemes a boltok polcain keresni, azok ugyanis olcsók és sokáig elállnak
  • zöldség: ha szendvicset készítünk, tegyünk bele valamilyen zöldséget. Vagy akár szeljünk fel egy sárgarépát és csomagoljunk hozzá valamilyen mártogatós szószt.
  • fehérje forrás: jó lehet valamilyen túrókrém, kefir, natúr joghurt, különféle sajtok.
A teljes kiőrlésű kenyér jóval drágább, mint a fehér kenyér, ugyanakkor laktatóbb, mert jobban telít. Elég lehet belőle mindössze egy szelet, míg ahhoz, hogy meglegyen a jóllakottság-érzés, a fehérből akár 2-3 szeletre is szükség van. Ugyanakkor, ha a gyerek nem hajlandó megenni a teljes kiőrlésű vagy magvas kenyeret, akkor ne erőltessük: olyant csomagoljunk, amiről tudjuk, hogy biztosan megeszi majd

- mondta a Pénzcentrumnak a szakember.

A gyümölcsökkel kapcsolatban megjegyezte, célszerű megkérdezni a gyerekeket, hogyan szeretnék, hogy csomagoljuk azokat. Könnyen lehet, hogy az egész almát nem eszik meg, viszont ha felszeleteljük, vagy leszedjük a héját, már elfogy a nap végére. Ugyanez a helyzet a szőlővel: lehet, hogy a szőlőfürtöt hazaviszi majd a gyerek, viszont ha leszedjük a szemeket, esetleg félbe vágjuk azokat, akkor már vonzóbb lesz a csemeténk számára.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Az uzsonnás dobozba jó lehet valamilyen egészséges édesség is, például zabkeksz vagy almaszirom.

A különféle zabkekszek elkészítése nem igényel különösebb konyhai jártasságot és gyorsan megvan. Viszont ha a szülőnek nincs ideje vagy kedve hozzá, az is nagyon jó, ha vásárol a boltban egy csomaggal, és abból ad nap, mint nap néhány darabot

- jegyezte meg Pilling Róbert, dietetikus, a TÉT Platform kommunikációs vezetője. Arról is beszélt, hogy tavalyi, eddig még nem publikált felmérésük eredményei alapján több a túlsúlyos gyerek hazánkban, mint a sovány.

Eredményeik alapján a 11 és 18 év közötti gyerekek 7,3 százaléka sovány, 69,1 százaléka normál testsúlyú, 18,4 százaléka túlsúlyos és 5,1 százalékuk orvosi értelemben véve elhízott.

Érdekes egyébként, hogy amikor a gyerekeket kérdezték arról, hogy mi kellene ahhoz, hogy egészségesebb életet éljenek, a válaszadók 56 százaléka válaszolta azt, hogy több sportra, 52 százalékuk, hogy több kitartásra volna szükségük. 47 százalék szerint több szabadidő kellene és 41 százalék válaszolta azt, hogy a jobb anyagi helyzet segítene ezen.

Eközben a felnőttek többsége (a már említett 66 százalék) felelte azt, hogy pénzkérdés, ki mennyire tud egészségesen étkezni, 39 százalékuk szerint ugyanakkor több akaraterőre is szükség lenne az egészséges életmódhoz. 36 százalék azt is megemlítette, hogy az lenne a kulcs, ha "ott lenne az egészséges étel, ahol ő szokott vásárolni", vagyis fontos számukra a kényelem. Nem akarnak több üzletbe elmenni, hogy "egészséges" ételeket találjanak.

Utóbbival kapcsolatban Pilling Róbert megjegyezte, valójában ma már minden üzletben találni egészséges élelmiszereket, nem kell külön bioboltokba szaladgálni a termékekért. Az időt, mint tényezőt a gyerekekhez hasonlóan egyébként sok felnőtt is megemlítette. Ugyanakkor a két dietetikus szerint egy egészséges, ugyanakkor finom szendvics elkészítése például nem vesz igénybe túl sok időt, ahogy egy körözötté sem. A gyümölcsök megmosása, felszelése szintén nem tart sokáig. A zabpelyhes keksz vagy muffin megsütése ugyancsak nem nagy ördöngösség, az interneten is rengeteg remek receptet lehet találni, és a hozzávalók sem kerülnek sokba.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. július 26. hétfő
Anna, Anikó
30. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. július 25. 14:35