24 °C Budapest
Trentham, Stoke-on-Trent, Anglia, 2023. február 10. Audik sora egy márkakereskedés parkolójában, közlekedési és kiskereskedelmi szerkesztőségi illusztráció.

Erre készüljön, aki 2025-ben új kocsit venne: kivédhetetlen drágulás élesedik a hazai autópiacon

2024. december 19. 05:37

A megrendelési állományban még van tere a fejlődésnek, ez még messze nem az a helyzet, amire jó szívvel tudnánk tekinteni - értékelte a hazai autópiac állapotát Gablini Gábor. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a Pénzcentrumnak arról beszélt, a januártól élesedő, szigorúbb kibocsátási normák nyomán újabb áremelkedés várható az autópiacon. A németországi helyzet szerinte meg fog oldódni, nincs más választás, mint az autóipar megmentése, de "a keserű pirulákat le kell nyelni". Hanczár Zsolt, a Lízingszövetség szakértője pedig kiemelte, hogy a magánszemélyek növekvő aránya lendületet adott a piacnak, de a kamattámogatások elengedhetetlenek maradnak 2025-ben is.

A magyar autópiac a korábbi évekhez képest jóval erősebben teljesített 2024-ben: idén novemberben 10 647 új autót helyeztek forgalomba, ami 28,1%-os növekedést jelent az előző év azonos hónapjához képest, és 12%-kal haladja meg a 2022 novemberi adatokat - a decemberi, illetve a 2024 egészére vonatkozó adatok értelemszerűen csak januárban érkeznek majd.

Az év egészét tekintve, november végéig 109 732 új autó kapott magyar rendszámot, ami már meghaladja a tavalyi teljes éves értéket (107 748 darab). Ha a növekedés üteme fennmaradt decemberben is, minden bizonnyal sikerült átlépni a 2022-es év végi 111 540-es darabszámot.

Az autó olcsóbb nem lesz, de a németeket nem kell temetni

A forgalomba helyezési statisztikák kapcsán Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke emlékeztetett: ezek a piac egy korábbi állapotára reflektálnak, hiszen azokra az új autókra, amiket például novemberben helyeztek forgalomba, már jópár hónappal korábban leszerződtek az ügyfelek.

A megrendelési állományban még van tere a fejlődésnek, ez még messze nem az a helyzet, amire jó szívvel tudnánk tekinteni. Ebből a szempontból a gazdasági helyzet a kritikus pont, amikor az emberek a saját bőrükön érzik, hogy javulnak a körülmények, akkor könnyebben költenek olyan nagyobb tételekre is, mint az autó. Viszont az utóbbi időszakban inkább a bizonytalanság volt látható, ami okán a szereplők jelentősen visszafogták a költéseiket

- fogalmazott az elnök, hozzátéve, aki autót szeretne vásárolni, az nagy kínálatból válogathat, biztosan meg fogja találni, amit keres.

Azonban az autók olcsóbbak biztosan nem lesznek 2025-ben sem, januártól élesednek a szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák, amelyek nyomán a gyártóknak komoly fejlesztéseket kellett eszközölni, ezek pedig áremelésekben csapódnak le a vásárlókra

- magyarázta Gablini Gábor. A forintárfolyam kapcsán a szakember megjegyezte: az autókereskedőknek és a vásárlóknak az erős forint az érdeke.

Mi csak az árfolyamváltozás következményeit szenvedjük el, ugyanúgy, ahogy a vásárlók is. Vagy pozitív vagy negatív következményeit: ha gyengül a forint, növekednek az autóárak, ha erősödik, akkor nagyobb akciókat tudunk kínálni a vásárlóknak, és az erős forint a finanszírozást is segíti

- foglalta össze.

Egy a napokban megjelent elemzés szerint az európai gyártók gyökeresen változtathatnak értékesítési stratégiáikon, pont a fentebb említett, szigorúbb normák miatt. Mint beszámoltunk róla: jövőre az autógyártók kedvezményekkel és áremelésekkel próbálhatják meg az elektromobilitás felé terelni a vásárlóikat - a hagyományos meghajtással szerelt modellek árait megemelik, a e-autókat pedig leakciózzák.

Ennek kapcsán Gablini Gábor arról beszélt, nem kérdés, ebben a tekintetben nagy bajban vannak a gyártók, így egy ilyen forgatókönyvet sem tart kizártnak annak érdekében, hogy élénkítsék az elektromos autó eladásokat - viszont szerinte a zöldítést másképpen kellene megközelíteni a döntéshozatalban.

Bár tiszteletben tartom a célt, amit kitűzött maga elé az Európai Bizottság, magam is a zöldítés mellett vagyok, de mindezt csak a gyártás alatt lévő, új autóktól várni nem reális. Inkább a másik végénél, a 20 évnél öregebb személygépkocsiknál kellene kezdeni, ezek lecserélését megtámogatni. Így jóval több károsanyag-kibocsátástól szabadulhatnánk meg, mintha az új, modern motorral készülő modellek esetében erőltetjük az átállást

- mondta az elnök, akit megkérdeztünk arról is, milyen sors várhat a jelenleg korántsem fényes helyzetben lévő német autógyártókra.

Nincs más lehetőség, meg kell oldani Németországban az autóipar helyzetét: a keserű pirulákat hamar le kell nyelni, mert minél tovább hezitálnak, annál nagyobb pirulát kell a végén lenyelni. Ismerve a németeket, mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy a helyzetet kezeljék - az egész európai autóiparnak, a vásárlóknak is nagyon fontos, hogy ez a probléma megoldódjon. A magam részéről nem aggódom, nem hiszem, hogy a német autóipar ne tudná összeszedni magát, ne tudna a versenyben részt venni - persze, nem varázsütésre fordulnak jobbra a dolgok. Lehet, hogy most egy ideig nem ezek a gyártók fognak dominálni, de nem hiszem, hogy temetni kellene a német vagy az európai autóipart. Korábban már számtalanszor eltemették volna, de még egyszer sem került erre sor

- osztotta meg véleményét a GÉMOSZ elnöke.

Lízingszövetség: elengedhetetlen a finanszírozási akciók fenntartása

A Magyar Lízingszövetség idei autópiaci várakozása az volt, hogy a második félév lesz erősebb, ehhez képest éppen ellenkezőleg történt, pedig az év második felét sem mondhatjuk rossznak, csak ez az időszak nem cáfolt rá az eredeti terveinkre, miközben az első 6 hónap egészen kiugró volt - vázolta Hanczár Zsolt, a szervezet autófinanszírozási szakértője.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ennek viszont az az eredménye, hogy éven belül a trend éppen ellenkezője lett a vártnak, gyengülő piaccal szembesültünk, de bízunk benne, hogy az év végével megint visszabillen és ismét erősödni fog

- értékelt Hanczár Zsolt. Hozzátette: mivel az első félévet különösen erősítette a magánszemélyek visszatérése a lízingpiacra, sőt elsődlegesen nekik köszönhető az ott tapasztalt többlet, így abban bíznak, hogy jövő év elején is lesz egy jelentősebb felfutása ennek az ügyfélkörnek.

Friss autóhitel kalkulátor! Találd meg a legjobb banki ajánlatokat

Ezt segítheti, hogy az idei évben látványosan csökkentek az autóárak és a kamatszintek is 2023-hoz képest, így sokkal elérhetőbb lett egy lízingkonstrukció keretében vásárolt autó - mondta.

Arra a kérdésünkre, hogy mire számíthatunk a jövő évben, megmaradnak-e az akciós, akár 0%-os THM-et kínáló konstrukciók, Hanczár Zsolt kifejtette: mivel megfordult a trend és a csökkenő kamatok trendje megint visszabillent ősszel, így az ügyfelek számára vonzó 4-5% alatti konstrukciók csak kamattámogatással érhetők el, legyen szó a gyártók és importőrök befizetéséről, vagy éppen a KAVOSZ jelentős állami támogatást igénylő konstrukciójáról a kishaszonjárművek esetében.

Azt látjuk, hogy az új autók iránti keresletet önmagában a vételárkedvezmény nem tudja fellendíteni, nem akarnak az emberek 10% körüli kamatot fizetni még egy kedvező áron vásárolható autóért cserében sem, így elengedhetetlen a támogatások fenntartása. A 2025-ben szigorodó károsanyaga-kibocsájtási előírások betartása még nagyobb arányban teszi szükségesé a drágább elektromos autók értékesítését, ahol még érzékenyebb kérdés a magas kamat, mert nagyobb finanszírozott összegre vetül

- magyarázta. A kamatok kapcsán pedig arról beszélt: azzal, hogy ősz elején már elérhető közelségbe kerültek a támogatás nélküli 8-9%-os fix kamatok, váratlan fordulat volt, hogy októbertől a trend megfordult és ismét nagyon jó ajánlatnak számít a 10% alatti kamat.

Abban bízunk, hogy innen már tovább emelkedni nem fog, ugyanakkor nagy esélyét annak sem látjuk, hogy az ősz eleji szintnél lejjebb menjenek a kamatköltségek 2025 első felében. Inkább egy stagnálás közeli lassú csökkenéssel számolunk. Euró bevétellel rendelkező cégek esetében a helyzet ennél kedvezőbb, mert az eurós  kamatszintek látványosan csökkennek, ott a jövő évben azt várjuk, hogy elérhető lesz az 5% körüli kamat

- tette hozzá.

Kérdésünkre Hanczár Zsolt arról beszélt, arányaiban is látványos volt az idei évben a magánszemély ügyfelek erősödése a személygépkocsiknál. A tavalyi 26%-os szintről idén 35%-ra emelkedett a részarányuk, ha a szerződések darabszámát nézzük, de finanszírozott összeg tekintetében azért még ennél kisebb a magánszemélyek súlya.

Azzal elégedettek lennénk, ha jövőre már az összegben is elérné a 30-35%-ot a magánszemélyek részesedése, de nagy változásra nem számítunk ezen a téren

- mondta.

Bedőlhet az elektromos autópiac? Kinek éri meg villanyautót venni 2025-ben?

A közúti közlekedési nyilvántartás adatai szerint idén októberben 1951 tisztán elektromos gépkocsi állt forgalomba Magyarországon. Az Energiaügyi Minisztérium várakozásai szerint 2026-ra 120 ezerre nőhet az elektromos autók darabszáma itthon. Az elmúlt hónapokban mégis a kereslet visszaeséséről lehetett hallani az európai piacokon, ami azért is probléma, mert ez a gyártási ágazat kiemelten fontos a magyar gazdaság szempontjából. De akkor mégis mi a helyzet a gyártással és a kereslettel? A Pénzcentrum videóblogjának legutóbbi részében erről kérdeztük a téma szakértőit.

 

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. július 17. csütörtök
Endre, Elek
29. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. július 17. 12:31