6 °C Budapest
Férfi kéz tartja a kormánykereket egy autóban

180 fokos fordulat várható az autóiparban: ilyenek lesznek a jövő gépjárműi

2025. július 3. 18:41

Az autóipar Magyarországon és világszerte is mélyreható változásokon megy keresztül, melyek középpontjában a fenntarthatóság és a környezetvédelem áll. Bár az elmúlt években az elektromos járművek gyors terjedése volt jellemző, az utóbbi időben egyre több jel mutat arra, hogy ez a folyamat lassabb lehet a korábbi várakozásoknál.

Az elektromos autók elterjedését több tényező is befolyásolja: a fejlesztési költségek, valamint az olyan alapanyagok, mint a lítium és kobalt korlátozott rendelkezésre állása komoly akadályokat jelentenek. Emellett a töltőhálózat kiépítettsége is eltérő, különösen a fejlődő országokban. Bár az elektromos járművek népszerűsége tovább nő, az autóipar egyre inkább a különböző technológiák kombinálására törekszik.

A jövő hajtástechnológiáinak versenye nyitott marad: egyre többen gondolják úgy, hogy nem egyetlen megoldás fog dominálni, hanem többféle technológia együttes alkalmazása lesz sikeres. Az alternatív üzemanyagok, mint a szintetikus és bioüzemanyagok, jelentős lehetőséget nyújtanak a hagyományos belső égésű motorok fenntarthatóbbá tételére, így ezek a motorok várhatóan még hosszabb ideig jelen lesznek a piacon.

Az elektromos hajtásláncok fejlesztésében is megjelennek új irányok, például a Range Extender technológia, amely egy kisebb belső égésű motorral vagy más energiaforrással tölti menet közben az akkumulátort. Ez az innováció segíthet leküzdeni az elektromos autók hatótáv- és töltési problémáit, miközben fenntarthatóbb mobilitást biztosít. Magyarország autópiaca szorosan követi a globális trendeket, ugyanakkor a helyi sajátosságok miatt a belső égésű motorok itt továbbra is fontos szerepet játszanak majd. Az ország erős beszállítói pozíciója a nemzetközi autóiparban esélyt ad arra, hogy kulcsszereplővé váljon az új technológiák tesztelésében és bevezetésében.

Összességében az autóipar jövője a technológiai sokszínűségen és a rugalmasságon múlik majd. Az elektromos járművek továbbra is központi szerepet kapnak, de a valódi áttörést az hozza majd, ha a különböző hajtásrendszerek sikeresen integrálódnak és alkalmazkodnak a folyamatosan változó körülményekhez. A következő években jelentős változások és fejlődés várható a piacon.

2025 első felében a személyautók regisztrációja mérsékelt növekedést mutatott az előző évhez képest. Az első hat hónapban összesen 65 098 új személyautót helyeztek forgalomba, ami 4,3 százalékkal több, mint 2024 hasonló időszakában. Az év kezdeti hónapjai lendületesek voltak, különösen januárban és májusban tapasztaltunk erős növekedést, előbbiben 13,4, utóbbiban pedig 14,3 százalékkal több új autót helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor február és június visszafogottabb eredményeket mutatott, így az első félév egészére nézve a piac stabil, de visszafogott bővülést ért el.

A kategóriákat illetően továbbra is a SUV modellek a legnépszerűbbek, a B- és C-SUV autók a piac közel felét adják, de a városi terepjárók elterjedése előtti kedvenc, az C-kategória még elcsípte a harmadik helyet 16,11%-os piaci részesedéssel.

Az elektromos autók szegmensében továbbra is dinamikus növekedés tapasztalható, 12,2 százalékkal több elektromos járművet helyeztek forgalomba, mint 2024 első felében. Ennek hátterében elsősorban a magyarországi elektromos autó támogatási rendszer áll, amely jelentősen ösztönzi az új, környezetbarát járművek vásárlását. Ez a támogatás és a folyamatosan bővülő modellválaszték egyaránt hozzájárul az elektromos autók iránti kereslet emelkedéséhez.

Ezzel szemben a plug-in hibridek forgalomba helyezése enyhén csökkent (-2%), ami arra utalhat, hogy a vásárlók egy része az állami támogatás hatására a tisztán elektromos hajtású jármű beszerzése mellett döntött.

Összességében a 2025 első félévében a magyar új autópiac stabil, de mérsékelt növekedést ért el, amelyet elsősorban a személyautók piaca és az elektromos járművek támogatása hajtott. A piac egészére a folyamatos átalakulás jellemző, amelyben a környezetbarát technológiák egyre nagyobb szerepet kapnak.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

2025 első felében a kishaszongépjárművek regisztrációjának száma jelentős csökkenést mutatott az előző év azonos időszakához képest. Összesen 11 805 darab kishaszongépjárművet regisztráltak az első félév során, szemben a 2024-ben regisztrált 13 311 darabbal. A kishaszonjárművek piaca január kivételével minden hónapban alul múlta tavalyi teljesítményét.

Ami a szegmenseket illeti, a nagy áruszállítók továbbra is a legnépszerűbbek a vállalkozások körében, annak ellenére, hogy 7,28 százalékkal visszaesett a kereslet az előző év első félévéhez képest.

A 2025-ös évben Magyarországon 2 422 darab nagyhaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami jelentős, 18,9%-os csökkenést jelent az előző évhez képest. A visszaesés hátterében a gazdasági bizonytalanságok és az emelkedő költségek állhatnak. A magas üzemanyagárak és a drágább finanszírozási lehetőségek miatt a vállalatok továbbra is inkább a meglévő járműpark fenntartására koncentrálnak, elhalasztva vagy mérsékelve a flotta megújítását.

Az autóbuszok forgalomba helyezése 326 darabra emelkedett, ami 17,3%-os növekedés 2024-hez képest. Ez a növekedés azonban inkább annak köszönhető, hogy a 2024-es évben alacsony volt a buszok forgalomba helyezése, így a tavalyi évhez képest jelentős mértékű, de alapvetően alacsony bázisról induló emelkedést látunk.

A közúti pótkocsik piaca 1 508 darab forgalomba helyezésével 2,1%-os növekedést mutatott az előző évhez viszonyítva. Ez arra utal, hogy a pótkocsik iránti kereslet viszonylag stabil maradt, miközben a nagyhaszonjárművek piacán tapasztalható visszaesés nem gyakorolt jelentős negatív hatást erre a szegmensre. A motorkerékpárok piaca hosszú ideje tartó pozitív trend után torpant meg és esett vissza 6,6 százalékkal. Ekkora mértékű visszaesés minden bizonnyal a piac normális működésének része, érdemes az év végi adatok alapján levonni a következtetéseket.

Ami a használt autókat illeti, növekedett a személyautók regisztrációja, méghozzá 14,8 százalékkal. Úgy tűnik a piac tartósan beállt arra a pozitív trendre, mely szerint az új autók száma a magasabb, mint a használt autóké. Ez különösen pozitív fejlemény, ha figyelembe vesszük, hogy a magyar gépjárműpark kifejezetten idős autókból áll, ugyanis az átlagos magyar autó közel 16 éves.

Előrejelzés

  • A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete minden évben elkészíti becslését a következő év várható forgalomba hehelyezési adatairól.
  • 2025-re egyesületünk a piac idei teljesítményével megegyező eredményre számít a gépjármű-kategóriák döntő többségében.
  • Az MGE minimális növekedésre számít az elektromos autók területén, köszönhetően az állami ösztönzők 2024-es megjelenésének.
  • Legalább 5 százalékos növekedést prognosztizál a egyesület 2025-re a motorkerékpárok piacán.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 10. szerda
Judit
50. hét
December 10.
Az emberi jogok napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. december 10. 10:31