Az idei évben már nagyon sok autós dönt úgy, hogy nem csak az ár számít a biztosítóválasztásban. Emellett azonban egyre nagyobb az újrakötések száma, viszont a döntést nehezíti, hogy túlságosan bonyolult a kedvezmények rendszere - derült ki a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) sajtótájékoztatóján.
Az idei kötelező kampány jellemzői
Papp Lajos, az FBAMSZ elnöke elmondta, úgy gondolják a tapasztalatok és az előzetes adatok alapján, idén új rekord születhet, s a váltók száma elérheti a 800 ezret is. Becsléseik szerint az alkuszokon keresztül a váltók 60 százaléka köt új szerződést. Fontos kiemelni, hogy az ügyfelek egyre jobban informálódnak a szerződések újrakötésekor.
Szintén jelentős - bár nem újdonság -, hogy a gazdasági körülmények hatására a lakosság már akár 5000 forintért is váltásra szánja el magát, az ügyfelek érzékenysége jelentősebbé vált. Évekkel ezelőtt 10 ezer forint volt az összeg, s még tavaly is 6-7000 forint volt az az összeg, amiért váltottak az ügyfelek.
Szakmai szempontból fontosnak értékelte Papp, hogy a kedvezmények rendszere koncepciótlan, nem tervszerű az építkezés, a biztosítók inkább egymást másolják. Emellett jelentősen megemelkedett az újrakötések száma is. Mára ez a lehetőség már teljesen nyilvánossá vált, évekkel ezelőtt még "titkolták" inkább a biztosítók.
Papp Lajos szerint az ügyfelek az elmúlt évek tapasztalatai alapján rájöttek már arra, hogy nem csak az ár számít. Az idei adatok szerint a váltók 40 százaléka már nem automatikusan a legolcsóbb biztosítást választja. Ennek oka a negatív tapasztalatok mellett, hogy az ügyfelek megnézik azt, milyen szolgáltatást kapnak az egyes biztosítóktól. A nagy szereplők is rájöttek arra, hogy az eddigi politikájukat nem tudják folytatni, s be kell szállni az árversenybe.
Ami a legfurcsább az FBAMSZ számára, az a kedvezmények rendszere. Rendkívül sokfélét alkalmaznak a piaci szereplők, azonban ennek megvan az a veszélye, hogy komolytalanná válik a rendszer. A kedvezmények inkább az ügyfélszerzést célozzák, nem pedig a kockázatnak megfelelő árazást. Több szereplő úgy alkotta meg a rendszert, hogy az ügyfél gyakorlatilag nem tud abból "kiesni", azaz Papp Lajos szerint ez már értelmét vesztette, a dolog teljesen automatikus. A kedvezmények lényegében beépültek a díjakba, az hogy ezt külön hirdették meg, inkább marketingfogás, s nem az ügyfelek tájékoztatását szolgálja.
Probléma, hogy a biztosítóknak nincs középtávón koncepciója, évről évre változik a kedvezmények rendszere. Szakmai szempontból a veszélyközösség díjtartalmát (adott módozat fedezetét megteremtő díjhátteret) nagyon fontos volna megtartani. A kedvezmények csak akkor szolgáltathatják ezt, ha megvan a hátterük - a gyakorlatban a kedvezményt gyakran csupán bemondás alapján ítélik meg. Erre is figyelnie kell a Felügyeletnek Papp szerint.
Az újrakötések és az új szereplők
A biztosítók a piacszerzés miatt "hálátlanok" a meglévő ügyfelekkel szemben. Az FBAMSZ szerint 30 százalék az újrakötők aránya, így a ténylegesen biztosítót váltók száma 550-600 ezer autósra tehető. Az újrakötési láz addig tarthat, amíg nem válik a jelenség tömegessé.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A két új piaci szereplő Papp szerint gyökeresen eltérő megközelítéssel rendelkezik. A Wabard agresszívebb, míg az MKB megfontolt piacépítésre törekszik, ami megmutatkozik az árazásban, s a várható eredményekben is.
Az idei kampány problémái
Az első fő probléma a kártörténeti igazolással kapcsolatos, hiszen az új BOMA rendszerben a tavalyi tapasztalatok szerint 10-ből 3-szor tudták sikeresen lekérdezni az ügyfél bonus-malus besorolását. A fő probléma Cselovszki Zsolt, az FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke szerint az, hogy hiányzik az egyedi azonosítás lehetősége, melyre az adószám alkalmazása lenne a megoldás. Ennek a problémának pedig komoly következményei lehetnek, hiszen a hibásan átadott adatok miatt az ügyfél el is veszítheti a bonus-malus fokozatát.
A díjverseny maga hasznos, azonban az árcsökkenés már elért egy olyan kritikus szintet, mikor a veszélyközösség biztonsága gyengül. Emellett romolhat a szolgáltatás minősége is - hívja fel a figyelmet Cselovszki. A mostani rendszerben a károsultak védelme háttérbe szorult, ezt orvosolni vagy a kormányrendelet szigorításával, vagy a direkt kárrendezés elterjedésével lehetne.
Ez utóbbi lényege, hogy a károsult eldöntheti, hogy a saját, vagy a károkozó biztosítójához forduljon. A szolgáltatás a piacon egy újabb versenyt generálna, amely hasznos lenne az ügyfelek számára is.
Cselovszki szerint továbbra is megmarad a kampány, mert még az évközi váltás bevezetésével is ugyanúgy megéri kampányt szervezni, hiszen az ügyfelek állományának nagy részének az évfordulója továbbra is december 31-re esne. Az FBAMSZ szerint a verseny is megmarad a következő évek során.
Óriási bejelentést kapott rengeteg magyar autós: súlyos költség lett olcsóbb, ezt már sokan megérzik
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításainak átlagdíjai országosan 0,8 százalékkal csökkentek a III. negyedévben.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.







