"A jövő autóit Magyarországon gyártják. Sajtótájékoztató a BYD-vel." - ezzel a szöveggel posztolt ma délután a Facebook oldalára Orbán Viktor.

Donald Trump korábbi amerikai elnök a vámok bevezetését azzal indokolta, hogy visszahozza az Egyesült Államokból elveszett gyári munkahelyeket, különösen az autóiparban. Szerinte a rossz kereskedelmi megállapodások, mint például a NAFTA, hozzájárultak az amerikai álom széthullásához. A 25%-os autóimportra kivetett vámok célja, hogy megdrágítsák a külföldi autókat, így ösztönözve a hazai gyártást. A valóság azonban összetettebb: a munkahelyek elvesztésének fő okai inkább az automatizációban és az amerikai gyártók piaci részesedésének csökkenésében keresendők- írja a CNN.
A szakértők szerint az automatizáció sokkal nagyobb szerepet játszott az autógyártás átalakulásában, mint a kereskedelmi megállapodások. Az 1980-as évek végén még 50 munkaóra kellett egy autó összeszereléséhez, míg 2005-re ez már csak 18-20 órát vett igénybe. Ugyanakkor a „Big Three” – GM, Ford és Chrysler – folyamatosan veszített piaci részesedéséből a japán és más külföldi gyártók javára, részben saját hibáik miatt, mint a rossz minőség és a gyenge dizájn. Ez a kettős hatás – kevesebb jármű gyártása és rövidebb gyártási idő – vezetett számos üzem bezárásához.
Miközben az amerikai márkák piaci részesedése csökkent, a külföldi autógyártók egyre több járművet gyártottak az Egyesült Államokban is. Ezek a gyárak azonban jellemzően déli, alacsonyabb bérű, nem szakszervezeti államokban épültek fel. Így bár az összeszerelő munkahelyek száma ma is meghaladja az 1994-es szintet, az autóalkatrész-gyártó munkahelyek száma jelentősen csökkent – különösen a hagyományos autóipari központokban, mint Michigan.
A számok azt mutatják, hogy az Egyesült Államok autóipara még mindig erős: 2024-ben a teljes észak-amerikai autógyártás kétharmada amerikai gyárakban történt, és az itt gyártott autók több mint felét az USA-ban is adták el. A vámok bevezetése azonban nem hozza vissza automatikusan a külföldre helyezett gyártást, mivel egy gyár áthelyezése éveket vesz igénybe, és az újonnan épülő üzemek is erősen automatizáltak lesznek. A jövő inkább a képzett munkaerő és a robotizáció felé mutat, nem pedig a múlt gyári állásainak visszahozása felé.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Meghívó (x)
XXVII. közgyűlését tartja az MGYOSZ
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


